Rannva Skrevet 28. september 2004 #1 Del Skrevet 28. september 2004 Hva bruker dere? :klø: Legen tok dette opp på 6-ukers kontrollen, og jeg er så usikker på hva jeg (vi) skal velge. Sambo sier at det er opp til meg. Aller helst vil jeg ha mine vanlige p-piller, som er det eneste jeg har brukt før (bortsett fra kondom da, men det er uaktuelt). Men de kan jeg ikke få får jeg er ferdig med amming. Og det tar jo fort et år. Minipiller har klare ulemper: jeg er distre (de må tas til bestemt klokkeslett) og kan ikke brukes til å utsette mensen. Spiral er visst lik p-piller i funksjon, men jeg slipper å huske på noe. Hormonspiral virker greit, men den er jo ganske dyr (eller er den ikke det? er jo engangsutgift?). Og at den nesten fjerner mensen er et stort pluss. Kan visstnok sitte i 5 år, men vi prøver nok på nestemann lenge før det... Noen som har erfaringer å dele? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 28. september 2004 #2 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg har hormonspiralen og er veldig fornøyd med den. Har mye mindre blødninger og smerter enn vanlig. Det er en ganske dyr utgift der og da, men det er en engangsutgift. Men regner du på det så blir det vel nesten samme som om du betaler for p-piller i 5 år. Deilig å slippe å huske på en pille, å være redd for et kondom som sprekker og sånt. Og det skal ikke være noe problem å ta den ut før det har gått 5 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 28. september 2004 #3 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg begynte på P-sprøyta rett etter fødselen (5 år siden) og jeg har vel ikke angret så mye på noe jeg har gjort i mitt liv, som jeg har angret på akkurat den avgjørelsen. Jeg kan helt ærlig IKKE anbefale p-sprøyte til noen. Jeg sliter fortsatt med ettervirkninger selv om det nå er over 2 år siden jeg kutta den ut. Hvis noen lurer på hva slags bivirkninger jeg fikk så er det: raserianfall, så kraftige at jeg selv ble redd (sliter fortsatt med dette), kraftig vektøkning (20 kg på 3 mnd) for de som påstår at det er usunt kosthold så vil jeg si at jeg spiste sunt og trente 4-5 dager i uka både før under og etter vektøkningen, som følge av vektøkningen har jeg sannsynligvis utviklet diabetes 2, svake stoffskifteproblemer, søvnproblemer, depresjon og i tillegg har jeg fått store kviser/byller på rygg og i nakken. Av disse bivirkningene er det bare stoffskiftet og depresjonene som har gått over av seg selv. Mitt hormonnivå er fortsatt ikke som det skal være, ifølge legene reagerte kroppen min på p-sprøyta som om det hadde vært anabole steroider jeg hadde gått på. En annen bivirkning som kom først da jeg sluttet på p-sprøyta var uregelmessige blødninger. Første mens etter at jeg sluttet på sprøyta varte i 3,5 måneder og førte til at jeg måtte ta jerntilskudd for å kunne bevege meg uten å svime av. Selv nå, etter 2 år, har jeg ikke regelmessig mens. Den kan komme med ette mellomrom på alt fra 1 uke til 3 måneder, og vare alt fra 1 dag til 1 måned. Nå bruker jeg kobberspiral, jeg tør rett og slett ikke å utsette kroppen min for noe som heter hormoner lenger. Jeg har fått forsikring fra legen om at jeg sikkert kunne gått på vanlige p-piller eller hatt hormonspiral, men jeg ser ingen grunn til å proppe seg med hormoner når man kan unngå det. Jeg er kjempefornøyd med kobberspiralen. Det kosta meg foressten ingenting å få den, muligens fordi jeg satte den inn i forbindelse med en abort. Det er sikkert noen som har gode erfaringer med p-sprøyta også, men etter det jeg har lest på nett og snakket med leger så er det større risiko for å bli misfornøyd enn å bli fornøyd. Enkelte leger nekter til og med å skrive ut resept på sprøyta fordi den kan ødelegge hormonnivået i kroppen for lang tid fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2004 #4 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg begynte på P-sprøyta rett etter fødselen (5 år siden) og jeg har vel ikke angret så mye på noe jeg har gjort i mitt liv, som jeg har angret på akkurat den avgjørelsen. Jeg kan helt ærlig IKKE anbefale p-sprøyte til noen. Jeg sliter fortsatt med ettervirkninger selv om det nå er over 2 år siden jeg kutta den ut. Hvis noen lurer på hva slags bivirkninger jeg fikk så er det: raserianfall, så kraftige at jeg selv ble redd (sliter fortsatt med dette), kraftig vektøkning (20 kg på 3 mnd) for de som påstår at det er usunt kosthold så vil jeg si at jeg spiste sunt og trente 4-5 dager i uka både før under og etter vektøkningen, som følge av vektøkningen har jeg sannsynligvis utviklet diabetes 2, svake stoffskifteproblemer, søvnproblemer, depresjon og i tillegg har jeg fått store kviser/byller på rygg og i nakken. Av disse bivirkningene er det bare stoffskiftet og depresjonene som har gått over av seg selv. Mitt hormonnivå er fortsatt ikke som det skal være, ifølge legene reagerte kroppen min på p-sprøyta som om det hadde vært anabole steroider jeg hadde gått på. En annen bivirkning som kom først da jeg sluttet på p-sprøyta var uregelmessige blødninger. Første mens etter at jeg sluttet på sprøyta varte i 3,5 måneder og førte til at jeg måtte ta jerntilskudd for å kunne bevege meg uten å svime av. Selv nå, etter 2 år, har jeg ikke regelmessig mens. Den kan komme med ette mellomrom på alt fra 1 uke til 3 måneder, og vare alt fra 1 dag til 1 måned. Nå bruker jeg kobberspiral, jeg tør rett og slett ikke å utsette kroppen min for noe som heter hormoner lenger. Jeg har fått forsikring fra legen om at jeg sikkert kunne gått på vanlige p-piller eller hatt hormonspiral, men jeg ser ingen grunn til å proppe seg med hormoner når man kan unngå det. Jeg er kjempefornøyd med kobberspiralen. Det kosta meg foressten ingenting å få den, muligens fordi jeg satte den inn i forbindelse med en abort. Det er sikkert noen som har gode erfaringer med p-sprøyta også, men etter det jeg har lest på nett og snakket med leger så er det større risiko for å bli misfornøyd enn å bli fornøyd. Enkelte leger nekter til og med å skrive ut resept på sprøyta fordi den kan ødelegge hormonnivået i kroppen for lang tid fremover. Jeg har ikke hatt p-sprøyter, men får akkurat samme bivirkninger som deg av p-piller. Kobberspiral er tingen for meg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 28. september 2004 #5 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg fikk kobberspiral etter fødsel. Fikk veldig store smerter i forbindelse meg eggløsning og menstrasjon, så jeg måtte ta den ut. Godt mulig jeg forsøker meg igjen på et senere tidspunkt, men lar det være en stund til. Hormoner føler jeg meg ferdig med rett og slett (etter 13 år på p-piller), så jeg har av den grunn ikke lyst på hormonspiral. Hvertfall ikke nå som vi kun har ett barn, og etterhvert ønsker oss flere. Mulig dette blir valget etter at vi har fått de barna vi ønsker. Har fått lite mens etter graviditeten, og har nesten ikke vondt. Er veldig fornøyd med det. Vi bruker rett og slett ingenting i disse tider - hopper av i svingen og prøver oss på de "sikre" periodene. Dette er jo overhode ikke 100% sikkert, men så er det jo heller ikke verdens undergang om jeg hadde blitt gravid. Etter neste barn, blir nok spiral tingen igjen. Orker ikke stappe i meg piller år etter år hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 28. september 2004 #6 Del Skrevet 28. september 2004 Tror jeg hadde satset på kondomer i allefall de tre fire mnd etter en fødsel..... Sex stod ikke øverst på ønskelista mi på den tiden uansett..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda84 Skrevet 28. september 2004 #7 Del Skrevet 28. september 2004 Mener når jeg var til jordmor at det har kommet ny p-piller som gravide kunne ta. Men fikk ikke med meg noe navn eller noe... Er liksom så lenge til jeg må tenke på det. Men hvis du vil så kan jeg spør henne på tirsdagen som kommer, skal tilbake da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 28. september 2004 #8 Del Skrevet 28. september 2004 Vi satsade på den lite osäkra "amningsmetoden" bra länge - tills Malvin var 7 månader. Lite osäkert men så är det inte hela värden med ett "uhell" heller. Nu använder vi kondom (det funkar faktiskt rätt så bra trots att både mannen och jag var tveksamma) eftersom jag inte kan bestämma mig för om jag vill ha kopparspiral igen. Jag hade det innan jag blev gravid och var supernöjd. Jag klarar inte hormonerna. En sprial sitter tryggt och du behöver aldrig vara orolig för att glömma den. I stockholm är sprialerna dessutom gratis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 29. september 2004 #9 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg begynte på mini-pillen etter fødselen, men må ha alarm på mobilen for å huske det til samme tidspunkt hver dag... Nå har jeg sluttet å amme, så jeg har store planer om å gå tilbake til vanlige p-piller igjen. Føler rett og slett ikke den samme sikkerheten med mini-pillen. Ellers må jeg si som Tex ja - sex har ikke stått øverst på listen de første månedene... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra Skrevet 29. september 2004 #10 Del Skrevet 29. september 2004 Vi har nok tenkt til å bruke kondom frem til jeg kan begynne på p-piller igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 29. september 2004 #11 Del Skrevet 29. september 2004 Etter at jeg fødte min sønn for 10 år siden, satte jeg inn spiral etter noen uker.. Vanlig kobber-spiral! Kan sitte i opptil 5 år! Jeg er super fornøyd, og kommer aldri til å bytte mot noe annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #12 Del Skrevet 29. september 2004 Penelene skriver: vanlig kobber-spiral osv. Har denne noen innnvirkning på menstruasjonen? Er plaga med kraftige blødninger og skulle gjerne hatt en prevensjon som hjelper for dette i tillegg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 29. september 2004 #13 Del Skrevet 29. september 2004 Da jeg hadde fått Ida hadde jeg disse valgene: - minipiller - kondomer - avholdenhet Utrolig hvor strukturert man kan bli, og hvor mye man kan huske når valget er å ikke ha sex i det hele tatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 29. september 2004 #14 Del Skrevet 29. september 2004 Hva Hormonspiral virker greit, men den er jo ganske dyr (eller er den ikke det? er jo engangsutgift?). Og at den nesten fjerner mensen er et stort pluss. Kan visstnok sitte i 5 år, men vi prøver nok på nestemann lenge før det... ? Har kobberspiral jeg. Veldig greit. Hormonspiralen koster ca 1300,- men da har du den i fem år eller til du øsnker flere barn. Da er det bare og fjerne den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 29. september 2004 #15 Del Skrevet 29. september 2004 Ang. spiral: Jeg fikk beskjed om at det ikke var anbefalt å sette den inn etter 6 uker da livmoren fortsatt trakk seg sammen. Det fører til økt fare for at den gror fast. Jeg satte inn kobberspiral etter 3 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 29. september 2004 #16 Del Skrevet 29. september 2004 Ang. spiral: Jeg fikk beskjed om at det ikke var anbefalt å sette den inn etter 6 uker da livmoren fortsatt trakk seg sammen. Det fører til økt fare for at den gror fast. Jeg satte inn kobberspiral etter 3 mnd. Og legen min sa at det var bedre og sette inn spiral ca 6 uker etter fødsel pga av mindre problemer.. Lurer på hvem som har rett Uansett, jeg satt den inn 6 uker etter. Gikk fint det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 30. september 2004 #17 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg satte den inn 6 uker etter :-) Har ikke hatt noen problemer!!! Man får ikke mindre blødninger med kobberspiral! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå