Gå til innhold

Vil ha benkeplate i stein til kjøkkenet, men hvilken farge...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heia dere! 

Vi har Bodbyn kjøkken fra Ikea i hvitt. Gulvet vårt er en lys matt ask, den er det ikke vi, men tidligere eier, som har valgt. Fin men ville ikke valgt den selv (usedvanlig kjip å holde ren!). Nå skal vi ha benkeplate i stein til kjøkkenet. Hva bør vi går for, lys eller mørk?

Selv holder jeg en knapp på helt hvit, dvs samme hvit (litt varm) som kjøkkenet, for å få en helhetsfølelse og enkelt og stilrent....men blir dette kjedelig? Ser på granitt og kompositt varianter. Vil gjerne ha tips til hva dere tror blir penest i fargevalg..? 

:) Takker på forhånd!

Anonymkode: 4ec8b...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan absolutt være fint med hvitt og det er delikat og klassisk med ton i ton. Det som er fint med sten, og andre naturmaterialer for den saks skyld, er kontraster i materialet. Hvis jeg var deg ville jeg tittet på andre stensorter som er mindre homogene, altså som har litt mer spill i seg. Kompositt ol synes jeg personlig er penere til litt mer minimalistiske kjøkken, en plate med mer naturlig variasjon gir også en fin dybde til interiøret og vil stå veldig godt til gulvet og det litt mer klassiske kjøkkenet du har valgt. 

Anonymkode: edcbd...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig innspill, og jeg er veldig enig med deg. Hvitt er stilrent og pent, men vil gjerne ha litt spill i en slik steinplate. Og ja, kompositt blir vel feil, når jeg tenker meg om. Men usikker på om det finnes så mange hvite steinplater med spill egentlig? jeg må kikke litt igjen....Har du tips eller link, så gi gjerne lyd om hva slags du hadde sett for deg ;)

Takk igjen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig innspill, og jeg er veldig enig med deg. Hvitt er stilrent og pent, men vil gjerne ha litt spill i en slik steinplate. Og ja, kompositt blir vel feil, når jeg tenker meg om. Men usikker på om det finnes så mange hvite steinplater med spill egentlig? jeg må kikke litt igjen....Har du tips eller link, så gi gjerne lyd om hva slags du hadde sett for deg ;)

Takk igjen.

ts

Bare hyggelig å kunne hjelpe! 

Du har rett i at de fleste stensorter ikke er helt hvite, sånn sett er jo kompositt fint. Og du får jo disse i litt forskjellige mønstre også. Men jeg er ikke så begeistret for materialer som prøver å se ut som andre materialer hvis du skjønner hva jeg mener.

Hva tenker du om marmor? Jeg vet det er veldig trendy nå, men det er et klassisk materiale og det vil det jo alltid være.

http://lenngrennaturstein.no/produkter/marmor/?m=Mobile

mye fint her! 

Eller så tenker jeg at granitt kan være fint, de er jo ikke helt hvite men kanskje det er greit?

http://diapol.no/materials/granitt/

her er det flere av de lyse som kunne vært fine til hvitt kjøkken og lyst tregulv. Granitt er forresten veldig tøft når det er mattpolert! 

PS, det var jeg som svarte over her - kom visst borti anonymknappen 

Endret av stinecarine
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke materialer som gir seg ut for  å være noe det ikke er :) Selv har jeg hatt sort steinplate på badet. Det ble mye tørking for å holde rent. Vanndråper etterlater seg hvite ringer når det tørker, men det var lett å tørke bort nettopp fordi plata var polert. 

Jeg ville gått for en lysere steinplate, men fortsatt polert da det er lettere å vaske. Blir det for mye spill tror jeg du fort kan bli lei, og dette er jo ikke en plate man bytter med det første. Husk det kan bli riper i stein også, men er man konsekvent med fjøl og bakeunderlag så går det helt fint. I dag har jeg heltre eikeplate på kjøkkenet og etter et år er den forstatt like fin, men selvsagt må den oljes innimellom.   

Marmor er mer porøst og søler du sterke farger som rødvin og rødbetesaft på plata vil det sette flekker som er vanskelig å få bort. 

Kjøpte 'nytt' hus i fjor som vi har pusset opp. Noe gjenstår, blant annet gjestetoalett med baderomsplater som ser ut som rosa marmor. Veldig bråkete og noe som absolutt gir seg ut for å være noe det ikke er !!! Gyselig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to for innspill, tips og linker. Tror vi kommer til å gå for en hvit granitt med noe spill (ikke for mye og rotete). Kompositt tror jeg vi styrer unna, da vi også liker best "ekte vare" ;) selvom jeg syns det kan være ganske fint faktisk.

Jeg gleder meg. Hvitt klassisk kjøkken med steinbenk har jeg alltid ønsket meg :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...