Gå til innhold

Hva kan jeg lage av disse ingrediensene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en hel del matvarer stående hjemme, samtidig som jeg er helt forferdelig dårlig på å finne på nye ting å lage. Kan vel si det har gått litt vel mye i wok og spaghetti. Jeg er i tillegg student og har veldig trang økonomi, spesielt nå rett før neste stipend. Derfor kunne jeg trengt idèer til hva jeg kan lage, helst av bare det jeg allerede har stående, eventuelt med en liten handletur. For øyeblikket har jeg svært lite pålegg og grønnsaker, rett og slett fordi jeg ikke har visst hva jeg vil ha, så det regner jeg med bør fylles opp på uansett.
Kom gjerne med tips til matvarer som har mange bruksområder! Tips til både frokost, lunsj og middag tas i mot med stor takk! :)

Tørrvarer og hermetikk:
- Spaghetti
- Maccaroni
- Penne
- Jasminris
- Potetmos 
- Nudler
- Havregryn
- Tacolefser
- Bønnespirer
- Linser
- Bønner
- Tunfisk (i vann og i gele)
- Mais

I kjøleskapet:
- Egg
- Skummet melk
- Poteter
- Agurk
- Ruccola
- Gulrøtter
- Rødløk
- Avocado
- Kremost med urtesmak
- Majones
- Kaviar
- Leverpostei
- Bringebærsyltetøy
- Famileskinke
- Røkt kalkunfilet
- Margarin

I fryseren:
- Kjøttdeig av svin
- Kjøttdeig av elg
- Blåskjell
- Kjøttpølser
- Laks
- Pitabrød
- Litt overmodne bananer (tenkte å lage bananbrød av de?)
- Soppblanding
- Blåbær
- Bringebær
- Jordbær

Krydder, sauser, etc.:
- Sweet Chili Sauce
- Pesto
- Soyasaus
- Ferdig woksaus i Chop Suey og Sweet Chili & Garlic
- Viltsaus
- Kremet kyllingsaus
- Bretagne kyllingsaus
- Maggi Juicy Chicken
- Chilikrydder
- Grillkrydder
- Pepper
- Salt
- Kanel
- Sitronpepper
- Honning
- Peanøtt smør i pulverform.

Anonymkode: 549ea...79d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har en hel del matvarer stående hjemme, samtidig som jeg er helt forferdelig dårlig på å finne på nye ting å lage. Kan vel si det har gått litt vel mye i wok og spaghetti. Jeg er i tillegg student og har veldig trang økonomi, spesielt nå rett før neste stipend. Derfor kunne jeg trengt idèer til hva jeg kan lage, helst av bare det jeg allerede har stående, eventuelt med en liten handletur. For øyeblikket har jeg svært lite pålegg og grønnsaker, rett og slett fordi jeg ikke har visst hva jeg vil ha, så det regner jeg med bør fylles opp på uansett.
Kom gjerne med tips til matvarer som har mange bruksområder! Tips til både frokost, lunsj og middag tas i mot med stor takk! :)

Tørrvarer og hermetikk:
- Spaghetti
- Maccaroni
- Penne
- Jasminris
- Potetmos 
- Nudler
- Havregryn
- Tacolefser
- Bønnespirer
- Linser
- Bønner
- Tunfisk (i vann og i gele)
- Mais

I kjøleskapet:
- Egg
- Skummet melk
- Poteter
- Agurk
- Ruccola
- Gulrøtter
- Rødløk
- Avocado
- Kremost med urtesmak
- Majones
- Kaviar
- Leverpostei
- Bringebærsyltetøy
- Famileskinke
- Røkt kalkunfilet
- Margarin

I fryseren:
- Kjøttdeig av svin
- Kjøttdeig av elg
- Blåskjell
- Kjøttpølser
- Laks
- Pitabrød
- Litt overmodne bananer (tenkte å lage bananbrød av de?)
- Soppblanding
- Blåbær
- Bringebær
- Jordbær

Krydder, sauser, etc.:
- Sweet Chili Sauce
- Pesto
- Soyasaus
- Ferdig woksaus i Chop Suey og Sweet Chili & Garlic
- Viltsaus
- Kremet kyllingsaus
- Bretagne kyllingsaus
- Maggi Juicy Chicken
- Chilikrydder
- Grillkrydder
- Pepper
- Salt
- Kanel
- Sitronpepper
- Honning
- Peanøtt smør i pulverform.

Jeg ville laget en bondeomelett med uthevede ting

Anonymkode: 33c0e...00c

Skrevet

I kjøleskapet:
- Egg
- Skummet melk
- Poteter
- Agurk
- Ruccola
- Gulrøtter
- Rødløk
- Avocado

- Kremost med urtesmak
- Majones
- Kaviar
- Leverpostei
- Bringebærsyltetøy
- Famileskinke

- Røkt kalkunfilet
- Margarin

Er dette det du kaller lite pålegg og grønnsaker? Jeg klarer å telle 6 ulike grønnsaker og 7 ulike pålegg, 3 av dem kjøttpålegg.

Du er student, det betyr at du ikke kan ha like velfylt kjøleskap som foreldrene dine. Du har dårligere økonomi og heller ikke så mange som skal dele på maten. Du bør derfor ikke ha like stor variasjon i pålegget til en hver tid som det du er vant med derifra. Pass på at du klarer å spise opp pålegg og grønnsaker før de blir dårlige, du har ikke økonomi til å kaste mat.

Så til det du faktisk spør om:

Ferskmat i kjøleskapet blir dårlig, og må derfor spises. Tenk over det når du planlegger middag. Noen matvarer er mer holdbare (potet, gulrot), mens andre (agurk, ruccola) har kort holdbarhet. Blant grønnsakene dine kan jeg se:
-Taco (Agurk, rødløk, ruccola, avocado. Kjøp salsa, spisskummen og paprikapulver, oppskrift på krydderblanding på spisskummenboksen. Bruk linser eller bønner i stedet for kjøtt)
-Linsegryte (Hakket rødløk, revet potet og gulrot, linser, soyasaus, krydder, ev hakket ruccola til slutt, serveres med ris)
-Ovnsbakt potet, gulrot og løk. (Kan serveres til laks eller annet)
-Salat (Agurk, ruccola, avocado, rødløk, penne/nudler, skinke/tunfisk/bønner, bønnespirer?)

Når du har kontroll over det du har i kjøleskapet kan du begynne å planlegge. Før du drar i butikken bør du se hva du har i kjøleskapet, hvordan kan du bruke det du har, og hva skal du ha til middag de neste dagene. Tenk over hva du trenger til de middagene. Tenk så over hvordan du skal bruke opp de varene du kjøper.
En tenkt situasjon: På onsdag skal jeg ha taco, da må jeg ha rømme, agurk, paprika, salat. Lefsene som blir til overs fyller jeg med middagsrester for å ha lunch de neste dagene. For å bruke opp agurk, paprika og salat kan jeg ha pastasalat med oliven og skinke torsdag. Det passer fint med å lage pizza med restene av oliven og skinke fredag. Lørdag har jeg også pizza siden jeg ikke klarer å spise opp hele fredag. Rømmen kan jeg spare til søndag, da lager jeg enten en gryterett, eller jeg kan spare litt agurk og ha laks. Restene av gryteretten fryser jeg. Handleliste: Salsa, rømme, agurk, paprika, salat, lefser, oliven og skinke på boks. Hvis gryterett, handle grønnsaker på lørdag eller bruk frosne.

Jeg har alltid potet, gulrot, løk og hvitløk, fordi dette er allsidige grønnsaker som blir spist før de blir dårlige. Hvis de blir dårlige hos deg må du bare kjøpe dem når du vet du kan spise dem opp.

For å fa variasjon kan det være lurt å se gjennom kokebøker, enten på nett eller papir. Skriv ned alle oppskrifter du synes høres gode ut. Når du har lyst på variasjon kan du se gjennom oppskriftene dine og se om det er noe du ikke har laget på lenge. Det er viktig å huske at oppskrifter er veiledene, så du kan stort sett droppe et par ingredienser og legge til en annen. En gammel kokebok sa: "Man tager hvad man haver". F.eks, grønnsakspai, da bør du følge oppskriften på paideigen og eggefyll, men den delen som beskriver grønnsakene kan du lese som "sånn passe masse av diverse grønnsaker kokes/stekes/forvelles før de fylles i skallet". Dette gjelder ikke bakeoppskrifter.

Jeg synes du har litt lite krydder (de holder seg lenge og er fine til å variere maten med), men ikke kjøp krydder før du vet hva du skal bruke dem til.

Det kan lønne seg å lære å lage saus selv. Det er ikke vanskelig. Det er tre grunntyper: Hvit, lys og brun. Oppskriften er ganske lik for alle tre: Smelt smør, rør inn like mye mel som smør, tilsett væske. I hvit saus tilsetter du melk, mens for å lage brun saus må du brune melet i smøret før du tilsetter kokende væske. Du lager ulike typer ved å tilsette kraft, buljong, krydder og andre smakstilsettninger. Til viltsaus lager du brun saus og tilsetter kjøttbuljong, brunost, einebær, hvitløk og tyttebær eller rømme.

• Liker 2
Skrevet

Skapene dine er jo stappfulle :bond:

• Liker 3
Skrevet

Svært lite grønnsaker og pålegg, ja...  :ironi:

Anonymkode: 86bb3...af3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...