Gjest 1111 Skrevet 28. september 2004 #1 Skrevet 28. september 2004 Jeg har ikke noen synonymordbok her akkurat nå, så da tenkte jeg at jeg skulle spørre dere her inne. en venn av meg påstår at ordet "merkverdig" betyr merkelig, mens jeg mener at det betyr "verdt å merke seg". hva er rett? ble plutselig så usikker nå.
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2004 #2 Skrevet 28. september 2004 merkverdig ~ver´dig a2 (fra ty.) 1 underlig en m- type 2 interessant, beundringsverdig m-e fjellformasjoner / en m- begavelse / ikke være m- på noen måte Begge deler, med andre ord!
Gjest NOMADEN Skrevet 29. september 2004 #4 Skrevet 29. september 2004 Merverdig= spesielt tilfelle, skjelden på en rar måte. En merkverdig dialekt de har i Älvdalen f.eks. Jeg er uenig at det betyr beundringsverdig. Det beskriver noe som er undelig, ofte i negativ betydning.
~umulia~ Skrevet 29. september 2004 #5 Skrevet 29. september 2004 Merverdig= spesielt tilfelle, skjelden på en rar måte. En merkverdig dialekt de har i Älvdalen f.eks. Jeg er uenig at det betyr beundringsverdig. Det beskriver noe som er undelig, ofte i negativ betydning. Jeg har aldri oppfattet merkverdig som et negativt ladet ord. Mer som et ord som beskriver noe som er utenom det vanlige.
Gjest 1111 Skrevet 29. september 2004 #6 Skrevet 29. september 2004 Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk en kommentar om at jeg er merkverdig. får håpe han mente jeg var verd å merke seg og ikke merkelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå