AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #1 Skrevet 1. november 2015 Noen som har erfaringer med faste? Eller erfaringer med å ligge på 500 kcal om dagen? Anonymkode: fe57e...b41
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #2 Skrevet 1. november 2015 Har fulgt "eat stop eat" med to fastedager i uka siden månedskiftet august/september, og er veldig fornøyd med det. Jeg spiser kun på kvelden den dagen, slik at jeg faster i ca 24 timer i slengen, i stedet for å fordele de 500 kaloriene utover dagen. Kjenner lite sult når jeg gjør det på den måten. Er faktisk veldig glad i fastedagene fordi jeg har så mye ekstra tid jeg ellers ville ha brukt på å lage og spise mat! Anonymkode: 2f227...40b 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #3 Skrevet 1. november 2015 Jeg har fastet en dag i uken i fem måneder. På fastedagen spiser jeg ingenting. Drikker bare vann og te. Jeg var interessert i de helsemessige fordelene som faste gir fordi jeg har hatt en del plager med magen som kostholdet alene ikke har klart å løse. Det har fungert superpositivt for meg. Jeg har mindre mageproblemer, og har gått ned 5 kg til tross for at jeg spiser hva jeg vil ellers. I begynnelsen var det krevende, men nå gleder jeg meg til fastedagene. De gir en helt spesiell ro, og gir mestringsfølelse når man lærer å utstå sulten,Det eneste negative for meg har vært at jeg kan føle meg litt svak og svimmel av og til pga lavt blodtrykk. Så jeg legger fasten til dager hvor jeg ikke har mye å gjøre. Jeg leser så mye positivt om faste at jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere prøver det. Anonymkode: e9891...584 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Jeg har drevet med periodisk faste i fem år nå. I begynnelsen fastet jeg 14-16 timer 5 dager i uken, og hadde en 20+ fastedag i uken. Det gikk helt fint. Men det siste året har jeg begynt å få problemer. Jeg får voldsomme tegn på lavt blodsukker. Jeg blir skjelven, kaldsvetter, blir svimmel og slapp, og orker ikke gjøre noe som helst. Det er selvsagt ikke bra. Så jeg har begynt å spise et lite måltid når jeg kjenner disse symptomene. De kommer som regel etter 14 timers tid. Så ingen lange faster på meg mer. En annen negativ bivirkning er at jeg overspiser når jeg først får tilgang på mat. Jeg har mistet evnen til å bli mett av normale mengder. Om jeg ikke legger inn et lite måltid etter 14 timer sliter jeg med at jeg har lavt blodsukker og sitter som en våt vått i sofaen fram til første måltid. Og etter måltidet går jeg i matkoma, og er for mett til å bevege meg. Jeg har lest mye om emnet, og det er ikke uvanlig at kvinner sliter over tid om de faster. Hormonforstyrrelser og menstruasjonsproblemer er en vanlig bivirkning. Jeg hadde mensen bare annenhver måned omtrent i to år. Det er et tegn på at kroppen ikke har det helt bra. Anonymkode: a4a98...ddc 2
Pringle Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 De fleste faster en periode hvert eneste døgn, kanskje mer enn 12 timer av gangen, uten å kalle det faste.500 kalorier pr dag er ikke faste. Underspising, men ikke faste.Mange muslimer i vestlige land legger på seg i forbindelse med deres årlige religiøse "faste", Ramadan. Maten de spiser når de først spiser, er altfor kaloririk til vårt stillesittende liv, og de har opparbeidet altfor mye sult til at de kan begrense seg.Jeg er skeptisk til de positive rapportene om fasting. 2
peppermyntete Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Jeg har sett en venninne av meg svime av på jobb under faste. Så jeg tenker at DET gidder jeg ikke. Vil mye heller spise sunt og passelig mengde hver dag i uka.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Er det seriøst andre enn muslimer som velger å gjøre dette her frivillig? I all verden... Anonymkode: d5f71...0a8
Mynona Skrevet 2. november 2015 #8 Skrevet 2. november 2015 Tråden stenges iht retningslinjene for tråden- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt.Mynona, mod.
Anbefalte innlegg