Gå til innhold

Hund alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en valp på 3,5 måneder som jeg har hatt siden hun var 7 uker. Hun har så og si aldri vært alene hjemme. Jeg klarer ikke å gå fra henne når hun skriker sånn. Jeg kan kanskje ha blitt litt redd da hun satt seg fast i den første inngjerdinga jeg laga til henne, og hylte. Derfor må jeg alltid sjekke når jeg skal dra og det ender som regel med at jeg tar henne med meg. Hun har vært alene med den andre hunden min og det går helt greit, men pga hun gjør fra seg inne, og ødelegger alt som er mulig å få tak i, så vil jeg helst ha henne lukket inne på kjøkkenet. Det er ikke et problem enda hun har mulighet for å ha folk rundt seg hele tiden(jeg jobber kveld i ukedager og tidlig i helger). Men jeg vil at hun skal lære seg å være alene til senere, og her er det kanskje meg selv jeg må jobbe med🙄 hun kommer ikke til å ha den andre hunden å være sammen med til vanlig heller, da planen egentlig var at jeg skulle flytte ut før jeg fikk henne, og det er enda planen:) noen tips?

Anonymkode: b837a...f3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst må du lære hunden å bli "generelt stueren". Altså at valpen ikke tisser eller bæsjer inne med mindre det er unntak for det som at valpen blir oppspilt eller er for lenge uten tilsyn.

Ikke steng hunden inne på et lite rom fra starten av, det vil være verre for valpen enn å kunne bruke hele huset. Mange har derimot hunden i bur når de er ute, men dette må læres opp.

Begynn med å være borte i 1 minutt, så øker du til 2, så til 4 osv. Stå så hunden ikke ser deg og lytt på om den bjeffer. Ikke gå inn om den bjeffer, men ikke vær lenger borte enn tiden du har satt på forhånd. Du øker så gradvis til 1 time, og ser hvordan det går for hunden. Legg gjerne noe hunden kan holde på med så den ikke "merker" at du går, et tyggebein eller en dorull som du klemmer sammen i endene med godteri i er perfekt hjernetrim for en valp!
Eller så kan du legge godbiter rundt omkring i huset og bruke "søk". Da vil den holde seg selv med selskap en god stund. Det kan være lurt for at ikke valpen assosierer det at du må gå med at den skal sitte helt alene å kjede seg. Valper har mye energi å få ut.

Prøv dette! Sånn lærte vi vår å være alene :)

• Liker 1
Skrevet

Når jeg er hjemme, så går hun til døra når hun vil ut, med mindre det er uhell og hun ikke klarer å holde seg, da løper hun til døra med en gang hun er ferdig 😜men lurer på om hun tisser inne fordi hun blir redd når jeg drar ellernoe? Jeg har prøvt å dusje mens hun har vært på kjøkkenet(åpen "dør" til stua, med en grind imellom) hun tisser med en gang. Hun har masse leker og bein og hun har seng å sove i og mat og drikke, men det hjelper liksom ikke. Skriker gjør hun uansett😫 om nettene er hun (nesten) vant til å sove i bur, hun hatet det store buret i begynnelsen, så jeg kjøpte et sånn lite kattebur som hun er veldig glad i. Hun er snart for stor så vi holder på å lære henne å være i det store:) men det er der hun skal sove om natta, har ikke lyst til å ha henne der når hun er alene. Hun er jo veldig leken mens den andre hunden i huset er en gammel trøtt hund som helst vil sove hele dagen, og da er det litt greit å kunne skille de😅 men tusen takk for tips, jeg skal prøve det😄

Skrevet

Å ta med hunden hver gang du skal ut, er å gjøre den en bjørnetjeneste. Den kommer til å forvente å bli tatt med hver eneste gang, og hvis jeg var deg ville jeg begynt med å gå utenfor døren din helt til det blir stille fra henne. Ikke kom inn til henne i mens hun skriker, da lærer hun seg at det hjelper å mase. 

Begynn med 1 minutt, fortsett med 5, 10, 20 også mer og mer til hun klarer noen timer :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville startet etter tur og aktivisering, når valpen er sliten og sover. Ikke si noe, gå ut, lukk døren, stå utenfor i fem-ti sekunder, også går du inn igjen. Ikke gjør noe ut av det, vær som vanlig.

Når valpen ikke reagerer på dette, så kan du øke gradvis. Hvis valpen er utrygg så må du ta det veldig gradvis - rekker den å hyle, så har du tatt det for langt og må gjøre det kortere neste gang. Gi den også noe den liker som den kan tygge på når du går, f.eks en fryst kong. (Kong med våtfor/leverpostei eller lignende oppi som har ligget i fryseren). 

Ang. det å gå inn når valpen hyler, så kommer det an på hva slags hyling det er. Hvis det bare er protest fordi valpen ikke har lyst/ikke liker det, og det går over veldig fort uten å eskalere noe særlig, så kan du fint ignorere det. Men hvis valpen hyler fordi den er redd, så er det stor sjanse for at det å ignorere slik hyling bare vil gjøre det verre og valpen kan i verste fall utvikle separasjonsangst.

• Liker 2
Skrevet

Dette er noe du må trene på ekstremt gradvis, å få fra hund/valp for fort (eller uten trening overhodet??) er oppskrift på seperasjonangst, noe som er ekstremt vanskelig å få bort, ofte umulig å bli kvitt. Dette er en reell angst for der å bli etterlatt alene hjemme.

Bli medlem av forum som hundesonen og les deg opp på alene hjemme-trening og spør gjerne om råd er mitt tips. 

Tålmodighet er nøkkelordet og sett av mye tid, _minst_ etpar-3 uker før hunden er alene flere timer.

Anonymkode: b86a2...a44

Skrevet

Tusen takk for gode tips:) hun ligger fint alene i bilen en liten stund(selvfølgelig ikke i varmen eller når det er veldig kaldt), men vil helst ikke være hjemme alene. Må bare trene på det gradvis som dere sier☺️☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...