Molly85 Skrevet 2. november 2015 #1 Skrevet 2. november 2015 Kvinne 30 år her. Jeg sliter med å begrense meg til måltidene, og det blir mange måltider per dag. Jeg er 167 cm, og vekten er nå 82 kg. Mye fett og cellulitter, selv om jeg er bredskuldret og har en del muskelmasse. Jeg vurderer å bare spise frokost og middag for å gå ned i vekt. Tenker da å spise mye protein fordi det metter lenge. Noen som har tanker/råd eller lignende?
Pringle Skrevet 2. november 2015 #2 Skrevet 2. november 2015 Ikke gjør store endringer på en gang (feks test ut fra fire til tre måltider i en uke før du evt reduserer til to), og la de måltidene som er igjen, være varierte og av beste kvalitet. Jeg må "as we speak" kaste inn håndkleet og spise kveldsmat igjen - i natt spiste jeg nattmat for første gang på to år. Dritsulten! To knekkebrød med pålegg både til frokost og lunsj, og to frukt og tre grønnsaksporsjoner istedenfor 3+4 daglig, var ikke noe sjakktrekk.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #3 Skrevet 2. november 2015 Man skal spise jevnt og trutt i små mengder. Anonymkode: 0c74c...e52 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Man skal spise jevnt og trutt i små mengder. Anonymkode: 0c74c...e52Ingenting som tilsier at man skal det. Det som er viktig er å få i seg nok mat. Man må ikke spise konstant. Anonymkode: ecccf...7ef 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 Man skal spise jevnt og trutt i små mengder. Anonymkode: 0c74c...e52"Skal" man det? Ts, jeg har gått ned mer enn 20 kg. Jeg droppet frokost og spiste lunsj og middag. Samt en banan eller noe til kvelds. Alt handler om inntak/forbruk. Anonymkode: 2e1d9...4d4 2
Gjest supernova_87 Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Mitt råd er å gjøre det på en annen måte. Ikke fordi dette ikke vil hjelpe deg ned i vekt, men fordi jeg tenker at det lett kan komme ut av kontroll. Å spise sjelden gjør det lettere at man kjenner mer på sult, som igjen gjør at blodsukkeret går ned, og man får et intenst behov for karbohydrater, og da gjerne raske karbohydrater som ikke er noe sunt. Hvis du legger på mye grønnsaker som er lite kalorier men fyller magen til alle de fire måltidene, så vil ikke kaloriinntaket bli veldig høyt selv om du har flere måltider. Hvis du går for færre måltider om dagen, vær bevisst på at det ikke går ut av kontroll, med at du kutter mer og mer, og har et inntak som er alt for lavt. Det er ikke hensiktsmessig i lengden, og kan gjøre deg sykelig opptatt av mat. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Jeg ville ikke kuttet måltider fordi det ikke er holdbart i lengden. Jeg ville telt kalorier og passet på å få i meg en balanse av proteiner, karbohydrater og fett + fri fly av grønnsaker fordelt på 3 eller 4 måltider. Kuttet ut jucie og småspising av frukt.I tillegg ville jeg lagt inn både styrke og kondisjonstrening. Tenk på det som en livsstilsendring, ikke slankekur. Anonymkode: 02f12...9b6
Gjest Runforit Skrevet 3. november 2015 #8 Skrevet 3. november 2015 Jeg spiser 3 måltider om dagen der fokuset er på masse proteiner og fett. Du skal ikke kutte både fett og karbohydrater, da smeller det fort. Det viktigste er uansett kalori inn/ut over tid når det kommer til selve vektnedgangen.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 Det er overhodet ikke noe galt i å spise få, men større måltider enn ørten små. Faktisk er få måltider bedre for tennene. Noen trives med mange småmåltider, noen trives med få større måltider, og det er helt opp til den enkelte hva som virker best. Jeg gikk fra å spise 6-7 måltider om dagen til 2-3, og for meg er det langt bedre. Med masse småmåltider følte jeg meg aldri mett, og var konstant småsulten. I tillegg slet jeg med å stoppe meg selv fra å spise for mye til måltidene, siden jeg jo ikke følte meg skikkelig mett, og heller ikke psykisk fornøyd (øynene hadde også lyst på mer). Med få måltider kan jeg spise meg skikkelig mett, og jeg har ikke muligheten til å overspise så mye siden det er færre måltider å miste kontrollen over. Jeg spiser ikke frokost. I ukedagene spiser jeg en stor lunsj og middag, og en litt mindre kveldsmat. Om jeg trener rett etter jobb har jeg et lite mellommåltid før trening. I helgene blir det som regel bare en stor middag og en stor kvelds. Prøv deg frem, og se hva som virker. Men ikke fall i fellen med å overspise fordi det er så lenge til neste måltid. Spis til du er mett, og så får du heller spise enda et måltid om du blir sulten igjen før det "planlagte" måltidet. Anonymkode: 40ee7...7f2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Spis suppe! Lag en haug med hjemmelaget suppe, frys i porsjoner. Ta med en termos hver dag. Hvis du kun bruker grønnsaker, så kan jeg garantere at du vil gå ned i vekt. Hvis du gjør dette, kan du følge planen om å kun spise to måltider, og så hive inn på så mye suppe du vil imellom for å slippe å gå sulten. Det suger å være sulten. Anonymkode: 84bcf...dc0
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #11 Skrevet 4. november 2015 Spiser du masse suppe pass på at du får i deg de kaloriene, proteinene og fettet kroppen trenger. Det er ikke mye kalorier/proteiner/fett i grønnsaksuppe.Det kan ofte være en psykologisk fordel å spise færre måltider og spise seg mett til hvert måltid istedenfor å spise mange små måltider der du aldri blir helt mett.Det er det totale antallet kalorier du inntar over en periode som bestemmer om du går ned i vekt eller ikke. Anonymkode: b68bb...d2f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #12 Skrevet 4. november 2015 Ikke spis to store måltider om dagen. Heller mange små, for da holder du forbrenningen i gang mer effektivt. Anonymkode: 2c04c...ddd
Gjest Runforit Skrevet 4. november 2015 #13 Skrevet 4. november 2015 Ikke spis to store måltider om dagen. Heller mange små, for da holder du forbrenningen i gang mer effektivt. Anonymkode: 2c04c...dddfobrenningen går jevnt og trutt uansett antall måltider.......
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #14 Skrevet 4. november 2015 Er det et råd jeg er bitter for at jeg tok som en sannhet i såpass lang tid, så er det dette med å spise lite og ofte. Det er godt mulig det er en god måte for mange å redusere kcal-inntaket på, men i etterpåklokskapens lys så var det nok dette som gjorde at det gikk skeis for meg hver gang jeg skulle legge om livsstilen. Jeg opplevde det som et mas å skulle spise ofte, å aldri skulle spise meg helt mett, og det fungerte IKKE for meg. Nå som jeg spiser 2-3 relativt store måltider om dagen, så synes jeg det er enklere å ha struktur og jeg opplever en annen metthetsfølelse (da jeg spiste mange små måltider følte jeg at jeg aldri spiste måltider, men at jeg gikk rundt og småspiste hele dagen). Så for meg hjalp det absolutt å kutte antall måltider, ja. Så lenge du får i deg det du trenger, og ikke opplever å bli uopplagt, så er det greit. Anonymkode: 45ccb...510 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #15 Skrevet 4. november 2015 Ikke spis to store måltider om dagen. Heller mange små, for da holder du forbrenningen i gang mer effektivt. Anonymkode: 2c04c...dddDette er bare en tullete gammel myte. Forbrenningen påvirkes ikke av antall måltider per dag. Anonymkode: b68bb...d2f 5
Frk.Show Skrevet 5. november 2015 #16 Skrevet 5. november 2015 Dette er bare en tullete gammel myte. Forbrenningen påvirkes ikke av antall måltider per dag.Anonymkode: b68bb...d2fDet tror ikke jeg heller, men vil man ikke generelt få mindre energi/lavt blodsukker iløpt av dagen enn med flere mindre måltider da?
Molly85 Skrevet 5. november 2015 Forfatter #17 Skrevet 5. november 2015 Oppdatering: Jeg har nå spist lunsj og middag fast hver dag, og lite utenom det. Jeg har ligget på ca 1300-1500 kcal, men har ikke telt så nøye, bare spist meg skikkelig mett. Og dere, dette funker for meg! Jeg har gått fra 82 til 78,5 på disse dagene, vannet har sluppet! Og jeg føler meg veldig bra. Går ikke og fyser på noe hele tiden, og MÅ ikke ha noe å spise foran tv'en på kvelden. Jeg drikker grønn te som kos, og føler meg mye mer tilfreds enn før. Herlig følelse at mat ikke skal styre dagen min..! Før har jeg spist lite og ofte, og har gått på mange smeller fordi jeg blir så fysen av å spise ofte. Mat har hatt et enormt fokus i hverdagen min, nå klarer jeg å la mat ligge uten å kaste det i meg. Tusen takk for alle tilbakemeldinger😊 2
Blod Skrevet 6. november 2015 #18 Skrevet 6. november 2015 Det er vel bedre å spise noen små mellommåltider i tillegg? Det kan jo bare være frukt ol
Pringle Skrevet 6. november 2015 #19 Skrevet 6. november 2015 Mellommmåltider skal ikke være nødvendig når man spiser skikkelige måltider - og å spise frukt alene gjør ihvertfall meg mer sulten.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #20 Skrevet 6. november 2015 Jeg spiser også to store måltider pr. dag. Lunsj og middag. Spiser en yoghurt til frokost og et mellommåltid mellom lunsj og midag. Litt ekstra når jeg skal trene. Spiser også litt frukt som kveldskos. Dette passer for meg og det er noe jeg kan leve med. Det er sånn jeg spiser når jeg ikke er "på slankern" også. Endringen er at søtsakene er borte og måltidene er sunnere og mer næringsrike. Matmengden er lik og jeg blir derfor ikke sulten. Vi er alle forskjellige og jeg er overbevist om at det viktigste for å få til en varig livsstilsendring er å gjøre minimalt med endringer. Ikke sånn knekkebrøddiett som flere av mine kolleger holder på med. De er evig på slankern, men det blir ikke noe varig for de tror de må gå og småspise knekkebrød hele dagen og blir aldri mette. Jeg har prøvd det mange ganger selv. Går bra en stund, men vi må lære å leve normalt ellers holder det ikke. Anonymkode: bdab7...8b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå