Gå til innhold

Kjempelei meg etter besøksforbuder, kan de opphøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min eks fikk besøksforbuder mot hveandre. Jeg fikk på 3 måneder, og han fikk et på 8 måneder ilagt av politiet . Det var han som ønsket et besøksforbud på meg. Og jeg er kjempelei meg for det, og sliter veldig med det som skjedde psykisk sett.

Jeg lurer på om det er mulig at en av oss kan opphøre besøksforbudet. Jeg håper jo at han finner på å opphøre sitt eller ville ha bort det han selv fikk, og at alt kan ordne seg mellom oss igjen.

Noen som vet litt om dette?

Anonymkode: 96f82...d25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du, og han, har åtte måneder på dere å reflektere over dette forholdet deres.

Det tror jeg er til det beste for begge parter.

Anonymkode: f5aad...ff3

• Liker 8
Skrevet

Ta et hint da, kvinne :ohmy:

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ja, du kan selv ringe politiet og fremme ditt ønske om at besøksforbudet oppheves. Det er derimot påtalemyndigheten som bestemmer om dette skal skje. I tillegg kan det godt hende at eksen din ikke vil at det skal oppheves.. Du kan også klage på besøksforbudet.

Straffeprosessloven paragraf 222a: "Den som forbudet er rettet mot, kan straks eller senere kreve beslutningen brakt inn for retten. Påtalemyndigheten sørger for at han blir gjort kjent med denne rett. Dersom beslutningen kreves brakt inn for retten, skal påtalemyndigheten snarest råd og så vidt mulig innen 5 dager etter at kravet ble fremsatt, oversende saken til retten."

Men for å være helt ærlig, så har jo påtalemyndigheten sett på saken og ansett at besøksforbud på begge parter er påkrevd. Det er mange grunner til at de har kommet frem til denne beslutningen. Det kan være fordi dere begge ønsket dette, men som oftest er det jo vold, eller trusler om vold involvert! Jeg ønsker ikke å spekulere i dette, da du ikke nevner noe om det, men jeg vil bare si som andre her at det lureste kanskje er å ta den tiden til å tenke og komme seg videre. Om dere finner tilbake til hverandre senere, så har dere i alle fall hatt tid til å ta et begrunnet valg. Lykke til :) 

Endret av KaraThrace
  • Liker 1
Skrevet

Besøksforbud er en rettslig kjennelse fra Tingretten, Lagmannsretten eller i skjeldne tilfeller fra HR. Dunhar ankemuligheter på en slik rettslig kjennelse. Er ankefristen utløpt er kjennelsen rettskraftig på lik linje med en dom i andre saker med hovedforhandling. 

Her må da være skjedd så pass mye alvorlig når dere har fått besøksforbud begge to, og på så lang tid? Å tro at dere to bør ha noe som helst med hverandre å gjøre i fremtiden er å mangle virkelighetsoppfatning. 

Anonymkode: 97f1c...57d

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at når det gikk så langt at dere fikk besøkforbud mot hverandre, da er det på tide å se realiteten i øynene og gå videre. Dere er åpenbart svært skadelig for hverandre. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, du kan selv ringe politiet og fremme ditt ønske om at besøksforbudet oppheves. Det er derimot påtalemyndigheten som bestemmer om dette skal skje. I tillegg kan det godt hende at eksen din ikke vil at det skal oppheves.. Du kan også klage på besøksforbudet.

Straffeprosessloven paragraf 222a: "Den som forbudet er rettet mot, kan straks eller senere kreve beslutningen brakt inn for retten. Påtalemyndigheten sørger for at han blir gjort kjent med denne rett. Dersom beslutningen kreves brakt inn for retten, skal påtalemyndigheten snarest råd og så vidt mulig innen 5 dager etter at kravet ble fremsatt, oversende saken til retten."

Men for å være helt ærlig, så har jo påtalemyndigheten sett på saken og ansett at besøksforbud på begge parter er påkrevd. Det er mange grunner til at de har kommet frem til denne beslutningen. Det kan være fordi dere begge ønsket dette, men som oftest er det jo vold, eller trusler om vold involvert! Jeg ønsker ikke å spekulere i dette, da du ikke nevner noe om det, men jeg vil bare si som andre her at det lureste kanskje er å ta den tiden til å tenke og komme seg videre. Om dere finner tilbake til hverandre senere, så har dere i alle fall hatt tid til å ta et begrunnet valg. Lykke til :) 

Det er han som fikk det lengste besøksforbudet. Det var jeg litt overrasket over, for det var han som innvolverte politiet i det. Han ville ha besøksforbud på meg. Han fikk 3 måneder på meg. Og jeg fortalte min side av saken til politiet og da ga de han 8 måneders besøksforbud. 

Jeg føler at vi har mye uoppgjort, og at det var veldig dumt å avslutte dette på denne måten. Jeg vet ikke hva han egentlig vil. 

Jeg håper på at han vil ha besøksforbudet sitt opphevet. Og at han bringer det inn, siden han fikk et så langt et som er på 8 måneder. Når mine 3 måneder er utløpt, kan jeg da sende en mail til han, og be om unnskyldning for alt jeg gjorde galt? Har jeg lov til det? For da er det jo ikke straff for meg lenger å kontakte han. Vet ikke hvordan dette fungerer. Men jeg føler at vi avsluttet alt med en krangling og missforståelser. 

Noen som vet om man må ha advokat i slike saker hvis man vil ha det opphørt? 

Anonymkode: 96f82...d25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...