AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #1 Skrevet 2. november 2015 Jeg har idag et boliglån på 1.3 mill, og har 23 år igjen på nedbetalingstiden. Nå har jeg begynt å betale ned ekstra. Betaler da ned en ekstra sum slik at jeg alltid betaler f.eks 8000 i avdrag. Altså, hvis avdraget er 4500, så betaler jeg 3500 ekstra, dersom avdraget er 4000 betaler jeg 4000 ekstra. Jeg ser nå at nedbetalingstiden ikke går ned, men at avdragene går noen kroner ned (altså like lang nedbetalingstid selv om jeg betaler ekstra). Jeg kan helt sikkert få gjort noe med dette, men lurer; det spiller vel strengt tatt ikke noen rolle hvis jeg alltid betaler ned like mye på lånet?I mitt hode er dette hipp som happ om jeg endrer nedbetalingstiden i takt med at jeg betaler raskere ned. Tar jeg feil? Anonymkode: f6fce...0e4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #2 Skrevet 2. november 2015 Men det kan du vel få endret på, ta kontakt med baken. Alternativet er jo at du etter hvert betaler mindre og mindre per måned ut hele nedbetalingstiden. Anonymkode: e1a9f...93b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #3 Skrevet 2. november 2015 Men det kan du vel få endret på, ta kontakt med baken. Alternativet er jo at du etter hvert betaler mindre og mindre per måned ut hele nedbetalingstiden.Anonymkode: e1a9f...93b Ja - det er jo blitt slik at jeg betaler mindre og mindre per mnd i forhold til opprinnelig nedbetalingsplan. Men spørsmålet mitt var om det egentlig spiller noen rolle om jeg endrer til kortere nedbetalingstid (etterhvert som jeg betaler ekstra) eller ikke. Jeg betaler jo nøyaktig samme beløp i avdrag per mnd, og rentene vil vel bli de samme, vil de ikke? Og jeg er like tidlig ferdig. Fordelen med å ha det slik at avdragene blir mindre og mindre per måned er vel at dersom det skulle skje noe i økonomien, så kan jeg betale mindre i avdrag enn jeg egentlig skulle ha gjort. Anonymkode: f6fce...0e4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Dersom du betaler mer ned på avdragene, desto lavere blir renteutgiftene. Anonymkode: e1a9f...93b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 Det lønner seg å nedbetale lånet så fort som mulig, det blir billigst. Anonymkode: e1a9f...93b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Okay, har sikkert uttrykt meg dårlig her. Jeg skjønner jo at jeg sparer ved å betaler raskere ned.Prøver en gang til:alt 1: betaler f.eks 8000 hver måned i avdrag, og nedbetalingstiden minker i takt med at jeg betaler ned ekstra.alt 2 (slik jeg har det nå): betaler f.eks 8000 hver mnd i avdrag. Månedsavdragene går ned, men betalingstiden er den same. Etter det jeg kan forstå: jeg betaler det samme i begge alternativene, og bruker like lang tid for nedbetaling siden jeg betaler nøyaktig det samme. Og da betaler jeg vel ibunn og grunn det samme beløpet i renter og totalt.Altså; er alt 1 og 2 like om jeg betaler det samme i avdrag, eller tenker jeg feil? Anonymkode: f6fce...0e4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Du tenker riktig Anonymkode: 4c25e...5b8 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #8 Skrevet 2. november 2015 Les litt om serielån, TS. Det funker omtrent som du vil ha det. Anonymkode: 4354b...0a6
asterix Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 (endret) Hvordan nedbetalingsplanen fra banken er, spiller ingen som helst rolle så lenge du betaler ned ekstra i ditt eget tempo uansett. Og som du sier er det kjekt å ha små månedsavdrag på nedbetalingsplanen i tilfelle det skjer noe slik at man får økonomiske problemer i en periode. Jeg gjør akkurat som deg. Eneste ulempen jeg ser er at man ikke ser svart på hvitt hvor mye nedbetalingstid man sparer på å betale ekstra, men det kan man jo regne ut selv om man vil. Endret 3. november 2015 av asterix 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Okay, har sikkert uttrykt meg dårlig her. Jeg skjønner jo at jeg sparer ved å betaler raskere ned.Prøver en gang til:alt 1: betaler f.eks 8000 hver måned i avdrag, og nedbetalingstiden minker i takt med at jeg betaler ned ekstra.alt 2 (slik jeg har det nå): betaler f.eks 8000 hver mnd i avdrag. Månedsavdragene går ned, men betalingstiden er den same. Etter det jeg kan forstå: jeg betaler det samme i begge alternativene, og bruker like lang tid for nedbetaling siden jeg betaler nøyaktig det samme. Og da betaler jeg vel ibunn og grunn det samme beløpet i renter og totalt.Altså; er alt 1 og 2 like om jeg betaler det samme i avdrag, eller tenker jeg feil?Anonymkode: f6fce...0e4Nei, du tenker heldigvis litt feil. Rentene avhenger av hvor mye du til enhver tid skylder. Når du betaler raskere ned, så blir det mindre renter å betale. Det blir ikke det samme beløpet totalt, for pengene du betaler ned ekstra i dag vil det ikke bli renter av! Det er derfor bedre å betale gjeld i dag enn i morgen.Nedbetalingstiden er en avtale mellom deg og banken, og den trenger du ikke å endre. Betaler du ned dobbelt så mye som du skal hver måned, så vil lånet være nedbetalt før halvparten av tiden har gått. Når lånet er nedbetalt så er du ferdig med å betale på det. Rentene du "skulle ha betalt" i følge den opprinnelige beregningen, er din fortjeneste. Anonymkode: 090cf...380
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #11 Skrevet 3. november 2015 Nei, du tenker heldigvis litt feil. Rentene avhenger av hvor mye du til enhver tid skylder. Når du betaler raskere ned, så blir det mindre renter å betale. Det blir ikke det samme beløpet totalt, for pengene du betaler ned ekstra i dag vil det ikke bli renter av! Det er derfor bedre å betale gjeld i dag enn i morgen.Nedbetalingstiden er en avtale mellom deg og banken, og den trenger du ikke å endre. Betaler du ned dobbelt så mye som du skal hver måned, så vil lånet være nedbetalt før halvparten av tiden har gått. Når lånet er nedbetalt så er du ferdig med å betale på det. Rentene du "skulle ha betalt" i følge den opprinnelige beregningen, er din fortjeneste. Anonymkode: 090cf...380Les en gang til. Jeg betaler like mye uansett om jeg betaler på den ene eller andre måten. Dermed skulle rentene ble de samme? Anonymkode: f6fce...0e4
ekkoet Skrevet 3. november 2015 #12 Skrevet 3. november 2015 Jeg mener du har rett i tankegangen rundt det du spør om.Fordelen med å gjøre det på din måte er at om renten går opp så går ikke "kravet" fra banken over det du nå betaler.For å bruke eksempelet ditt:Alternativ 1Banken krever i dag 6000 i avdrag, 4000 i renter = 10000 kr/mnd på nåværende nedbetalingsplan.Du betaler inn 12 000 fordi du kan, altså 8000 i avdrag.Alternativ 2Du endrer nedbetalingstiden slik at banken krever 8000 i avdrag og 4000 i renter =12 000kr/mndDersom renten øker slik at du betaler 5000kr /mnd i renter vil banken i Alterativ 2 kreve 13000kr/mnd fra deg.I Alternativ 1 vil banken kreve 11 000 fra deg og du har større valgfrihet rundt hvor mye du vil bruke til avdrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå