Gå til innhold

Flis i fingeren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er litt flaut, jeg er litt for gammel til å bry meg om en liten flis, men nå begynner jeg å bli litt bekymret (og det gjør faktisk vondt)

For snart to uker siden var jeg litt uforsiktig da jeg skulle vanne kaktusen min, og klarte å stikke meg ganske mye. Jeg fikk ut de fleste tornene, men to pittesmå og en stor satt igjen i pekefingeren min. De to små gadd jeg ikke bry meg om, men den store prøvde jeg å få ut, så jeg pirket med både pinsett og nål og fikk ut en liten bit. Resten satt så dypt at jeg bestemte meg for at det var best å la kroppen ta seg av den selv. Den har klart det før.

Etter et par dager slutte det å gjøre vondt, så da tenkte jeg ikke mer over det. Før for noen dager siden, da flisa hadde vært der i halvannen uke, da det begynte å gjøre vondt igjen. Jeg tenkte at det betydde at flisa var på vei ut. Det ble bare vondere, og i går begynte det å bli en hard klump der flisa er. Fremdeles ikke bekymret, bare litt utolmodig.

I dag er det gult rundt flisa, på størrelse med et lite knappenålshode, med flisa som en svart prikk i midten. Rundt det gule er det en tynn rosa ring. Det gjør bare vondt når noe er borti fingertuppen, men siden dette er høyre pekefinger skjer det ofte.

Så... noen som har noe triks for å få ut en gammel flis. Er det noen som kan si meg noe om den gule flekken (helst fortelle at det er helt ufarlig og går over snart)? Noen som vet hvor lang tid jeg kan forvente å måtte gå rundt med den dumme flisa?

Videoannonse
Annonse
Gjest Holititten
Skrevet

Høres ut som en nasty betennelse/infeksjon. Gå til legen og få fjernet ALT. Kanskje få deg en antibiotikakur også.

Skrevet

det er helt ufarlig og går over snart. de pleier og komme ut av seg selv etterhvert.

Anonymkode: ca7d2...359

Skrevet

Høres ut som en nasty betennelse/infeksjon. Gå til legen og få fjernet ALT. Kanskje få deg en antibiotikakur også.

det er helt ufarlig og går over snart. de pleier og komme ut av seg selv etterhvert.

Anonymkode: ca7d2...359

Så det er enten veldig farlig eller ikke farlig i det hele tatt?

Jeg får ta sjansen på å se det ann til i morgen, ihverfall.

Skrevet

Ta litt grønnsåpe på et plaster og legg rundt, det kan hjelpe og skader ikke.

(Neida, du behøver ikke gå på apotek og kjøpe medisinsk grønnsåpe, helt vanlig, uten furunål, fungerer helt fint.)

Skrevet

Det Brunhilde skriver! Et gammelt kjerringråd som har fått ut de mest vriene fliser, og grønnsåpe er rensende.

Anonymkode: a3e19...af6

Skrevet

Jeg har brukt å dryppe pyrisept på plasterputen og tatt plastere over der flisen er. Det tar aldri lang tid før flisen er ute da, men jeg har kun prøvd på fliser i tre. Treet utvider seg og kommer ut, vet ikke om det kan ha noe for seg med en kaktusnål? :vetikke:

Følg i det minste godt med, det høres ut som om du har fått en infeksjon der.

Skrevet

Etter en dag og en natt med plaster dynket i klorheksidin på fingeren ser det ut som om betennelsen gir seg. Det ser også ut som om enden av flisa har flyttet seg helt til hudoverflaten, men uten at det er mulig å få tak på den med pinsetten.

Bonus: siden plasteret stiver av det ytterste leddet på fingeren lar jeg naturlig være å bruke den, så jeg slipper de jevnlige au-ene. Plaster er en god ide (men det ser utrolig voldsomt ut for en liten flis).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...