Gå til innhold

vurderer å skaffe marsvin, noen spørsmål:)

Anbefalte innlegg

Ca hva koster det i uken/mnd? Er snakk om to jente marsvin og jeg lurer også på om jeg trenger bur eller om jeg kan bruke en sånn liten hvalpegrind eller hva det heter.  Kona og barna har ønsket seg lenge så vurderer overaskende henne på bursdagen hennes:)

Anonymkode: c25e0...252

Fortsetter under...

Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er å sette seg ordentlig inn i hva dette innebærer. Marsvin er svært sosiale dyr, og det er kjempeviktig at de er minst to sammen, så kjempeflott at du skal ha to! :) Et vanlig bur er for liten plass å være på, om de ikke får gå fritt eller har andre plasser å oppholde seg på dagtid. Marsvin vandrer jo flere kilometer om dagen i det fri, så god plass er viktig. Det kan fort bli kjedelig i et lite bur, med de samme lekene dag ut og dag inn. Marsvin trenger ikke å være i bur med "lokk", så lenge det ikke er noen fare for at andre dyr kan komme seg inn til dem. De skal også ha fersk salat, frukt og grønnsaker daglig, og ikke bare tørrfôr og høy. Jeg har ikke regnet ut ca pris på mat og utstyr per mnd, men det blir fort flere hundrelapper. Marsvin kan fort bli 8 år gamle, så det er viktig å være klar over at man vil være bundet opp med disse i mange år fremover. Anbefaler deg å gjøre research på nettet, låne/kjøpe bøker om dem ol, det finnes også grupper på facebook der man kan diksutere og dele informasjon om marsvinene sine :) Lykke til! 

• Liker 4
  • 1 måned senere...

Hei. Du har kanskje tatt avgjørelsen din nå, om du anskaffet marsvin eller ikke. Men jeg vil absolutt si meg enig med ovenstående svar - sett deg inn i ansvaret det å ha et levende vesen innebærer FØR du anskaffer marsvinene.

Marsvin er sosiale og skjønne dyr. De trenger tid til å tilpasse seg et nytt hjem, og trenger både plass til å bevege seg, og en hule å krype inn i når de trenger å "gjemme" seg. Fra naturens side er marsvin byttedyr, og de vil alltid være på vakt og blir veldig nervøse hvis de ikke har et sted å søke "dekning". Hulene trenger ikke være dyre hus fra dyrebutikken. En banankartong  eller lignende pappkartng hvor du skjærer ut åpninger er helt flott !!

Av næring er godt høy og c-vitamin det viktigste : 80% av kosten er faktisk høy !! De kan ikke produsere c-vitamin selv, og trenger derfor daglig tilførsel av dette. En halv paprika f eks er tilstrekkelig for to marsvin. Hvis du satser på tørrfor, velg pellets hvor alle biter inneholder det samme. Da er du sikret at de ikke "velger" godbitene, og lar noe ligge igjen. Frukt er ikke daglig kost - det inneholder syrer som kan gi munnsopp. Frukt er godbit, og gies av og til i størrelse på en spillterning.

Om våren og til langt ut på høst kan du godt gi gress,løvetann,kløver osv. Masse c-vitaminer!!!

De trenger noe å gnage på for å hindre at tennene vokser seg for lange. Ikke la deg lure til å kjøpe saltsteiner i dyrebutikken - det kan gi problemer i urinveiene. Noen greiner av bjørk, eller en vedkubbe er flott for marsvintenner :) Og så må du huske å klippe klørne - ellers klarer de ikke å gå. Plasser noen steiner i buret/området deres der, så får de også litt naturlig sliping.

Hvis dere har skaffet marsvin, håper jeg dere har funnet ut hvor koselige dyr dette er. Ønsker dere lykke til !!!

Endret av LouiseD
Den Friday, November 06, 2015 at 13.54, Blod skrev:

Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er å sette seg ordentlig inn i hva dette innebærer. Marsvin er svært sosiale dyr, og det er kjempeviktig at de er minst to sammen, så kjempeflott at du skal ha to! :) Et vanlig bur er for liten plass å være på, om de ikke får gå fritt eller har andre plasser å oppholde seg på dagtid. Marsvin vandrer jo flere kilometer om dagen i det fri, så god plass er viktig. Det kan fort bli kjedelig i et lite bur, med de samme lekene dag ut og dag inn. Marsvin trenger ikke å være i bur med "lokk", så lenge det ikke er noen fare for at andre dyr kan komme seg inn til dem. De skal også ha fersk salat, frukt og grønnsaker daglig, og ikke bare tørrfôr og høy. Jeg har ikke regnet ut ca pris på mat og utstyr per mnd, men det blir fort flere hundrelapper. Marsvin kan fort bli 8 år gamle, så det er viktig å være klar over at man vil være bundet opp med disse i mange år fremover. Anbefaler deg å gjøre research på nettet, låne/kjøpe bøker om dem ol, det finnes også grupper på facebook der man kan diksutere og dele informasjon om marsvinene sine :) Lykke til! 

kona har hatt marsvin før så hun og barna var jo kjent med å haarsvin fra før, og var meg det sti på om vi skulle ha eller ikke. Kjøpte største buret jeg fant til marsvna:) i tillegg til bra går de løpe fritt på gjsterommet stort sett hver dag. Var voksene dyr som allerede var tamme o æg tilitsfulle så vi ble fort venner:)

Anonymkode: c25e0...252

Hadde marsvin i oppveksten, og vi hadde alltid minst 2 stk sammen. Vi hadde de i uthuset så de hadde tilgang på å være både inne og ute, det fungerer veldig fint så lenge de har det lunt og godt inne. Anbefaler bur med tak, og bunn siden de graver mye og kan fort komme seg ut. En periode gikk de sammen med kaninene våre og det gikk også veldig fint :) De la seg inntil hverandre  :) 

Sørg for å ha masse høy og en skjermet krok i buret så de kan lage seg "reir", de trenger å kunne skjerme seg godt. Og de burde ha godt med plass og dagslys. 

Hva det koster kan jeg ikke svare på for vi hadde hester også og brukte høy og flis derfra, men matmessig er de ikke spesielt dyre i drift. Tørrfor og grønnsaker (de er veldig glad i amerikansk blanding -kokt og avkjølt). Bare pass på at de ikke får for sterk kost, typisk for mye kål, løvetann osv. 

Lykke til :)

Anonymkode: a788a...ea6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...