AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #1 Skrevet 2. november 2015 Jeg skal ringe NAV og stille dette spørsmålet, men er bare nysgjerrig på hva andre her gjør. Jeg er på AAP og i arbeidspraksis i skjermet virksomhet. Jeg har fått litt ulike tilbakemeldinger om hvordan jeg skal fylle ut meldekortet. Ei venninne som er i samme type tiltak (men på et annet sted) har fått beskjed fra tiltaksstedet om at hun skal krysse ja på alle dager på spørsmål 2 selv om hun ikke deltar alle dager. Kanskje det har noe med at tiltaksstedet hennes vil få betaling fra NAV for alle dager?Når jeg leser meldekortveilederen så står det: "Hvis du har avtalt med NAV å delta på tiltak, behandling, utdanning eller andre typer aktiviteter, skal du oppgi de dagene du har utført avtalt aktivitet". Tolker jeg det riktig at jeg da kun skal fylle ut de dagene jeg er på tiltaket? Jeg har fått plass 100 % i tiltaket, men skal prøves ut gradvis slik at jeg bare er der 2 dager i uka nå i begynnelsen. Da skal jeg vel også bare krysse for de 2 dagene, og ikke for hele uka? Anonymkode: 9bc2c...3ae
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #2 Skrevet 2. november 2015 Alltid før opp alle. Med mindre du jobber er meldekortet fast nei/ja/nei/nei/ja og mandag-fredag. Helt idiotisk, de kunne jo bare gjort det til ett klikk. Anonymkode: 57eb2...c27 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #3 Skrevet 2. november 2015 Alltid før opp alle. Med mindre du jobber er meldekortet fast nei/ja/nei/nei/ja og mandag-fredag. Helt idiotisk, de kunne jo bare gjort det til ett klikk.Anonymkode: 57eb2...c27Takk for svar! Så du mener jeg skal fylle ut mandag til fredag selv om jeg bare er der 2 av dagene? Anonymkode: 9bc2c...3ae
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Jeg har fått beskjed om å kun fylle ut de dagene jeg har vært på tiltak. Anonymkode: 67030...f55
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 Jeg fyller alltid ut alle dager. Har fått beskjed av NAV om å gjøre det også når jeg har godkjent ferie. Når det er planlagt at man skal starte med 2 dager i uken, følger man jo planen som er laget for hele uken. Alt går under avtalt aktivitet. Anonymkode: 5f21c...c32 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Jeg har tenkt at så lenge jeg prøver å bli frisk, enten det er å gå tur en dag, være hos legen eller spise sunt, er det tiltak. Og det var det min første saksbehandler sa også. Så jeg har krysset av for at jeg har vært i tiltak selv de periodene jeg har vært uten arbeidspraksis/skole ect.Men egentlig spiller det ingen rollehvilke dager du krysser av, så lenge du huker av for at du har utført avtalt aktivitet. (jeg har testet) Anonymkode: a97b2...9d9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Jeg skal ringe NAV og stille dette spørsmålet, men er bare nysgjerrig på hva andre her gjør. Jeg er på AAP og i arbeidspraksis i skjermet virksomhet. Jeg har fått litt ulike tilbakemeldinger om hvordan jeg skal fylle ut meldekortet. Ei venninne som er i samme type tiltak (men på et annet sted) har fått beskjed fra tiltaksstedet om at hun skal krysse ja på alle dager på spørsmål 2 selv om hun ikke deltar alle dager. Kanskje det har noe med at tiltaksstedet hennes vil få betaling fra NAV for alle dager?Når jeg leser meldekortveilederen så står det: "Hvis du har avtalt med NAV å delta på tiltak, behandling, utdanning eller andre typer aktiviteter, skal du oppgi de dagene du har utført avtalt aktivitet". Tolker jeg det riktig at jeg da kun skal fylle ut de dagene jeg er på tiltaket? Jeg har fått plass 100 % i tiltaket, men skal prøves ut gradvis slik at jeg bare er der 2 dager i uka nå i begynnelsen. Da skal jeg vel også bare krysse for de 2 dagene, og ikke for hele uka? Anonymkode: 9bc2c...3aeDu har tolket helt rett, bare fyll ut de dagene du møter på tiltak. Det er viktig å fylle inn de aktivitene du gjennomfører, samt eventuelle dager du er for syk til å gjennomføre aktiviteter, da dette hjelper nav å kartlegge den faktiske arbeidsevnen din. Det du fyller inn på disse punktene får ingen konsekvenser for utbetalingen din. (Ferie/fravær som ikke er avtalt/godkjent av NAV, og lønnede arbeidstimer/sykefravær med sykepenger, fører til trekk i AAP. Dager uten avtalt aktivitet, samt fravær som skyldes sykdom uten rett til sykepenger fra arbeidsgiver, fører ikke til trekk.) https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjør+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger Anonymkode: 02b2d...d3f
Gjest 123Sol Skrevet 3. november 2015 #8 Skrevet 3. november 2015 Jeg fikk beskjed om å krysse av på alle dager selvom jeg var i tiltak to ganger i uka, siden tiltaket mitt var å prøve to ganger i uka og fri i tre som var avtalen.
Angelheart2 Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 Jeg har tenkt at så lenge jeg prøver å bli frisk, enten det er å gå tur en dag, være hos legen eller spise sunt, er det tiltak. Og det var det min første saksbehandler sa også. Så jeg har krysset av for at jeg har vært i tiltak selv de periodene jeg har vært uten arbeidspraksis/skole ect.Men egentlig spiller det ingen rollehvilke dager du krysser av, så lenge du huker av for at du har utført avtalt aktivitet. (jeg har testet)Anonymkode: a97b2...9d9Dette er i alle fall feil. Om, du krysser av for tiltak dersom det ikke er registrert noe tiltak på deg hos NAV, så feiler meldekortet ditt. Da kan du risikere at du ikke får utbetaling før mye senere enn vanlig fordi saksbehandleren din må endre meldekortet manuelt.Man skal kun krysse av for tiltak de dagene man deltar i tiltak som er vedtatt av NAV, det vil si tiltak Du har fått et vedtak på, som eksempel avklaring, arbeidspraksis, jobbklubb eller lignende.Dersom du får reisepenger for å delta i tiltak beregnes dette etter de dagene du faktisk er tilstede og dersom du krysser feil kan dette medføre tilbakebetalingskrav senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå