AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #1 Del Skrevet 3. november 2015 Har nynorsk eksamen (privatist) om få uker, men problemet er at jeg ikke kan nynorsk. Er der i mot god i norsk. Er det mulig å bestå i nynorsk kun ved hjelp av ordliste på pcen? Anonymkode: d8104...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 3. november 2015 #2 Del Skrevet 3. november 2015 Hvorfor har du meldt deg opp til examen om du IKKE kan nynorsk? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrickyCicci Skrevet 3. november 2015 #3 Del Skrevet 3. november 2015 Ja det er mulig å bestå med kun ordbok, men siden du har noen uker burde du jo strengt talt sette deg litt inn i hva som gjelder, slik at du er sikker på å bestå. Og om det er mulig er veldig avhengig av person, mange vil ikke få det til med kun ordbok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 3. november 2015 #4 Del Skrevet 3. november 2015 Lær deg nynorsk. Det er ikke veldig vanskelig. Tror du trenger minimalt med kunnskap i tillegg til ordliste for å greie å bestå. Det er også viktig at du forstår hvordan en ordliste fungerer så du ikke bruker et verb i feil tid eller et verb istedenfor et substantiv etc, og da hjelper det veldig å forstå grunnreglene i nynorsk grammatikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #5 Del Skrevet 3. november 2015 Hvorfor tror alle at nynorsk er så himla vanskelig? Om du har noen dager igjen til eksamen setter du deg inn i de tingene som er forskjellig fra bokmål. Stort sett er det a-endinger istedet for -en, og at man f.eks bruker -leg istedet for -lig. Les bøker på nynorsk så kommer du fort inn i det. Kjenner du noen som snakker dialekt (utenom østlendinger), så lytt godt. Nynorsk er basert på de norske dialektene og er ikke et eget språk noen har funnet opp av fri fantasi. Det er trist at det skal være så vanskelig for mange å forstå alle de fine dialektene vi har i Norge og at man har gjort nynorsken til noe som er sært og vanskelig. Anonymkode: 28022...19e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #6 Del Skrevet 3. november 2015 Er det ikke lurt å ta et kurs i nynorsk før du melder deg opp til eksamen...? Anonymkode: f1a4f...db2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kraula Skrevet 3. november 2015 #7 Del Skrevet 3. november 2015 Les Are Kalvø og andre morsomme tekster på nynorsk, det hjelper MASSE 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svampebob1 Skrevet 3. november 2015 #8 Del Skrevet 3. november 2015 Ja, det er mulig å bestå nynorskeksamen uten å kunne nynorsk, kun ved hjelp av nynorsk ordliste på datamaskinen. Du har også lov til å ha med deg ordbok på eksamen som kan hjelpe deg. Hadde nylig nynorsk prøveeksamen, og hadde ikke skrevet et ord nynorsk på 8 år. Brukte ikke ordbok, men retteprogram på datamaskinen fikk jeg 4 som karakter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 3. november 2015 #9 Del Skrevet 3. november 2015 Hvorfor har du meldt deg opp til examen om du IKKE kan nynorsk? Haha. Seriøst?Jeg har meldt meg opp til flere fag, blant annet naturfag som jeg ikke har snøring på. Så sitter man der da, kveld etter kveld og prøver å forstå atomer og radioaktiv energi mens man river seg i håret og gruer seg. Hvorfor?For å få den sørens studiekompetansen vel! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #10 Del Skrevet 3. november 2015 Haha. Seriøst?Jeg har meldt meg opp til flere fag, blant annet naturfag som jeg ikke har snøring på. Så sitter man der da, kveld etter kveld og prøver å forstå atomer og radioaktiv energi mens man river seg i håret og gruer seg. Hvorfor?For å få den sørens studiekompetansen vel! Akkurat! Jeg har tatt opp flere fag som privatist nå, men i norskfaget har det i løpet av dette året kun vært tre dager med undervisning i nynorsk. I mitt tilfelle har disse dagene uheldigvis falt på dager hvor jeg har vært nødt til å jobbe, uten mulighet for å få byttet vekk vakta mi. Derfor har jeg ingen snøring på nynorsk, men er avhengig av å bestå i faget for å kunne få studiekompetanse. Takker for gode tips i denne tråden, særlig til du som skrev at det viktigste er å huske på a-endinger og leg-endinger. Håper ordlisten på word kan redde meg ganske greit i dette faget. -TS Anonymkode: d8104...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #11 Del Skrevet 3. november 2015 Hvorfor har du meldt deg opp til examen om du IKKE kan nynorsk? Virkelig... Er ikke dette innlysende? Anonymkode: b389f...b09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredsmegleren Skrevet 3. november 2015 #12 Del Skrevet 3. november 2015 Er nok fullt mulig å bestå i nynorsk, men spørs om du kun ønsker å bestå eller å få til en grei karakter.Ordlister på pc'en og ordbøker er eg godt hjelpemiddel, men det kan ta unødvendig mye tid å søke opp hvert eneste ord. Ville nok uansett skaffet meg en ordbok med oversikt over bøying av verb og substanvtiv, eventuelt laget lister på pc'en med de mest brukte verbene.Setningsoppbyggingen på bokmål og nynorsk er forskjellig på et par områder. Det er fint å lese seg opp på samsvarsbøyning og bruk av eiendomspronomen Ellers skal man helst unngå bruk av ord som slutter på -ingEt tips kunne jo være å bruke KG, facebook, sms, osv, som arena for å praktisere nynorsken frem til eksamen. http://elevrom.sprakradet.no/skolen/ovingar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #13 Del Skrevet 3. november 2015 Kjære TS, Jeg hadde skriftlig eksamen i nynorsk i fjor. Jeg kunne heller ikke et snev av nynorsk. Det som reddet meg var at jeg erstattet ord på bokmål med ord på nynorsk i word (husk å velge norsk nynorsk som språk før du begynner, hvis ikke har du en real slettejobb etter eksamen). "Jeg" ble til "eg", "gjøre" ble til "gjere", "ble" ble til "blei", "følelse" ble til "kjensle" etc. Jeg la vel inn over 100 ord, og jeg tok utgangspunkt i mye brukte ord samt ord relatert til temaer i pensum. Dette fungerte utmerket, og jeg hadde svært lite å rette etter skrivejobben. Jeg hadde også et hefte (som jeg ikke helt husker hva heter) som hadde en oversikt over begynnende setninger på nynorsk. Det høres muligens litt merkelig ut, men setningsoppbygning er noe annerledes på nynorsk enn bokmål, så dette var faktisk ganske hjelpsomt. Dette bidrar til en naturlig flyt. Når du starter avsnittet ditt i nynorskmodus er det så mye lettere å opprettholde det gjennom hele avsnittet. Når du har gjort dette bør du fokusere på det aller viktigste: nemlig oppgaven din. Språket er ikke mer viktig i sidemål enn hovedmål. Faktisk er det det motsatte. Anonymkode: b389f...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. november 2015 #14 Del Skrevet 3. november 2015 Hvis du bare ønsker å få bestått så kan du fint leve på ferdighetene dine fra det vanlige norkfaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #15 Del Skrevet 3. november 2015 Lær deg nynorsk. Det er ikke veldig vanskelig. Tror du trenger minimalt med kunnskap i tillegg til ordliste for å greie å bestå. Det er også viktig at du forstår hvordan en ordliste fungerer så du ikke bruker et verb i feil tid eller et verb istedenfor et substantiv etc, og da hjelper det veldig å forstå grunnreglene i nynorsk grammatikk.Det er da ikke nynorsk grammatikk som alene bestemmer om man består eller ei. Anonymkode: b389f...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #16 Del Skrevet 3. november 2015 Akkurat! Jeg har tatt opp flere fag som privatist nå, men i norskfaget har det i løpet av dette året kun vært tre dager med undervisning i nynorsk. I mitt tilfelle har disse dagene uheldigvis falt på dager hvor jeg har vært nødt til å jobbe, uten mulighet for å få byttet vekk vakta mi. Derfor har jeg ingen snøring på nynorsk, men er avhengig av å bestå i faget for å kunne få studiekompetanse. Takker for gode tips i denne tråden, særlig til du som skrev at det viktigste er å huske på a-endinger og leg-endinger. Håper ordlisten på word kan redde meg ganske greit i dette faget. -TSAnonymkode: d8104...5c7Hva med å...LESE PENSUM OG FAKTISK JOBBE MED FAGET? Anonymkode: 6caa8...c25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #17 Del Skrevet 3. november 2015 Husk at du ikke trenger å overdrive og skrive nynorsk ala Ivar Aasen for å bestå. Dagens nynorsk har blitt veldig mye likere bokmål enn hva det var i begynnelsen. Noe av det jeg ofte ser er at folk som ikke er noe vant med å skrive nynorsk gjerne overdriver veldig når de skal skrive og gjør ting mye vanskeligere enn de egentlig er. Anonymkode: 8bf4e...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 3. november 2015 #18 Del Skrevet 3. november 2015 Det er da ikke nynorsk grammatikk som alene bestemmer om man består eller ei. Anonymkode: b389f...b09Nei, men det var jo det personen spurte om. Jeg tror ikke man består om man skriver nynorskeksamen på bokmål, liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann-Kristin😇😇 Skrevet 3. november 2015 #19 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg anbefaler nynorskboka: Nynorsk for dumskallar av Kristin Fridtun Den er super duper! Lettlest og oversiktlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #20 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg skal også ha om noen uker, og så lenge jeg står så er jeg fornøyd! Har øvd meg litt på nynorsk ord som jeg kan bruke, og sett på bøying av verb, substantiv osv. Jeg har lest reglene her vedrørende bruk av PC på eksamen og i følge reglene så vil det som AB gjør blitt regnet som fusk her. Vi kan ikke ha noe form for retting i Word i Oslo. Personlig så foretrekker jeg en ærlig to fremover en firer som jeg har fusket meg så rettingen i Word vil være slått av her. Anonymkode: f48b9...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå