Gå til innhold

Hvor vil du si slektskapet slutter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva jeg mener er vil du f.eks regne en syvendemening for slekt ?

Eller en firmenning eller fremmening ?

Anonymkode: ccc4f...262

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner ikke noe utover søskenbarn som slekt. 

Anonymkode: 26cae...bdf

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet såvidt hvem mine tre/firemenninger er, så her stopper det ved søskenbarn. 

Anonymkode: d04dc...451

Skrevet

Jeg regner alle tilbake til år 0 som slekt. 

Likevel ville jeg ikke invitert alle grener i mitt bryllup.

Anonymkode: be8d6...d5b

• Liker 5
Skrevet

har god kontakt med noen tremenninger og de regner jeg som slekt, noen av søskenbarna mine kjenner jeg knapt.... Men andre tremenninger har jeg ikke kontakt med og da regner jeg dem ikke som slekt. For meg regnes kontakten mer enn genene når jeg snakker om "slekten"

Skrevet

Det kommer helt an på relasjonen jeg har til dem. Jeg har f.eks et søskenbarn som er mye eldre enn meg, og hennes barn igjen er omtrent på min alder. De er ikke verken søskenbarn eller tremenninger til meg, men de er nå slekt. Vi har vokst opp med et mye nærere forhold enn jeg har til mine andre søskenbarn. Jeg har for øvrig mange hundre tremenninger, og de er slekt, men jeg kjenner knapt noen av dem. Firmenninger ser jeg ikke på som slekt, så da kan en vel si at jeg setter grensa ved tremenninger.

Skrevet

Tremenninger er slekt i mi bok, men der slutter det.

Skrevet

Så vidt jeg har fått med meg, så er vi i Norge "i slekt" med tremenninger. Mens i Danmark så går grensa med søskenbarn. Dermed er jeg i slekt med min tremenning i Danmark, men hun er ikke i slekt med meg. Jeg husker ikke hvor jeg har lest det, kan godt hende jeg tar feil.

Anonymkode: 8381c...011

Skrevet

Jeg skiller mellom slekt og familie.

Familie er til og med søskenbarn, slekt er resten, helt tilbake til Adam og Eva.. 

• Liker 5
Skrevet

Tremenninger er slekt i mi bok, men der slutter det.

Vil det si at du har oversikt over tremenningene dine?

Jeg har møtt alle søskenbarnene mine, og har nå lagt dem til på Facebook. Det gjør at jeg faktisk har fått notert meg både navn og fødselsår på barna deres (altså mine barns tremenninger). Foreløpig er det bare 10 av dem, men jeg regner med det blir mange flere. 

Mine egene tremenninger har jeg ingen anig om. Dvs jeg kjenner til 6 av dem, da min far hadde god kontakt med et par av sine søskenbarn. Men alle mine besteforeldre hadde en flokk med søsken, så vi snakker fort over 100 personer etter et par generasjoner. 

Anonymkode: 26cae...bdf

Skrevet

Jeg har 20 søskenbarn, og har kontakt med dem alle i den forstand at vi treffes i alle fall et par ganger i halvåret, og kan ringe hverandre om det er noe spesielt. Vi har imidlertid ikke kontakt på daglig basis. 

Jeg er på hils med tremenningene mime,  og en god del av firmenningene mine. Femmenninger og videre ut over har jeg ikke helt oversikt over. 

Vi møtes imidlertid relativt jevnlig på store slektstreff, familien min er flinke til å organisere slikt. Sist var sommeren for ett par år siden, da var vi på en fotballbane og grillet (var i overkant av 400 stk som kom).

Anonymkode: 4367b...914

Skrevet

Jeg tenker vel til og med tremenningene mine...på mammas side iallfall :P Jeg har 34 tremenninger på mammas side, 17 fra bestemors of 17 fra bestefars. Av disse har jeg vel god kontakt med fem.. På pappas side lurer jeg på om det er 84, åttifire ja, - men jeg kjenner ikke en eneste en av dem. Selv om jeg har god kontakt med pappa og søsknene hans. Jeg vet at jeg har truffet noen av dem såvidt det er, men jeg kjenner dem ikke. 

Skrevet

Jeg kommer fra en veldig stor familie. Har 12 tanter og 7 onkler, over 30 søskenbarn. Disse + mamma, pappa, søsken og besteforeldre regner jeg som min familie.

Jeg har på slektstreff møtt mine tremenninger, men hadde ikke kjent dem igjen på gaten. Jeg regner dem ikke som familie.
Jeg regner dem dog som slekt som i at jeg ville blitt ganske så rådvill om jeg fant ut at min samboer var en av dem! (Har sjekket, han er ikke det).

:)

Skrevet

Slekt er slekt, altså genetisk forbindelse. Jeg har vel god oversikt ut til tremenninger, og også mange firmenninger. Men de som er utvandret, kjenner jeg dårligere til.
Hvem jeg har kontakt med, og hvor ofte, er en helt annen sak - jeg har jo også kontakt med mange som ikke er slektninger.
Til familie i vid forstand regnes de som er gift med slektninger, slik som filleonkel (gift med tante).

• Liker 2
Skrevet

Slekt er slekt, altså genetisk forbindelse. Jeg har vel god oversikt ut til tremenninger, og også mange firmenninger. Men de som er utvandret, kjenner jeg dårligere til.
Hvem jeg har kontakt med, og hvor ofte, er en helt annen sak - jeg har jo også kontakt med mange som ikke er slektninger.
Til familie i vid forstand regnes de som er gift med slektninger, slik som filleonkel (gift med tante).

Enig.

Hva som regnes som slekt er vel  så langt man klarer å finne tilbake i slektstreet.

Anonymkode: 91ee6...73b

Skrevet

Samme tenker jeg. Jeg har stor slekt, og er gøy å møte en x-menning tilfeldig. Men familie er de ikke. Familie sluttr ved søskenbarn.

Skrevet

Enig.

Hva som regnes som slekt er vel  så langt man klarer å finne tilbake i slektstreet.

Anonymkode: 91ee6...73b

Men hvor bredt? Tells oldeforeldres søskenbarn? Tipp-tipp-tipp-oldemors tremenninger og deres etterkommere?

Anonymkode: 38ba1...53e

Skrevet

Men hvor bredt? Tells oldeforeldres søskenbarn? Tipp-tipp-tipp-oldemors tremenninger og deres etterkommere?

Så langt du klarer og ønsker. De fleste som har drevet med dette oppdager at de fleste grenene tar ganske så fort slutt om en er rimelig kritisk. Kommer en inn på "fine" slekter, kommer en lenger, men blir treet altfor skjevt, mister det interesse.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har besteforeldre og foreldre som driver mye med slektsforskning, så for meg er "slekt" bare en stor masse av mennesker fra fortiden og samtiden som jeg ikke føler noen tilknytning til.

Skrevet

Slekt ser jeg på som alle som kommer fra samme trestamme som meg, Familie stopper ved søskenbarn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...