AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #1 Del Skrevet 1. november 2015 Hei!Vi pusser opp! Har nettopp lagt parkett i stuen og nå vurderere vi å trekke dette ut i gang/hall også. Liker helheltstenkning i hus og at farger går i hverandre. Men er dette dumt, å legge parkett (evt laminat i samme tretype fordi det er hardere) i gangen? Er det noen her som har det slik og har erfaring med om det blir veldig ripete, skittent osv? vi har jo tre unger.... Anonymkode: fe36b...27e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 1. november 2015 #2 Del Skrevet 1. november 2015 Ja, det er dumt dersom man går rett inn på den.Laminat tåler vann dårlig.I tillegg er det letter å fly inn med sko når grensen for gang/ stue er åpen.Dette er ihvertfall min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. november 2015 #3 Del Skrevet 1. november 2015 Det er stor forskjell på hvor mye fuktighet laminat tåler, men laminat i samme type "tre" som parketten vil bare se nesten likt ut og det synes jeg personlig ikke er spesielt fint. Enten må det være likt eller så må det bryte litt. Jeg ville med andre ord ha vurdert fliser, laminat som ligner flis (Vet det finnes laminat av denne typen som tåler å ligge nedsenket i vann i 24 timer) eller til og med vinyl. Sistnevnte tåler alt og er ikke på langt nær så "kjipt" som det var. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 1. november 2015 #4 Del Skrevet 1. november 2015 Jeg har det og angrer på at jeg ikke tenkte lenger. Jeg er nøye med å kle av meg utesko mens jeg enda har beina på dørmatten, men likevel ser jeg parketten i det området har fått mer riper enn i leiligheten ellers. Og jeg er bare én voksen person.... Hadde jeg skullet velge om igjen ville jeg valgt flis, eller laminat som likner flis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #5 Del Skrevet 1. november 2015 De har gulvdager hos CF for tiden, og vi var der i går for å forhøre hva vi burde ha i ulike rom i huset. Vi har to små barn. CF har et laminatgulv som heter hightec eller noe i den dur - det skal visstnok tåle en hel del. Vi ble raskt anbefalt laminat og ikke parkett, pga riper, vannsøl ol. Disse hightec gulvene skulle visstnok tåle vannsøl ganske bra, og var faktisk ganske så fine. Laminat kunne også brukes på kjøkken og i yttergang. Anonymkode: 9a659...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #6 Del Skrevet 1. november 2015 Ville ikke valgt laminat. Ville heller ikke lagt parketten helt ut, men heller det. Fliser er fint hvis dere kan ha gulvvarme. Vi har lagt vinyl. Føles deilig, mykt og varmt å gå på og tåler alt. Evt. annet gulvbelegg som ser fint ut. Anonymkode: 95add...f40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #7 Del Skrevet 1. november 2015 Det er mange fine vinylbelegg, jeg hadde valgt det. Lett å holde rent også. Anonymkode: 06ac5...28b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 2. november 2015 #8 Del Skrevet 2. november 2015 Ville ikke valgt laminat. Ville heller ikke lagt parketten helt ut, men heller det. Fliser er fint hvis dere kan ha gulvvarme. Vi har lagt vinyl. Føles deilig, mykt og varmt å gå på og tåler alt. Evt. annet gulvbelegg som ser fint ut. Anonymkode: 95add...f40Dette tenker jeg også. Bodd flere steder med laminat i gangen og det er håpløst vinterstid. Når vi fikk besøk følte jeg meg nesten frekk som moppet gulvet i det de gikk inn. Men måtte det, ellers ble gulvet ødelagt. Alle stedene var det god mulighet til å trampe av snø og vann ute, men noe vil alltid trås inn uansett. Her vi bor nå har vi ikke fliser og ikke belegg. Men noe laminatlignende som ser ut som skifer, og det klarte seg godt forrige vinter. Denne vinteren får vi baby i februar, og vil kjøre vognen ut og inn i gangen. Det blir spennende å se hvordan det takler det. Vi skal uansett pusse opp om noen år, og blir da å legge fliser eller belegg med varme under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 2. november 2015 #9 Del Skrevet 2. november 2015 Jeg har parkett gjennomgående i hele leiligheten. Skal bytte ut alt fordi det er så slitt og stygt, spesielt i gangen og stua. Vel å merke vet jeg ikke hvor gammel den parketten er. Parkett er fint, men hardt å gå på. Jeg skal derfor ikke ha parkett når jeg legger nytt om noen måneder. Men når man er fornøyd med parkett så er jo ingen ting bedre enn det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #10 Del Skrevet 2. november 2015 Jeg har det slik, og jeg hater det. En ting er vann, som gulvet tåler dårlig. En annen ting er når man kommer inn, og det henger småstein og slikt igjen under skosålen... Spesielt om vinteren, når det gjerne strøs med grus. Og helst med salt i tillegg, så gulvet får store mengder saltvann med grus i å bryne seg på. Det var slik da jeg kjøpte det, og jeg tenker å flytte om ikke så lenge, så jeg gidder ikke gjøre noe med det. Men aldri om jeg ville laget det slik selv. Anonymkode: 661dc...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #11 Del Skrevet 2. november 2015 Det finnes mange typer laminat som tåler vann!!de finnes tom i plast, som fremdeles ser ut som tre, tåler vann 100%forstår ikke hvorfor laminat har så dårlig rykte, det tåler mye mer enn parkett. Hadde aldri hatt parkett i gang, eller i hjem med hund eller barn...som alltids så får man det man betaler for Anonymkode: 70d34...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #12 Del Skrevet 2. november 2015 Det finnes mange typer laminat som tåler vann!!de finnes tom i plast, som fremdeles ser ut som tre, tåler vann 100%forstår ikke hvorfor laminat har så dårlig rykte, det tåler mye mer enn parkett. Hadde aldri hatt parkett i gang, eller i hjem med hund eller barn...som alltids så får man det man betaler for Anonymkode: 70d34...3a5Jeg tror egentlig du svarte på ditt eget spørsmål her. Veldig mange forbinder laminat med de kjipe billiglaminatene mange kjøper fordi de ikke har råd til parkett. De tåler jo ikke en dritt. De spriker og sveller i skjøtene bare man puster på dem, og både ser og føles akkurat like billige som de er, og er modne for utskifting etter 3-4 år. Kjøper man kvalitetslaminat får man et gulv som tåler masse, både av vannsøl og slitasje. (Når vi tråkker inn småstein i gangen her og hører det knaser er det steinen som knuser, ikke laminaten!) Pene er de også, selv om de selvsagt ikke kan konkurrere med utseendet til en dyr eikeparkett. Anonymkode: 4619d...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #13 Del Skrevet 2. november 2015 Tusen hjertelig takk for alle innspill. Vi har allerede gått vekk i fra parkett ut i hele gangen. Utrolig bra å få hjelp her inne. Vi har allerede sett ett vanvittig lekkert klikk-vinyl (sånn et som man legger som fliser), men vurderer også følgende...:Går det an å legge parketten ut i hallen, mens i selve (inn-)gangen, så kan vi bryte og legge fliser? Vil det se dumt å ha noe parkett, noe flis, tro?Elsker de historiske flisene, så det er slike det i såfall blir. Evt blir det klikk-vinyl....Vi får se, men kom gjerne med innspill. Huset er forøvrig et gammelt og sjarmerende ett (derfor altså historiske fliser, for å beholde stilen...) TS Anonymkode: fe36b...27e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 2. november 2015 #14 Del Skrevet 2. november 2015 Tusen hjertelig takk for alle innspill. Vi har allerede gått vekk i fra parkett ut i hele gangen. Utrolig bra å få hjelp her inne. Vi har allerede sett ett vanvittig lekkert klikk-vinyl (sånn et som man legger som fliser), men vurderer også følgende...:Går det an å legge parketten ut i hallen, mens i selve (inn-)gangen, så kan vi bryte og legge fliser? Vil det se dumt å ha noe parkett, noe flis, tro?Elsker de historiske flisene, så det er slike det i såfall blir. Evt blir det klikk-vinyl....Vi får se, men kom gjerne med innspill. Huset er forøvrig et gammelt og sjarmerende ett (derfor altså historiske fliser, for å beholde stilen...) TSAnonymkode: fe36b...27eForeldrene mine har det slik, halve gangen er parkett og andre halvdelen er (stein)flis. Mellom de to er det en slik avrundet list som det ikke er mulig å snuble i, men som både markerer skillet og skuler overgangen.Inspirasjonen kom fra noen naboer som hadde innredet gangen sin på japansk måte, med en kvadratmeter flis rett innenfor døra som var ca 10 cm lavere enn parkettgulvet innafor. I var klumsete familie ville det ført til litt for mange fall, men selv uten nivåforskjell holder de fleste skoene på flisene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå