Florence Skrevet 2. november 2015 #1 Skrevet 2. november 2015 Når jeg lager bolognese så hiver jeg bare oppi det jeg har i kjøkkenskap og kjøleskap, men hva er essensielt i en sånn saus for dere? Jeg synes det er gøy å se alle forskjellige varianter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #2 Skrevet 2. november 2015 Tomater er vel det mest essensielle. Både ferske tomater, tomater på boks og tomatpure. Men etter det er det kjøttkraft/kjøttbuljong. Om man ikke tilsetter det så smaker det bare tomat. Tror det er der mange føler at hjemmelaget bolognese skuffer.Ellers er det løk, hvitløk salt, pepper, det vi har av urter som basilikum, timian osv. En klype sukker eller gulrøtter og gjerne litt selleri.Av kjøtt er det bacon og kjøttdeig. Anonymkode: 0c4dd...697 1
Fredsmegleren Skrevet 2. november 2015 #3 Skrevet 2. november 2015 Pleier å lage min med hakkede hermetiske tomater på boks, finhakket løk, noen fedd hvitløk, eventuelt litt finhakket selleri eller squash, vann, grovhakket ferske tomater, laurbærblad, en dæsj kanel, salt&pepper, toppet med frisk timian eller oregano.Forholdet mellom ingrediensene og koketiden varier på hvor sulten jeg er
Arabella Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Når jeg lager bolognese så hiver jeg bare oppi det jeg har i kjøkkenskap og kjøleskap, men hva er essensielt i en sånn saus for dere? Jeg synes det er gøy å se alle forskjellige varianter Det må bli en ubestemmelig miks
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 Tomat, løk, selleri, gulrot, pancetta, hvitvin, en svett melk, salt, pepper, en klype sukker. Anonymkode: 7cb7f...148
Florence Skrevet 2. november 2015 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2015 Hehe ja, tomater er jo essensielt. Jeg må bli flinkere til å huske på kjøttbuljong!
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Hehe ja, tomater er jo essensielt. Jeg må bli flinkere til å huske på kjøttbuljong!Trenger ikke det med skikkelig pancetta Anonymkode: 7cb7f...148 1
jupiter_c Skrevet 2. november 2015 #8 Skrevet 2. november 2015 jeg har faktisk en skvett soyasaus oppi, istedenfor salt
Mis(s)Understood Skrevet 2. november 2015 #9 Skrevet 2. november 2015 Olivenolje, løk, hvitløk, bacon, gulrot, stilkselleri, kjøttdeig, rødvin, melk, salt, pepper, muskat, tomatpuré, hakkede tomater (blir nå helst fra boks de tomatene ).Lang koketid. 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 2. november 2015 #10 Skrevet 2. november 2015 Grønnsaker:Stangselleri, gulrot, pastinakk (hvis jeg har), løk, hvitløk, cherrytomater, bokstomater (Lar alt foruten tomatene surre langsomt over svar varme i olivenolje til løken begynner å bli glassaktig)Kjøttvarer:Kjøttdeig, bacon/pancetta, salsiccia (hvis jeg får tak i) Krydder/Urter/Annet:Tymian, majoran, oregano, basilikum, fennikelfrø, 1-2 nellikspiker, ei klype brunsukker, grønnsaksbuljong, havsalt, pepper, paprika, revet muskatnøtt, evt. tomatpuré og rødvinLar alt putre over svak varme i 3-4 timer og fryser ned i porsjoner.
Gjest Overrasket Skrevet 2. november 2015 #11 Skrevet 2. november 2015 Grønnsaker:Stangselleri, gulrot, pastinakk (hvis jeg har), løk, hvitløk, cherrytomater, bokstomater (Lar alt foruten tomatene surre langsomt over svar varme i olivenolje til løken begynner å bli glassaktig)Kjøttvarer:Kjøttdeig, bacon/pancetta, salsiccia (hvis jeg får tak i) Krydder/Urter/Annet:Tymian, majoran, oregano, basilikum, fennikelfrø, 1-2 nellikspiker, ei klype brunsukker, grønnsaksbuljong, havsalt, pepper, paprika, revet muskatnøtt, evt. tomatpuré og rødvinLar alt putre over svak varme i 3-4 timer og fryser ned i porsjoner. Flott! Når var det du inviterte på middag igjen?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #12 Skrevet 2. november 2015 Jeg sverger til røkt paprika og Knorr grønnsaksbuljong i min! Anonymkode: 668db...723 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 2. november 2015 #13 Skrevet 2. november 2015 Flott! Når var det du inviterte på middag igjen? Takk, snuskelusken! Ikke denne uka. Holder på å avvenne magen fra "havresuppe og banan"-bonanzaen fra forrige uke, så nå går det hovedsaklig i fisk og slikt. Men når jeg hiver meg rundt med jernpanna og kokkekniven, så skal du selvsagt få beskjed
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #14 Skrevet 3. november 2015 Grønnsaker:Stangselleri, gulrot, pastinakk (hvis jeg har), løk, hvitløk, cherrytomater, bokstomater (Lar alt foruten tomatene surre langsomt over svar varme i olivenolje til løken begynner å bli glassaktig)Kjøttvarer:Kjøttdeig, bacon/pancetta, salsiccia (hvis jeg får tak i) Krydder/Urter/Annet:Tymian, majoran, oregano, basilikum, fennikelfrø, 1-2 nellikspiker, ei klype brunsukker, grønnsaksbuljong, havsalt, pepper, paprika, revet muskatnøtt, evt. tomatpuré og rødvinLar alt putre over svak varme i 3-4 timer og fryser ned i porsjoner. Da håper jeg du ikke bruker extra virgin olivenolje, eller en annen kaldpresset olivenolje. De danner skadelige stoffer dersom de varmes opp til steketemperatur. Anonymkode: 3d56f...089
Gjest Zeitgeist Skrevet 3. november 2015 #15 Skrevet 3. november 2015 Da håper jeg du ikke bruker extra virgin olivenolje, eller en annen kaldpresset olivenolje. De danner skadelige stoffer dersom de varmes opp til steketemperatur.Anonymkode: 3d56f...089Vet du hva, jeg har ikke peiling på hva slags olivenolje det er jeg bruker. Jeg ba bare om en som kan brukes til laging av varmmat når jeg kjøpte den. I tillegg steker jeg jo ikke grønnsakene, men lar de heller surre over svak varme - vet ikke om det har noe å si. Kjøtt og annet som krever høy temperatur steker jeg i ghee eller klarnet smør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå