Gå til innhold

Psykopati kan det merkes hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Undrer over dette spørsmålet om man kan finne bevis hos barn på fremtidig psykopati? 

Anonymkode: 7ae10...e00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Undrer over dette spørsmålet om man kan finne bevis hos barn på fremtidig psykopati? 

Anonymkode: 7ae10...e00

Ja, f eks ved dyreplageri.

Anonymkode: fcd4d...be3

• Liker 4
Skrevet

25 minutter lang dokumentar, anbefaler den virkelig!

Anonymkode: b56b1...5e5

• Liker 3
Skrevet

Man kan bare finne tegn, ikke bevis. 

• Liker 4
Skrevet

Man kan finne tegn på lite empati og feks dyreplageri hos barn utsatt for vold og omsorgssvikt selv. Paykopati i den amerikanske forstand er omdiskutert. Det er en personlighetsforstyrrelse som kommer av tidlige opplevelser i sine relasjoner. 

Man kan finne førsteklassinger som utfører overgrep både fysisk, seksuellt og psykisk men det er da snakk om et traumatisert barn og ikke en psykopat. 

Anonymkode: f4ac8...c27

• Liker 3
Skrevet

Leste om en historie der to gutter på 5 og 6 år lurte med seg en to-åring og drepte han. De hadde slått han i hodet med en Stein og lagt han på togskinnene. Her lyser det ikke bare psykopat, men satan selv. Jeh ble helt satt ut når jeg leste historien, og håpet det var tull, men dette er en reell historie som fant sted i på begynnelsen av 90-tallet. Forferdelig, og dette er vel absolutt tegn på psykopat.

Anonymkode: 3dab8...2c5

Skrevet

Leste om en historie der to gutter på 5 og 6 år lurte med seg en to-åring og drepte han. De hadde slått han i hodet med en Stein og lagt han på togskinnene. Her lyser det ikke bare psykopat, men satan selv. Jeh ble helt satt ut når jeg leste historien, og håpet det var tull, men dette er en reell historie som fant sted i på begynnelsen av 90-tallet. Forferdelig, og dette er vel absolutt tegn på psykopat.

Dette var en reell og veldig kjent historie fra Storbritannia, ja. Het ikke han James Bulger, eller noe sånt, gutten som ble drept? Og så vidt jeg husker levde begge de to eldre guttene under omsorgssvikt. Det er med god grunn at man ikke snakker om "psykopati" hos barn. De er i stor grad prisgitt sine omsorgsbetingelser, og mye kan heldigvis endre seg hos barna dersom hjemmeforholdene endrer seg.

• Liker 14
Skrevet

James Buglar. Jeg var så dum å lese om dette når jeg hadde baby.....Det er ingenting i nyhetsbilde som har preget meg mer. Forferdelig.

Skrevet

Interessant debatt; om noen blir født uten empati og omsorgsevne.

Jeg har vanskelig for å tro det...

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at det er en medfødt personlighetsforstyrrelse. Derimot må empati også læres og utvikles, derfor kan helt friske normale barn også gjøre litt slemme ting mot andre uten at det betyr at de er psykopater. Når det er sagt er det grenser for alt. Jeg tviler på at et friskt barn kan mishandle andre og ha glede av at andre mennesker gråter og er lei seg. De fleste barn kjenner mer eller mindre smerte når menneskene eller dyrene rundt dem gjør det.

Det å havne i mye trøbbel og konflikter i barndommen er også visstnok et kjennetegn for psykopater. Og jeg vil tro at disse barna har lett for å fortelle en løgn og to..

Anonymkode: 5f8c3...907

• Liker 1
Skrevet

25 minutter lang dokumentar, anbefaler den virkelig!

Hun var jo ikke psykopat, din tosk. Hun hadde blitt alvorlig mishandlet, voldtatt og vanskjøttet av sine biologiske foreldre og hadde diganoser ift. tilknytningsvansker. I dag er hun utdannet sykepleier og hjelper folk som har vært utsatt for det samme som henne.

Anonymkode: 94003...b5d

• Liker 4
Skrevet

Har en i familien som er psykopat (fått diagnose), han var veldig slem som barn. Han var utspekulert, manipulerende, kynisk, smart og sexfiksert allerede som femåring. Nå er han en voksen mann med høy utdannelse, er nok ikke mange utenfor familien som klarer å gjennomskue han lenger. Han er blitt bedre, men behandler fortsatt sine nærmeste dårlig.

Anonymkode: e236e...48c

Gjest Raindrops
Skrevet

Interessant debatt; om noen blir født uten empati og omsorgsevne.

Jeg har vanskelig for å tro det...

Tja, folk blir jo født både med og uten alt mulig rart, og til syvende og sist er det jo bare snakk om gener og kjemi i hjernen slik jeg forstår det. Altså er ikke empati, som et kroppslig objekt eller en komponent i menneskekroppen, noe mer magisk enn en arm, og det fødes barn uten armer. Ikke ofte, men det skjer. Man sikkert lære seg empati, på samme måte som man lærer seg å bruke en protese eller andre hjelpemidler, men hvis man aldri lærer det, eller opplever det helt motsatte, så går man kanskje fra å ha svært lav empati til å bli en psykopat. Et annet spørsmål er jo om empati er faktisk empati om det bare er lært i teorien på en måte, og ikke opplevd og forstått.

Men ja, jeg er ikke hjerneforsker så jeg aner ikke, jeg bare tenker høyt :P

Skrevet

De fleste med psykopatiske trekk har jo en eller annen form for personlighetsforstyrrelse (som f.eks dyssosial personlighetsforstyrrelse), og årsaken til personlighetsforstyrrelser er en kombinasjon av arv og miljø. På bakgrunn av dette kan man ikke si at man kan finne bevis for at en person senere blir psykopat, men man kan absolutt finne faresignaler på at personen har sannsynlighet for å bli det. 

Anonymkode: 4465b...34f

• Liker 1
Skrevet

Ikke akkurat hva du spør etter, men kom til å tenke på filmen "we need to talk about Kevin". Veldig god film om en ung gutt som i alle fall jeg vil kalle psykopat, men om det er det korrekte medisinske uttrykket å bruke aner jeg ikke

Anonymkode: 479be...b4c

Skrevet

Er det fortsatt en diagnose?

• Liker 1
Skrevet

Er det fortsatt en diagnose?

Nei, det er ingen egen diagnose innen psykologien eller psykiatrien som heter psykopat. Der brukes de ulike personlighetsforstyrrelsene som diagnose. Fagpersoner snakker likevel om psykopatiske trekk.

Innen rettsvesenet brukes det som et begrep.

Anonymkode: 4465b...34f

• Liker 2
Skrevet

Alle barn har psykopatiske trekk. Det går ikke an å se på at et barn at det senere vil få en personlighetsforstyrrelse. I tillegg er barns hjerne, følelsesliv og atferd under modning og utvikling. Det er en grunn til at denne typen diagnoser aldri gis til barn.

Anonymkode: 65033...b87

• Liker 1
Skrevet

Hun var jo ikke psykopat, din tosk. Hun hadde blitt alvorlig mishandlet, voldtatt og vanskjøttet av sine biologiske foreldre og hadde diganoser ift. tilknytningsvansker. I dag er hun utdannet sykepleier og hjelper folk som har vært utsatt for det samme som henne.

Anonymkode: 94003...b5d

Hun hadde klare psykopatiske trekk, ja. Men i og med at dette ble tatt tak i i tidlig alder fikk de gjort noe med det. Men hun var jo tydelig forstyrret... Som en annen skriver her oppe om en annen psykopat, tydelig sexfiksert, blant annet.

Skrevet

Hun hadde klare psykopatiske trekk, ja. Men i og med at dette ble tatt tak i i tidlig alder fikk de gjort noe med det. Men hun var jo tydelig forstyrret... Som en annen skriver her oppe om en annen psykopat, tydelig sexfiksert, blant annet.

Du blander kortene her. Hun fikk diagnosen reactive attachment disorder.

Anonymkode: deb26...44a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...