Gå til innhold

Feminister: Menn er priviligerte. Men er de egentlig det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge undersøkt samfunntendenser, sett videoer osv. som handler om tema. Det som slår meg er at feministene i denne sammenhengen, tar helt feil. Menn er ikke på noen måte priviligerte, ikke før og heller ikke nå.

En mann har alltid blitt født inn i en annerledes verden enn ei kvinne. Kvinnekjønnet er det som det er mangel av i det reproduktive systemet, det fins mer enn nok av det menn skaper. Det blir dermed slik at kvinnen blir en flaskehals og dermed kan selektere, eller at familien hennes gjør det. På den måten blir verden hardere for en mann og ulike egenskaper blir fostret hos hannkjønnet, slik at det hjelper han i å få en familie. De etterspurte egenskapene er status, intelligens, resurser ol. Det fører til at positive egenskaper som styrke, viljekraft, driv osv. har økt for mannen (mens egenskapene for kvinnen derimot blir bedret mht fertilitet og evne til å få avkom eller til å oppfostre dem), samtidig blir negative tendenser styrket, slik som stjeling, mording, krig osv. Mannens kropp blir skapt på best mulig måte ut fra den ekstra energien som spart ved å ikke ha livmor osv., mhp det som blir etterspurt av hunkjønnet. Menn og kvinner blir født forskjellig og med ulike egenskaper, basert på de egenskapene som trengs for de respektive kjønn.

Siden mannen har trengt status, penger og slikt for å finne seg en make, var det slik før at mannen ledet ann i disse feltene før. I dagens samfunn er det derimot en sterkere trend mot likehet, noe som selvsagt fører til at færre menn har status ol. Noe som videre reduserer antallet som blir sett på som ettertraktede.

En annen forskjell blir at kvinnen blir sett på som mer verdt, fordi at deres reproduktive egenskaper er viktigere, særlig i samfunn med mye resurser. En mann er mer til kast i følge samfunnet/folk. Særlig godt ser vi det i skolesektoren og blant dagens foreldre.

Altså er det hver sin fordel med å bli født som mann eller kvinne. En mann slipper selvsagt å føde og har oftere bedre sosialøkonomisk status, men sliter og med mange andre ting. Kvinner har den fordelen at de bare kan leve og likevel har stor mulighet til å få et godt liv, uten noe arbeid.

Personlig tror jeg at feministene her tar feil og at de selv mest sannsynlig har det best.

Anonymkode: 59fd0...286

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fantastisk hvor trangsynte og historieløse dere er. Ja, menn er egentlig det.

Anonymkode: 6e764...f72

• Liker 4
Skrevet

Om de har hatt noen privilegier er de i alle fall for lengst borte, nå har bare kvinner fordeler.

Skrevet (endret)

En annen forskjell blir at kvinnen blir sett på som mer verdt, fordi at deres reproduktive egenskaper er viktigere, særlig i samfunn med    mye resurser. En mann er mer til kast i følge samfunnet/folk. Særlig godt ser vi det i skolesektoren og blant dagens foreldre.

Altså er det hver sin fordel med å bli født som mann eller kvinne. En mann slipper selvsagt å føde og har oftere bedre sosialøkonomisk status, men sliter og med mange andre ting. Kvinner har den fordelen at de bare kan leve og likevel har stor mulighet til å få et godt liv, uten noe arbeid.

Personlig tror jeg at feministene her tar feil og at de selv mest sannsynlig har det best.

Anonymkode: 59fd0...286

Jeg må si meg uenig med alle dine synspunkter. Jeg tror ikke det er en bred tankegang blant folk at kvinner er mer "verdt" enn menn grunnet deres reproduktive egenskaper, og at menn er mindre verdt og er "mer til kast". Det at flere menn sliter på skolen tror jeg er et sammensatt problem som skyldes en blanding av genetikk, miljø og sosiale problemer.

"Kvinner har den fordelen at de bare kan leve og likevel har stor mulighet til å få et godt liv, uten noe arbeid."

Vi har kommet til et stadium nå der både menn og kvinner må jobbe like hardt og tungt for å komme frem i samfunnet - ihvertfall i min generasjon. Og kvinner har ingen særegne privilegier enn menn; enhver av oss har fri vilje til å "få et godt liv" men det kreves mye arbeid - både for menn og kvinner. 

Forøvrig tror jeg livet som kvinne er vesentlig tungere enn for menn. Kvinner gjennomlever et ekstremt utseende- og kroppspress fra samfunnet, og forventes å være gode mødre, trene jevnlig og spise sunt - få et perfekt hjem og en god karriere ... så jeg tror livet som mann er ganske chill i forhold, skjønt vi menn også har en del vanskeligheter grunnet kjønnsroller og forventinger knyttet til vårt kjønn.

Endret av Daniel123
Skrevet

Jeg prøvde å reise en lignende diskusjon rundt påstanden om at menn har vært veldig privilegerte oppigjennom historien, men det var umulig å få noen saklige motargumenter, selv om de helt sikkert finnes. 

Mye av poenget er nok at man er veldig selektiv rundt hvilke sider av menn og kvinner sine liv man ser på, og hva som betraktes som privilegier. Slik jeg ser det var eksempelvis ikke de mange millionene av unge menn som ble utkommandert i skyttergravene under første verdenskrig mer privilegerte enn kvinnene man ønsket å beskytte. Jeg synes heller ikke mannen som ble forventet å forsørge sin kone virket særlig mer privilegert enn kona som ble forventet å ikke jobbe. Faktum er at gjennom historien så har både den jevne mann og kvinne hatt veldig mangelfulle rettigheter og friheter sammenlignet med i dag. Men i likhet med i dag virker man å sammenligne kvinner med den lille andelen menn som sitter på toppen, og da blir selvfølgelig bildet skjevt. 

Skrevet (endret)

Jeg prøvde å reise en lignende diskusjon rundt påstanden om at menn har vært veldig privilegerte oppigjennom historien, men det var umulig å få noen saklige motargumenter, selv om de helt sikkert finnes. 

Mye av poenget er nok at man er veldig selektiv rundt hvilke sider av menn og kvinner sine liv man ser på, og hva som betraktes som privilegier. Slik jeg ser det var eksempelvis ikke de mange millionene av unge menn som ble utkommandert i skyttergravene under første verdenskrig mer privilegerte enn kvinnene man ønsket å beskytte. Jeg synes heller ikke mannen som ble forventet å forsørge sin kone virket særlig mer privilegert enn kona som ble forventet å ikke jobbe. Faktum er at gjennom historien så har både den jevne mann og kvinne hatt veldig mangelfulle rettigheter og friheter sammenlignet med i dag. Men i likhet med i dag virker man å sammenligne kvinner med den lille andelen menn som sitter på toppen, og da blir selvfølgelig bildet skjevt. 

Jeg tror det og har en politisk årsak. Det er ingen rasjonell grunn til å skulle drive med særskilt kvinnesak i 2015 (ja, jeg er absolutt klar over at noen kvinner har det vondt, men det er ikke flere kvinner enn menn, og dermed kan en heller hjelpe alle), men det er stemmer å tjene på det.

Endret av oleoh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...