Gå til innhold

Venner som kjøper gaver til barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 5 år. Ingen av mine venninner/venner har noe nært forhold til mitt barn, mine nærmeste venninner er innom periodevis også går det flere måneder og kanskje ett halvår før datteren min ser de igjen. 

Den ene venninna mi skal likevel holde på å kjøpe jul- og bursdagsgave til henne. Ikke misforstå,  jeg er kjempeglad for det! Men..

Til jul i fjor spurte min venninne min datter hva hun ønsket seg, å sa at hun skulle få gave av henne til jul. Vi hadde en del kontakt på denne tiden, så min datter spurte naturlig nok etter julegaven når julaften var over.. Men ingen gave kom. Og jeg er jo ikke så frekk at jeg spør etter den heller.. Den kom derimot uti slutten av januar/februar..

Så var det min datters bursdag, som er på sommeren. Min venninne hadde flere måneder i forveien snakket om hva hun skulle kjøpe til henne, og igjen sagt til min datter at hun skulle få en kjempefin gave av henne. Når bursdagen nærmet seg, fortalte hun meg i detaljer på tlf hva hun hadde kjøpt og at min datter skulle få det så fort hun kom hjem fra ferien hun var på. Dette er nå 6mnd siden og denne gaven så vi aldri noe til..

Det siste halvåret har vi ikke hatt så veldig mye kontakt, og nå spurte hun meg igjen hva min datter ønsker seg til jul. Jeg vet ikke hva jeg skal svare. Synes ikke hun trenger å kjøpe noen gave. Vi pleier ikke å kjøpe til hverandre uansett og hvis hun vil kjøpe gave, trenger hun ikke å gi forvarsel, for så å aldri dukke opp med gaven..

Jeg vet ikke.. Er jeg utakknemlig? Overreagerer jeg? Synes bare det er unødvendig å spille "snill tante", når man ikke har så mye kontakt.. Vi har begge bygget opp forventninger hos min datter til forrige jul og bursdag, ved å snakke om gaven på forhånd, og min datter gleder seg, til å få gave av noen hun ikke omgåes hver dag. Også kommer ikke gaven.. Har ikke tenkt å si noe denne gangen,  men..

Anonymkode: c7f7b...8ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nevnt det for henne. "Du lovte "Johanne" gave. Hun har gledet seg masse, og venter veldig på den". Syns ikke det er frekt. Jeg syns det er værre å gi tomme løfter til barn.

Jeg hadde også nevnt det hvis hun hadde begynt å snakke om å gi gave enda en gang. Dere er jo venninner, er dere ikke?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nevnt det for henne. "Du lovte "Johanne" gave. Hun har gledet seg masse, og venter veldig på den". Syns ikke det er frekt. Jeg syns det er værre å gi tomme løfter til barn.

Jeg hadde også nevnt det hvis hun hadde begynt å snakke om å gi gave enda en gang. Dere er jo venninner, er dere ikke?

Jeg ville ikke sagt det på denne måten. Det er frekt å etterspørre en gave. Jeg ville nok heller sagt det som det var, at de siste gangene det er blitt lovet gave, har det ikke kommet noe, så du ønsker ikke at hun skal si til datteren din at hun får noe denne gangen.

Anonymkode: 90039...16a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bare sagt at jeg tror vi må avslutte gave bytting pga jeg har så mange å kjøpe til men at det var en hyggelig tanke 

Anonymkode: 6e65b...892

• Liker 1
Skrevet

Du kan da vel bare la være å si noe til dattera di? Kommer den inke, nei så kommer den ikke,  men kommer den så blir den en hyggelig overraskelse. 

Skrevet

Jeg ville ikke sagt det på denne måten. Det er frekt å etterspørre en gave. Jeg ville nok heller sagt det som det var, at de siste gangene det er blitt lovet gave, har det ikke kommet noe, så du ønsker ikke at hun skal si til datteren din at hun får noe denne gangen.

Anonymkode: 90039...16a

Når hun venninnen selv går til datteren og spør hva hun ønsker seg og sier hun skal få en gave så synes jeg det ikke er frekt. Det er et barn det er snakk om! Hvis du ikke tenker å gi noe, eller får gitt henne det til jul, så ikke spør. La det da bare være en overraskelse hvis det faktisk blir kjøpt noe.

Skrevet

Nei, det der må du IKKE gjøre. Aldeles ikke. Ja, det er dumt at hun ikke har gitt en gave som hun har lovet, men barn har egentlig bare godt av å lære at ting ikke alltid blir som man har trodd. Så lenge hun kan stole på dere som står henne mer nærme så er det ikke noe mer å tenke på.

Du kan jo bare skrive tilbake at det er hyggelig at hun tenker på datteren din, men at hun allerede får så mange gaver at det er ikke nødvendig med mer.

Anonymkode: 3dbdc...6aa

Skrevet

Hun ønsker seg *sett inn den gaven hun skrøt så mye av til bursdagen men som aldri kom* uten å påpeke at hun ikke fikk den. Og ikke si noe til datteren din, regn med at det ikke kommer noe, bli positivt overrasket hvis det gjør. Hvis venninnen din sier det til datteren din igjen og ikke leverer, da synes jeg du kan si rett ut til henne at det er fint hun ønsker å gi gave, men når hun lover datteren din og ikke leverer blir datteren dn såret, og at det ikke kan fortsette.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde bare sagt at "du kan jo bare gi henne bursdagsgaven du sa du hadde kjøpt i sommer"
Om "giveren" hadde blitt fornærmet av det så fikk det bare være. Hun har selv skapt situasjonen uten å innfri, ser ingen grunn til å beskytte et voksent menneskes følelser da. På samme måte som barn må lære at forventninger ikke alltid blir innfridd så er det på tide at voksne folk lærer om handling og konsekvenser.

Ellers så er jeg enig med deg at det ikke er nødvendig med gave. I min omgangskrets er det bare de som er feks faddere til barnet som kjøper gaver. For oss så har det vært en veldig grei løsning.

Anonymkode: 08de5...a46

• Liker 2
Skrevet

Først tror jeg at du må tenke deg om i forhold til om hun faktisk er en venninne, eller en bekjent. Jeg har en som jeg inntill nå nylig har trodd at har vært min venninne, men siden vi nesten aldri møtes mer har jeg nå litt motstrebende puttet henne i bekjent-"boksen" min. Når det går et halvår mellom møter så er det på tide å vurdere slikt mener jeg.

En annen ting er at du bør ikke snakke med barnet ditt om eventuelle gaver hun kanskje kan komme til å få selv om en potensiell giver lover deg det aldri så mye. Slike ting holder du for deg selv, også får det heller være en overraskelse for barnet den dagen gaven kommer, dersom den kommer. 

Neste gang denne personen snakker med deg om gaver til ditt barn får du si til henne noe a la: "Jeg er glad for at du setter pris på barnet mitt og forsøker å vise det ved å kjøpe presanger til henne, men vi forsøker å lære henne at sosialt samvær er mye mer verd enn fysiske gaver, og at fysiske gaver ikke skal bli brukt for å "kjøpe" en persons vennskap/tillit. Men vi er veldig glade i deg begge to, og lurer på om vi ikke kan avtale en dag å møtes sammen heller? Så kan vi kanskje finne på noe gøy sammen."

Noe slikt hadde jeg faktisk sagt.

Hilsen fra en mor der barnet i huset omtrent aldri får fysiske gaver fra sin bestefar pga hans økonomi, men vi er nøye med å verdsette hans samvær med oss likevel.

Anonymkode: d70e7...2d6

Skrevet

Når man lover et barn en gave bør man holde det eller så får man la være. Tror ikke jeg ville direkte etterlyst gaven, men heller sagt at datteren din blir så skuffet at enten får hun holde det hun lover eller la være.

Anonymkode: 0f727...162

Skrevet

Jeg ville sagt det som det var. At gavekjøp ikke var nødvendig, da dere rett og slett ikke har så mye kontakt. Og så synes jeg absolutt du skal legge til at man ikke kan si til et barn at de skal få gave, og så blir det aldri noe av, slik som til bursdagen til din datter. Jeg mener det er helt innafor å si, altså. Du etterlyser ikke gaven, du sier bare ifra om at det ikke er ok å bryte løfter på den måten.

Anonymkode: 86538...972

Skrevet

Ja, det er dumt å spørre hva et barn ønsker seg i gave, og så glemme eller "glemme" å gi det. Hvis en ikke gir, så er det helt greit, men da gir man heller ikke inntrykk av at en skal gi gave.

Jeg ville sagt som flere foreslo her, at hun får så mange gave, at det ikke er nødvendig at hun gir.  Hvis hun protesterer og insisterer på å gi og gi barnet forventninger, så kan du heller nevne at hun ble skuffet forrige jul for gaven som ikke kom, og at hvis hun ønsker å gi gave, men ikke kan love det, at hun da ikke sier i fra på forhånd, og heller spør deg hva hun ønsker seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...