Gå til innhold

Kattunge som plager voksenkatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har to katter i hus her. Begge er jentepuser. Voksenpus er 4 år og lillepus er 6 mnder. Lillepus er ikke sterilisert, da vi har blitt enig med veterinær om at vi skulle vente til november. Altså vil hun bli det innen noen få dager/uker.

De to er som natt og dag, voksenpus er litt reservert (hun ble adoptert fra et hjem for omplassering, og har ikke hatt en så god "barndom", og bruker tid på å venne seg til andre og bli trygg). Men hun er en veldig fin og snill katt, og ikke det spor aggressiv. Hun har tidligere bodd med meg hos min mor som har hund, og dette har gått helt fint.

Lillepus er et rabalder og kjempe nysgjerrig. Hun elsker alt og alle og er 100% hele tiden. Mye kattunge i henne :)

Problemet er at lillepus plager voksenpus hele tiden. Hun følger etter henne, jager halen hennes og hopper på henne (gjerne når hun sover). Voksenpus prøver å si ifra med fresing, knurring og å slå hun bort med poten, men lillepus ser ikke ut til å ta hintet. Når vp sier ifra med labben så legger lp seg rett på rygg, men hopper fort opp igjen.

Til vanlig er vp ute, men nå har vi nettopp flyttet til et nytt hus og vi ønsker å ha vp inne et par uker før hun får gå ut. Dette merker jeg allerede er slitsomt for henne når hun konstant blir hoppet på. Hun trekker seg mye unna, for lp er jo helt bananas hele dagen.

Har noen noe gode tips eller råd for oss? Føler at voksenpus ikke har så godt av alt dette maset hele tiden, og mest sannsynlig vil det roe seg med tiden, men akkurat nå som vi har begge i hus så føler jeg det blir for mye. På natten har vi vp inne på soverommet mens lp er ute i huset.

Lp= Lillepus
Vp=Voksenpus

Anonymkode: 585b8...abd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør aktivisere kattungen så mye som mulig. Lek med ham, så han ikke plager voksenpus. Ta deg gjerne tid til å være alene med voksenpus innimellom, steng dere inne på et rom og ha kose-alenetid-

Skrevet

Dere bør aktivisere kattungen så mye som mulig. Lek med ham, så han ikke plager voksenpus. Ta deg gjerne tid til å være alene med voksenpus innimellom, steng dere inne på et rom og ha kose-alenetid-

Ts her.

Jeg jobber delvis hjemmekontor så jeg er mye hjemme med kattene. Kattungen blir underholdt med mye katteleker og klatrestativ, i tillegg til at jeg bruker mye tid om dagen på å leke med henne.

Voksenkatt er sover jo på rommet med oss, så på kvelden / morgenen har vi mye alene-tid. I tillegg til at hun ofte kommer å legger seg ved pulten på kontoret når jeg jobber. Lillepus får ikke være på kontoret fordi hun biter på kabler og raser i ting, så det går rett og slett ikke.

Anonymkode: 585b8...abd

Skrevet

Normal adferd det det. Jeg hadde katt på ca 2 år da nr 2 kom så var 12 uker.  den lille var jo helt vill etter den andre og storepus gjemte seg oppå sjenken så hun fikk fred. Det gikk seg til etterkvert. Det var ganske vilt i heimen her en stund altså.

Den er bare en baby og vil leke. Den andre du har er mer voksen og liker nok ikke en så leken baby. Den plager ikke storekatten din. Den eldste fungerer også som mentor for den lille som nok vil ta etter i adferd på den eldste.  Aldri straff lillepus for det den gjør som er helt normal adferd. Bare la de finne rytmen selv og ha tålmodighet. Det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...