Gå til innhold

Hvordan vet jeg at den har det bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen som er flinke med kaniner/har erfaring med kaniners atferd her?

Jeg har en kanin på 1 år som ser ut til å ha det bra, spiser godt, drikker mye, løper mye på kveldene og vasker seg og det ser ut til at den koser seg. Men hvordan vet jeg egentlig at den har det bra? er det noe spesielt kaniner gjør som tyder på at den koser seg eller trives?
Setter pris på svar:)

Anonymkode: e150d...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har hatt kaniner i flere år. De to siste jeg hadde ble ca.8 og 9 år. Kaniner er dyr som skjuler smerte godt,da de ikke vil bli oppdaget av potensielle rovdyr.

Det beste rådet jeg kan gi deg og som gjelder for alle dyr er hvis du merker endringer i adferd, dette oppdager du best når du kjenner dyret ditt godt. Ellers så er det de vanlige tingene som,dyret spiser mindre,drikker mindre,virker slapp,tynn,renner fra øyene,bløte rundt eller under munnen. (min ene kanin var unormalt våt under haken og dette viste seg å være pga dårlige tenner).

Det at kaniner løper rundt og vasker seg viser at den storkoser seg. I tillegg så hopper kaniner gledeshopp og har turbo sprang som jeg kaller det hvor de fyker av gårde og hopper i lufta. Ellers så er de lykkelige og avslappet hvis de kaster seg over på siden, altså ligger på siden og viser magen. (Mine gjorde kun dette etter at de hadde gravet hull i hagen og ganget på røtter, da likte de å rulle seg og ligge oppi hullet de hadde gravd :) )

Gud jeg savner de små krabatene! Kos deg med mange flotte år med kaninen din, det viktigste for å holde en kanin lykkelig er å gi den stor plass til å løpe på,friskt gress,røtter og noe å grave i. Gjerne en artsfrende av samme kjønn (hvor selvsagt begge må være kastrerte/steriliserte).

Lykke til! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...