Gå til innhold

En musikkvitenskapelig tråd om trommerytmer og terminologi.

Anbefalte innlegg

Gjest Franke Ann
Skrevet (endret)

Tenkte vi kunne få i gang en musikkvitenskapelig tråd om ulike trommerytmer - og hva de heter på fagspråket - siden det sikkert er helt latterlig mange kvinner her inne som spiller trommer, og som kunne tenke seg å lære mer om dette med tromming.

Det første vi må ha klart for oss er at det er uhyre sjelden trommeslagere kan lese noter. De vet som regel ikke hva "fjerdedelsnoter" og "åttedelsnoter" er for noe, ei heller "gånoter" og "løpenoter" for den saks skyld. Det er to årsaker til dette: Den første er at trommeslagere som regel er de minst intelligente av alle musikere. Den andre grunnen er at de egentlig ikke er å regne som "musikere" i det hele tatt.

Og dette er viktig å være klar over, for det har mye å si for den gjeldende terminologien rundt dette med ulike trommerytmer. Man må jo tross alt ha et språk å kommunisere på, også i musikalske sammenhenger, og i trommeverden løser man dette ved bruken av "lydord" (eller "onomatopoetikon" om du vil).

Jeg skal nå presentere tre mye brukte trommerytmer for dere: "plakkom plakkom", "runka dunka" og "lukketiss lakketiss"

"Plakkom plakkom" er en rytme hvor man har snudd om på den vanlige plasseringen til respektivt skarptromme- og stortrommeslag i en 4/4-rytme (den klassiske "omplakk omplakk"). Et eksempel på "plakkom plakkom" finner du bl.a. i starten av Roy Orbisons "Pretty Woman" fra 1965:

Så har vi "runka dunka", som man kan finne blant annet både i Uriah Heeps "Easy Living" fra 1972, og ikke minst i "Politimester Bastian" fra vår egen, kjære Torbjørn Egner:

Legg forresten merke til at vi her snakker om to ulike varianter av "runka dunka". Som dere kan høre i låten til Uriah Heep, er det her snakk om en "runka dunka dunka dunka" - rytme (en "runka" per tre "dunka"), mens i Politimester Bastian er det snakk om en "runka dunka runka dunka" (annen hver "runka" og annen hver "dunka").

Og sist, men ikke minst, har vi da altså "lukketiss lakketiss", som er en noe sjeldnere rytme enn de to foregående, men som man blant annet kan finne i refrengene (f.eks. ved 00:31) til Neil Youngs "Comes a time" fra 1978 (og interessant nok med "omplakk omplakk" på versene, noe som gir en veldig spenstig overgang):

Da er det bare å spe på med flere rytmer dere kjenner til, og forhåpentligvis kan denne tråden på sikt bli en ordentlig ressurs for alle som har lyst å lære - eller bli bedre - å spille trommer.

Endret av obstanazi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da noen vidunderlige beskrivende ord når det gjelder de forskjellige rytmer.

:hoho: Jeg er veldig trøtt nå. 

Skrevet

Jeg tror jeg har ledd i fem minutter nå!! Utrolig bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...