Gå til innhold

Venninne med konstant negativ energi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne jeg har hatt siden barndommen av. Vi er egentlig helt motsatt av hverandre, men har merkelig nok holdt sammen i veeeeldig mange år. 

Problemet er at å være hennes venninne, kan ofte være en skikkelig utfordring. Mens jeg anser meg selv som en ganske stabil person, har hun på sin side flere diagnoser å slite med og blir deprimert og "utbrent" av veldig lite. Hun har en ganske negativ energi og er i tillegg veldig bossy i alle sine vennskap. Hun er vant med at det er "her way or the highway" og det koster henne ikke en halv kalori å gi noen en offentlig utskjelling i tide og utide. 

Uansett; hva enn nytt hun begynner på her i livet, så får hun "en knekk" to uker etterpå.. Hun skulle slanke seg og begynne å trene, men fiksa ikke verken treningen eller dietten og klaget fra dag 2, og dreit i hele diett-opplegget etter bare noen dager. Og når det gjelder jobb,  skole ol. er det også bare klaging. Alt er så slitsomt; må sove, må slappe av, er "utbrent".. Slitsomt med barn, slitsomt med husdyr, slitsomt å kjøre bil..

Noen ganger kan det gå en stund mellom vi prater sammen, fordi jeg jobber eller er oppptatt. Da kan hun fort virke sur, men sier det ikke. Men man merker det ved at hun ikke "liker" ting jeg legger ut på Fb, ikke svarer på snaps og hviske Ringer henne å spør hvordan det går, kan du banne på at hun sier at hun har hatt det kjipt i det siste, men ikke klarer å sete fingeren på hva som er problemet..

Ikke meningen å virke så lite empatisk, men etter å ha vokst opp med flere generasjoner med sytere og klagere, har jeg fått nok. Jeg setter mye mer pris på mennesker som jobber og står på, og ikke viser hele verden at de har det kjipt. Sier ikke at man skal holde ting inni seg, men bare at det virker mye mer nobelt å gjøre. Når folk klager så jævlig mye hel tiden, får man ikke så lyst til å hjelpe de og stille opp når det virkelig gjelder, fordi man ikke klarer å ts de på alvor og  ise sympati..

Hvordan formidle det til henne,  uten at hun tar det ille opp? 

Anonymkode: cee29...152

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jævlig å du klager på å trøtt du er da, har du aldri en bra dag?  Med et glimt i øyet ;)  kan jo hende hun ikke er bevisst på det selv og at hun faktisk føler dette hun uttrykker. Noen er mer vokale om egne følelser enn andre. 

Anonymkode: 1179e...d68

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en venninne jeg har hatt siden barndommen av. Vi er egentlig helt motsatt av hverandre, men har merkelig nok holdt sammen i veeeeldig mange år. 

Problemet er at å være hennes venninne, kan ofte være en skikkelig utfordring. Mens jeg anser meg selv som en ganske stabil person, har hun på sin side flere diagnoser å slite med og blir deprimert og "utbrent" av veldig lite. Hun har en ganske negativ energi og er i tillegg veldig bossy i alle sine vennskap. Hun er vant med at det er "her way or the highway" og det koster henne ikke en halv kalori å gi noen en offentlig utskjelling i tide og utide. 

Uansett; hva enn nytt hun begynner på her i livet, så får hun "en knekk" to uker etterpå.. Hun skulle slanke seg og begynne å trene, men fiksa ikke verken treningen eller dietten og klaget fra dag 2, og dreit i hele diett-opplegget etter bare noen dager. Og når det gjelder jobb,  skole ol. er det også bare klaging. Alt er så slitsomt; må sove, må slappe av, er "utbrent".. Slitsomt med barn, slitsomt med husdyr, slitsomt å kjøre bil..

Noen ganger kan det gå en stund mellom vi prater sammen, fordi jeg jobber eller er oppptatt. Da kan hun fort virke sur, men sier det ikke. Men man merker det ved at hun ikke "liker" ting jeg legger ut på Fb, ikke svarer på snaps og hviske Ringer henne å spør hvordan det går, kan du banne på at hun sier at hun har hatt det kjipt i det siste, men ikke klarer å sete fingeren på hva som er problemet..

Ikke meningen å virke så lite empatisk, men etter å ha vokst opp med flere generasjoner med sytere og klagere, har jeg fått nok. Jeg setter mye mer pris på mennesker som jobber og står på, og ikke viser hele verden at de har det kjipt. Sier ikke at man skal holde ting inni seg, men bare at det virker mye mer nobelt å gjøre. Når folk klager så jævlig mye hel tiden, får man ikke så lyst til å hjelpe de og stille opp når det virkelig gjelder, fordi man ikke klarer å ts de på alvor og  ise sympati..

noen folk må lære av erfaring. Om hun ikke fikser kritikk så hjelper det jo ikke uansett hva du sier..om hun er glad i deg så fikser hun sikkert litt kritikk da eller hur?

Det er uansett ikke noe vits i å prøve å forandre henne. Hun må ønske det selv. Du kan velge å blåse i det da og være veninna hennes uten å la klagjngen plage deg. 

Anonymkode: 288b7...2da

• Liker 2
Skrevet (endret)

Verden er urettferdig. Uansett hvor berettiget ens klager måtte være; blir de uttalt kronisk over tid blir det slitasje på dem som hører på. Sånn er det bare 

Endret av Knocks
  • Liker 5
Skrevet

Syns du det er bedre at hun ikke er ærlig å sier at hun har det kjipt, stenger det inne i seg og får det enda kjipere og ender opp med å ta livet sitt til "alles overraskelse"?
Om hun er dypt deprimert er det faktisk vanskelig å sette fingeren på hvorfor, det er umulig å si eksagt hvorfor man føler som man føler. Så det er nok ikke fordi hun "er sur men ikke vil si det".
Skjønner at hvis hun bare syter hele tiden kan det bli slitsomt men da foreslår jeg at du heller tar hun med på lystbetonte aktiviteter hvor dere kan fokusere på det dere gjør og ikke hvordan dere har det. Det er hyggelig for begge, og veldig sunt for henne forhold til hennes depresjon å gjøre aktiviteter som trekker fokuset litt vekk fra sorgen.

Det at hun er bossy kan du forsåvidt sette hun på plass med, men jeg syns ikke du virker som en spesielt god venninde selv om du ikke respekterer at noen takler livet dårligere enn andre.

Anonymkode: 117f8...d49

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet
På ‎03‎.‎11‎.‎2015 den 12.15, AnonymBruker skrev:

Syns du det er bedre at hun ikke er ærlig å sier at hun har det kjipt, stenger det inne i seg og får det enda kjipere og ender opp med å ta livet sitt til "alles overraskelse"?
Om hun er dypt deprimert er det faktisk vanskelig å sette fingeren på hvorfor, det er umulig å si eksagt hvorfor man føler som man føler. Så det er nok ikke fordi hun "er sur men ikke vil si det".
Skjønner at hvis hun bare syter hele tiden kan det bli slitsomt men da foreslår jeg at du heller tar hun med på lystbetonte aktiviteter hvor dere kan fokusere på det dere gjør og ikke hvordan dere har det. Det er hyggelig for begge, og veldig sunt for henne forhold til hennes depresjon å gjøre aktiviteter som trekker fokuset litt vekk fra sorgen.

Det at hun er bossy kan du forsåvidt sette hun på plass med, men jeg syns ikke du virker som en spesielt god venninde selv om du ikke respekterer at noen takler livet dårligere enn andre.

Anonymkode: 117f8...d49

Uff, jeg synes det er svært slitsomt med mennesker som alltid er negative. De fleste har noe de sliter med, men det virker som om de som alltid må fortelle hvor tungt alt er, tror de er alene om å slite. Jeg synes du skal fortelle denne venninnen om at hvis hun synes livet er et ork,så bør hun gå til psykolog for å få det bedre, venninner er ikke psykologer. Nå tenker jeg selvsagt ikke på hverdagsfrustrasjoner, det er normalt å dele, men hvis man alltid synes livet er tungt og et ork så bør man ikke bruke opp venninnene sine med daglig syting.

Anonymkode: 3667b...12b

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg synes det er svært slitsomt med mennesker som alltid er negative. De fleste har noe de sliter med, men det virker som om de som alltid må fortelle hvor tungt alt er, tror de er alene om å slite. Jeg synes du skal fortelle denne venninnen om at hvis hun synes livet er et ork,så bør hun gå til psykolog for å få det bedre, venninner er ikke psykologer. Nå tenker jeg selvsagt ikke på hverdagsfrustrasjoner, det er normalt å dele, men hvis man alltid synes livet er tungt og et ork så bør man ikke bruke opp venninnene sine med daglig syting.

2015! Are you blind??!!

Anonymkode: b13b8...838

Skrevet

Hadde en slik. Hun sugne alle energi ut av meg. Ikke intr i andre. Kun seg selv. Snakket om angsten sin. Hele tiden. Og pillene hun måtte ta. Om jeg prøvde å avlede, så svare hun nie om angst. Har respekt for folk som sliter, men mange er så selvopptatte. Hadde hun ikke angst der og da, så var det.. jeg kan få angst...ikke alle syke er snille mot andre. Det verste var den selvopptatthet.  Jeg måtte bare kutte henne ut. Det gjorde de andre også...etter tur. Så da ble det at hun satt alene, full av angst. Var ikke ute osv. Alle andre gjorde mye for henne, spurte du om hun kunne gjøre et eller annet, å nei jeg har sånn angst, angst .angst 

Tror mange slike kunne fått et bedre liv,om de gikk litt i seg selv. Har ikke savnet henne en dag. Hun prøvde innimellom å ringe meg,tok aldri tlf.Hun flyttet etterhvert, og fant en nettside der hun sitter og legger ut om angsten din. Vi fant ut etterhvert at hun klarer det hun vil. Det var vi som ikke skulle se det. Fy faen

Anonymkode: 243b4...026

• Liker 1
Skrevet
På ‎13‎.‎01‎.‎2018 den 21.55, AnonymBruker skrev:

2015! Are you blind??!!

Anonymkode: b13b8...838

So what? Det er sikkert utallige personer som sliter med det samme også i 2018.

• Liker 2
Skrevet

Du beskrev akkurat min forrige vennine. Hun kjeftet og kriteserte på alt, meget negativ dame, ser bare problemer og ikke løsninger. Har vært venn med hu i 9 år, og ja jeg mistet all energi. Jeg kuttet henne ut, beste valget ever! Livet er myyyyyyyyye bedre nå. Etter som man blir eldre så klarer meg seg bedre sjøl, heller alene enn dårlig selskap. Har også hørt at hun mistet venner, så hun får bare skjønne at det er henne og ikke oss det er noe galt med. 

• Liker 1
Skrevet

Man må dessverre av og til kutte ut slike personer. Jeg har måttet ‘rydde opp’ og har måttet fjerne par-tre ‘venner’ som stjal så mye energi fra meg. Har det mye bedre nå, selv om det ikke akkurat er enkelt å bryte opp slik etter så mange år. Lykke til, viktig å ta vare på seg selv!

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg har opplevd noe lignede. Personen er ingen drittsekk, men den stadige klagingen gikk meg på nervene. Hvis jeg fikk meld fra henne,fikk jeg nerver i magen, hva er problemet nå liksom. Har nå ingen kontakt med henne, og det føles lettende. Så kan noen lure, hvorfor gav du ikke beskjed til henne om hvordan hun trakk energi fra deg? Jeg gav klar meld 2ganger, det gikk noen uker men så var det påan igjen. Tror mange innbiller seg at de er de eneste som sliter, men de fleste sliter med noe, de har bare ikke behov for å klage i hytt og pine,men bruker heller en psykolog hvis livet for øyeblikket er svært vanskelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2015 den 1.21):

Kjente en gang en sånn en. Helt lik! Var mye sånn klaging og «vi har mye mer å klage på enn dere for vi er studenter med barn og hus osv osv».... Alltid klaging på noen i familien, eller at hun hadde mye. Man måtte trå forsiktig. Mitt råd er, dropp folk som suger så mye energi. Det gjorde jeg! 

Anonymkode: 5ca38...aeb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

3 år senere...

Ts, hvordan gikk det med vennskapet?

Anonymkode: 0d05a...87f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjente en gang en sånn en. Helt lik! Var mye sånn klaging og «vi har mye mer å klage på enn dere for vi er studenter med barn og hus osv osv».... Alltid klaging på noen i familien, eller at hun hadde mye. Man måtte trå forsiktig. Mitt råd er, dropp folk som suger så mye energi. Det gjorde jeg! 

Denne skrev om diagnoser og hakket verre ting en hus og barn. Kanskje det var du som ikke lyttet til denne personen? 

Anonymkode: c5dc9...031

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

3 år senere...

Ts, hvordan gikk det med vennskapet?

Anonymkode: 0d05a...87f

Strengt talt 6 år. Tråden ble laget i 2015 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Denne skrev om diagnoser og hakket verre ting en hus og barn. Kanskje det var du som ikke lyttet til denne personen? 

Personen hadde diagnoser også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personen hadde diagnoser også. 

K🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
Rayo skrev (10 timer siden):

Strengt talt 6 år. Tråden ble laget i 2015 😅

Skjønner ikke hvorfor noen er så opptatt av når tråden ble laget. Det er jo ikke slik at mennesker som sutrer og klager mye ikke eksisterer lenger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor noen er så opptatt av når tråden ble laget. Det er jo ikke slik at mennesker som sutrer og klager mye ikke eksisterer lenger. 

Å klage og syte er sååå 2015. 🙄

Anonymkode: dc8b2...e98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...