Gå til innhold

Når fastlegen i byen bryter taushetsplikten sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om en fastlege som pleier å fortelle om sine pasienter til sine venninner...

Kan jeg levere inn en bekymringsmelding? Jeg har ikke mye lyst til å delta i avhør, men et eller annet kan jeg vel gjøre?

Anonymkode: c7fde...91a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Holititten
Skrevet

Du kan vel levere inn anonymt, kan du ikke? Synes i hvertfall du burde gjøre NOE, slikt er helt uakseptabelt. Hun bør ikke være lege. 

Skrevet

Skal du melde tra om taushetsbrudd enten til Helsetilsynet i fylket eller melde fra/levere anmeldelse til politiet så må du med en slik beskyldning fint finne deg i å måtte levere både personalia og en velbegrunnet, skriftlig redegjørelse. I tillegg til å måtte bli innkalt til avhør, og stille opp dersom her blir noen rettssak av saken. 

Å beskylde noen for brudd på taushetsplikten er en alvorlig sak med store ringvirkninger. Sånt kan du ikke bare starte ryktespredning om uten videre. Legen kan bli fratatt lisensen, pasienter blir utlevert på en ugrei måte osv.

Anonymkode: 0dd97...9d2

• Liker 8
Skrevet

- (...) fortelle om sine pasienter til venninner. 

Hva legger du i dette? Det er helt greit å fortelle scenarioer så lenge det ikke identifiserer pasientene på noe vis. Dersom legen utgir identifiserende informasjon bør du helt klart gå videre med dette. Dette er likevel en alvorlig beskyldning, som noen over meg har skrevet. Hvor mye du involveres avhenger av alvorlighetsgraden for beskyldningen. 

Anonymkode: d6a69...f13

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet om noen som jobber innenfor ungdomspsykiatri. Datteren hennes har fortalt hun fortalt henne (datteren) massevis om personlige ting fra jobben sin. Hun gikk til og med så langt som å prate med moren til en venninne av datteren og i samtalen kom det frem at venninnen til datteren var sammen med noen som moren hadde jobbet med. Moren som jobbet i ungdomspsykiatrien sa i fra til den andre moren å holde datteren langt unna den personen.

Da var jeg selv ungdom, men altså, det finnes de som sprer alt for mye info fra jobben sin.

Jeg er hverken overrasket eller tviler over at det er tilfelle at en lege forteller for mye om sine pasienter.

Anonymkode: 336cf...7c3

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet om noen som jobber innenfor ungdomspsykiatri. Datteren hennes har fortalt hun fortalt henne (datteren) massevis om personlige ting fra jobben sin. Hun gikk til og med så langt som å prate med moren til en venninne av datteren og i samtalen kom det frem at venninnen til datteren var sammen med noen som moren hadde jobbet med. Moren som jobbet i ungdomspsykiatrien sa i fra til den andre moren å holde datteren langt unna den personen.

Da var jeg selv ungdom, men altså, det finnes de som sprer alt for mye info fra jobben sin.

Jeg er hverken overrasket eller tviler over at det er tilfelle at en lege forteller for mye om sine pasienter.

Anonymkode: 336cf...7c3

Atte hæ? Skjønte fint lite av det. 

Anonymkode: 0e4df...a58

• Liker 12
Skrevet

- (...) fortelle om sine pasienter til venninner. 

Hva legger du i dette? Det er helt greit å fortelle scenarioer så lenge det ikke identifiserer pasientene på noe vis. Dersom legen utgir identifiserende informasjon bør du helt klart gå videre med dette. Dette er likevel en alvorlig beskyldning, som noen over meg har skrevet. Hvor mye du involveres avhenger av alvorlighetsgraden for beskyldningen. 

Anonymkode: d6a69...f13

Nei, det er det ikke. Et scenario kan selvfølgelig lett avsløre hvem pasienten er.  Dette er et stor avvik innen legeetikken.   Legen burde vært anmeldt. 

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest supernova_87
Skrevet

Dersom en lege sier "I dag kom deg inn ei ung jente som lagde et svært kutt over håndleddet i et forsøk på å ta livet sitt". Så er det OK. 

Nei, det er heller ikke OK. 

"Ja, jeg hørte at på tirsdagen i forrige uke så hadde det vært ei ung jente på legekontoret som hadde prøvd å ta livet sitt, og tirsdagen var jo den dagen Marte var borte!", "Hæ, ja, det er jo sant! Og i gymmen på fredagen så hadde hun jo ikke gym!", "Ja, og når jeg tenker på det så har hun jo vært litt trist i det siste, tenk at hun prøvde å drepe seg da!". 

Skrevet

Jeg har selv opplevd at en fastlege fortalte om meg og mine ærender til ei barndomsvenninne av mamma. Vi ligner veldig, og jeg hadde aldri møtt denne damen før. 

Fastlegen kjente henne. Og jeg ble nevnt, rett ut. "så at datteren til xxx var innom i går", så sa legen rett ut "ja hun var her for det og det, gjorde det og det. vet du at hun har det og det?". 
Så gikk denne damen og sa det til mamma. 
Byttet fastlege med en gang jeg virkelig trengte fastlege. Legen pensjonerte seg like etter. Så ingen vits i å sende inn klage. Var et lite miljø, alle kjente alle, gått til samme fastlege i 20 år og oppvokst med fastlegen og slikt.  

Så det at fastlegen kunne gjøre noe sånt, det viste jeg godt. Dro aldri dit for noe spesielt, blodprøver i ny og ned og en halsbetennelse her og influensa der. Aldri noe personlig eller sensitivt. Da jeg trengte hjelp på grunn av depresjon så byttet jeg fastlege, for det var ikke noe jeg ønsket at alle skulle prate om. Ihvertfall ikke folk jeg aldri har møtt! 

Anonymkode: 1b746...6f8

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Rainstorm skrev (På 3.11.2015 den 1.50):

Nei, det er heller ikke OK. 

"Ja, jeg hørte at på tirsdagen i forrige uke så hadde det vært ei ung jente på legekontoret som hadde prøvd å ta livet sitt, og tirsdagen var jo den dagen Marte var borte!", "Hæ, ja, det er jo sant! Og i gymmen på fredagen så hadde hun jo ikke gym!", "Ja, og når jeg tenker på det så har hun jo vært litt trist i det siste, tenk at hun prøvde å drepe seg da!". 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

S.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes en lege skal være forsiktig med å si "i dag kom det inn en ungdom som hadde skadet seg selv og hadde store kuttskader". Her er det flere ting som hjelper på identifiseringen. Det å tidfeste hendelsen, aldersbestemme pasienten og identifisere hvordan skaden er påført gir ut mye informasjon. Selvsagt vil slik informasjon i en stor kommune være mindre skadelig enn i en liten kommune, men hvis en ikke aner hvilken tilleggsinformasjon tilhøreren sitter på så kan en uforvarende gi ut bekreftende informasjon. F.eks at tilhøreren vet at 13 år gamle Lise ble innlagt på samme sykehus som legen jobber. Da gir en ut informasjon som kan lede tilbake til Lise, selv om en ikke har angitt så veldig mye.

Hvis det har vært en stor ulykke, kan en førstehjelper si "jeg var der og det var mange stygge skader" og selv om en vet at Lise var involvert i ulykken vet en fortsatt ikke sensitiv informasjon om Lise.

Når en er spesifikk med tid, sted og skadetype har en laget en informasjonspakke som kan matches mot andre opplysninger lytteren har, uten at du vet om at de har den informasjonen. Det er derfor viktig at man ikke bare tenker over hva en selv sier men hva motparten kan vite fra før.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Blondie65 skrev (På 3.11.2015 den 6.38):

Jeg synes en lege skal være forsiktig med å si "i dag kom det inn en ungdom som hadde skadet seg selv og hadde store kuttskader". Her er det flere ting som hjelper på identifiseringen. Det å tidfeste hendelsen, aldersbestemme pasienten og identifisere hvordan skaden er påført gir ut mye informasjon. Selvsagt vil slik informasjon i en stor kommune være mindre skadelig enn i en liten kommune, men hvis en ikke aner hvilken tilleggsinformasjon tilhøreren sitter på så kan en uforvarende gi ut bekreftende informasjon. F.eks at tilhøreren vet at 13 år gamle Lise ble innlagt på samme sykehus som legen jobber. Da gir en ut informasjon som kan lede tilbake til Lise, selv om en ikke har angitt så veldig mye.

Hvis det har vært en stor ulykke, kan en førstehjelper si "jeg var der og det var mange stygge skader" og selv om en vet at Lise var involvert i ulykken vet en fortsatt ikke sensitiv informasjon om Lise.

Når en er spesifikk med tid, sted og skadetype har en laget en informasjonspakke som kan matches mot andre opplysninger lytteren har, uten at du vet om at de har den informasjonen. Det er derfor viktig at man ikke bare tenker over hva en selv sier men hva motparten kan vite fra før.

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg lurer på en ting! kanskje avsporing, det beklager jeg. 
Men jeg jobber i psykiatrien, og det blir snakk om jobben min osv. Hender det ofte at jeg sier ''jeg har opplevd at en bruker... (slo meg/kysset meg/skjelte meg ut osv)''.

Sier aldri når, hvor, alder og selvsagt ikke navn. Sier også bare ''brukeren'' aldri hun/han. Bryter jeg taushetsplikten da??

Anonymkode: 5c385...247

• Liker 1
Skrevet

Min svigermor jobber som ambulansearbeider. Hun kan fortelle oss om at "hun en gang på jobben måtte ta imot et barn som ble født i ambulansen" uten at det er brudd på taushetsplikten. Vi aner ikke hvem som ble født, hvem som var gravid eller hvor dette skjedde. 
Hun har flere ganger fortalt oss om ting som har skjedd tidligere på jobben. Hun forteller aldri om noe som har skjedd akkurat denne dagen eller om det handler om noen vi kjenner. På denne måten vet vi ikke om barnet som kom inn og var slått gul og blå av foreldrene sine kom inn i mars i år eller november 2011. 

Jeg vil ikke si at hun bryter taushetsplikten sin.

Nå bor vi i en storby da, så er ikke slik at vi skjønner hvem det dreier seg om heller.

Men har et spørsmål til dette:
En venn av meg jobber i et inkassobyrå. Hun kan finne på å sende meg melding og si "vet du at du har en inkassosak hos ---" for akkurat det har skjedd før. Denne inkassosaken var under behandling av forbrukerrådet fordi lang historie. 
Uansett syntes jeg det var veldig ubehagelig at hun sitter å søker meg opp, for hun sa at hun søkte på mitt navn og fikk opp saken. Hun kan se alt personen har hatt tidligere. Hun er ikke utdannet innenfor området og har det som en deltidsjobb. 

Er dette greit?

Anonymkode: 3aa7c...d8c

Skrevet

Man kan lett fortelle historier fra jobben uten å bryte taushetsplikten. Du virker ikke helt sikker på om den faktisk er brutt? Og hvor har du tenkt å melde bekymring?

Gjest supernova_87
Skrevet

Det kommer jo så klart på hvor det er og hvem det fortelles til. Er det ute på bygda så er det jo en smal sak å finne ut hvem det er. Er det i byen med flere ti talls tusen mennesker. Og "ei ung jente" kan være 13, 17 og 20. 
Er det snakk om f.eks en elev på den og den skolen, så er det identifiserende informasjon. 
Sier en lege til datteren sin "ei jente fra skolen din kom inn med ....". da er det jo identifiserende informasjon. 

Er det snakk om hvilken som helst jente, ingen alder, ingen skole, relasjon ingenting annet. Så er det OK. 

I innlegget ditt nedenfor så er det greit. Men det du skriver her er fremdeles ikke OK. 

Lege Anders sier til kona Petra "ung jente suicid-forsøk", Petra --> Karianne "Ja, Anders fortalte jo om at det hadde vært ei jente på legesenteret i dag som hadde prøvd å ta livet sitt, blablabla." Karianne --> sin mann "Uff, ja, jeg fikk høre at det hadde vært ei jente som prøvde å ta selvmord, som endte opp hos legen i dag, jeg håper aldri dette skjer med vår datter." Karianne sin mann nevner det i lunsjen noen dager senere i forbindelse med et tema de snakker. Gunnar: "Hææ, hvilken dag var dette?", "Jo, det var nå tirsdag.", "Men jeg var jo på legekontoret på tirsdag! Og jeg merket at det var noe styr der. Og så så jeg Janne, datteren til Nils og Eva, hun satt sammen med en sykepleier og hadde blod over hele genseren, jeg trodde jo bare hun hadde vært uheldig, men da var det jo sikkert henne." Karianne sin mann snakker med Karianne senere: "Ja, det var Nils og Eva sin datter som prøvde å ta livet sitt her om dagen. Gunnar hadde sett henne på legesenteret, men han visste jo ikke at det var et selvmordsforsøk det var snakk om, blablabla." Karianne sin datter sitter i stua og overhører foreldrene, neste dag vet hele skolen det. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Rainstorm skrev (På 3.11.2015 den 17.44):

I innlegget ditt nedenfor så er det greit. Men det du skriver her er fremdeles ikke OK. 

Lege Anders sier til kona Petra "ung jente suicid-forsøk", Petra --> Karianne "Ja, Anders fortalte jo om at det hadde vært ei jente på legesenteret i dag som hadde prøvd å ta livet sitt, blablabla." Karianne --> sin mann "Uff, ja, jeg fikk høre at det hadde vært ei jente som prøvde å ta selvmord, som endte opp hos legen i dag, jeg håper aldri dette skjer med vår datter." Karianne sin mann nevner det i lunsjen noen dager senere i forbindelse med et tema de snakker. Gunnar: "Hææ, hvilken dag var dette?", "Jo, det var nå tirsdag.", "Men jeg var jo på legekontoret på tirsdag! Og jeg merket at det var noe styr der. Og så så jeg Janne, datteren til Nils og Eva, hun satt sammen med en sykepleier og hadde blod over hele genseren, jeg trodde jo bare hun hadde vært uheldig, men da var det jo sikkert henne." Karianne sin mann snakker med Karianne senere: "Ja, det var Nils og Eva sin datter som prøvde å ta livet sitt her om dagen. Gunnar hadde sett henne på legesenteret, men han visste jo ikke at det var et selvmordsforsøk det var snakk om, blablabla." Karianne sin datter sitter i stua og overhører foreldrene, neste dag vet hele skolen det. 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest supernova_87
Skrevet

Det å si "ung jente" og ingenting annet. Verken tid, sted, navn, alder, ingenting. Da er det ok! 
Det du skriver nedover er ikke greit, fordi det da kommer flere detaljer om saken. Som Tirsdag.
Det å si ung jente, selvmordsforsøk". Kan være mer enn nok på bygda i et lite samfunn. Sier en lege det i Oslo, uten å si noe mer enn "Ei ung jente kom inn på grunn av selvmordsforsøk". Så er dette ikke brudd på taushetsplikten. 
FORDI det gies ingen konkrete detaljer. Verken tid, sted, navn, alder, relasjoner (ingen skole, arbeidsplass, nabo, tante eller bekjente blir nevnt). 

Du må se det an. Situasjonen, hvor det er, hvem det er snakk om, hva det er snakk om. 
Sier en lege "En ung gutt falt og brakk beinet på vei til skolen i dag, tribal tatoveringen på leggen ble ødelagt. Du vet, en slik krussedul tatover, vent litt så skal jeg finne den *googler tribal og der kommer det en ganske lik tatovering* ja en slik en. Det er jo ganske ut med slike tatovering, så et stort arr midt igjennom den var ikke noe stort tap. Han er jo en sånn klassisk emo gutt vety, svart hår mellom langt hår, piercing i øyenbrynet og i underleppen, Han kjørte skateboard nedover klostergaten, skulle ta buss 106 til mons videregående skole, så falt han rett foran bussen han skulle ta". 
Dette er da i en bygd med maks 2000 innbyggere, og alle er innfødt og oppvokst og laget i den bygden og du kjenner ikke bare kassadamen på rema, men du kjenner hele slekten og klinte med søskenbarnet hennes bak skuret i skolegården i 1863.
DET er et brudd på taushetsplikten. 

Vi er enige. Problemet kommer når man sier ting som "i dag". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...