AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Og hva ville du tatt med deg i ksmpen for å få henne rusfri? Erfaringer og tips mottas med takk Anonymkode: db022...113
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Hmm, vanskelig siden vi ikke vet hvordan hun er. Hvor langt ute å kjøre er hun? Har hun vært rusavhengig lenge?Jeg tenker at det må handle om å se på hvilke muligheter hun kan ha fremover, at det kan motivere henne, at det ikke bare handler om hennes problemer, men at hun ser på det som lystbetont fordi hun har noe annet å strekke seg mot. Kan hun utvikle egne evner av noe slag? Er hun interessert i å jobbe med hendene? Tegning, maling, håndarbeid, design, foto? Er hun interessert i språk, litteratur, historie? Kanskje hun kan ha interesse av å skrive? Skrive som en slags terapi? Er hun musikalsk? Idrett?Skjønner jo at hun må på avvenning, men istedenfor å bare ha fokus på dette med rus og avhengighet, kanskje noe av det jeg nevnte kan få henne til å glemme det i perioder, og så vil det etterhvert kanskje bli lettere å holde seg nykter, fordi hun kjenner at hun bruker seg selv på en givende måte, at det gir henne noe. Tror mange rusmisbrukere trenger å bruke energien sin på noe annet, som kan gi dem mening.Lag en plan med henne. Når hun mestrer noe i livet sitt, vil det føre til nye gode opplevelser osv.Det er også viktig og alltid ha troen på henne, se henne. Anonymkode: eec4b...beb 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Snakk med fagfolk med erfaring, eventuelt pårørende med erfaring. Anonymkode: bebe4...242 2
heidifrøkna Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Du gir alt for lite detaljer om saken til at man kan gi et godt svar.Hvor på vidda jeg ville tatt henne med? Mener du bokstavelig talt på vidda, eller er dette et uttrykk? Og hva jeg ville tatt med meg i kampen kommer jo helt an på hvordan hun er.. Jeg ville blitt pottesur om noen dro med seg en jævla gitar for å få meg rusfri, mens kusina mi som er musikalsk ville vel ha satt pris på det.(hverken jeg eller min kusine ruser oss, var kun et eksempel). 2
Svampebob1 Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Vet ikke om du klarer å få henne med deg? Ville dratt til fjells eller på båttur hvis jeg hadde mulighet, men først og fremst ville jeg sendt henne i ordentlig behandling. Finnes en båt som tar med seg ungdommer med rusproblemer i 3 mnd for å seile på havet. Husker desverre ikke hva den heter. Er også en forening som tar med seg folk på fjellet i 2-3 mnd, med erfarne folk og andre mennesker som også skal bli rusfri. Ellers har du en del behandlingsplasser hvor aktivitet, tur og villmarksliv står høyt.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Jeg tror det vikigste er å få henne til å føle mestring og livsgnist igjen. Mestring spesielt. Derfor er behandlingssted, og ikke ferie mest effektivt. Et sted hun kan få mestring ved å bidra med å lage middag, seile båt for første gang, klatre med klatre utstyr og tørre å rappellere nedover osv.Hilsen ei jente som hadde rusproblemer og ingenting hjalp, utenom det å til slutt finne gnisten i meg selv igjen som kom av å gjøre aktiviteter jeg vanligvis aldri ville få gjort hvor jeg overasket meg selv i at jeg greide og turte.Er også ekstremt viktig å bytte ut vennegjengen sin. Få hun med på hobbygrupper, korgrupper, malekurs, dansekurs eller lignende hvor hun kan få nye streite venner. Anonymkode: 53016...522 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 For å vite hvor man begynner er det jo viktig å vite hvorfor hun ruser seg. Rusen er jo gjerne et symptom, og årsakene kan ligge dypt. Få råd fra fagfolk. Dette er psykologi. Og, som andre sier: gi henne aktivitet og mestring. Anonymkode: ac94f...b34 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå