PoisonIwy Skrevet 1. november 2015 #1 Skrevet 1. november 2015 Fikk baby innenfor fristen i år, altså i august. Men når søker vi, allerede nå?
A4-livet Skrevet 1. november 2015 #2 Skrevet 1. november 2015 Vi søkte i februar det året han skulle begynne. Du kan jo sjekke med kommunen når de begynner å ta imot søknader.
PoisonIwy Skrevet 1. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2015 Ja. Får prøve. Var min tante som sa st vi måtte søke nå. For å få ansennitet i køen. 😀 aner ikke jeg.
KvinneguidenBruker Skrevet 1. november 2015 #4 Skrevet 1. november 2015 Hvis du bor i et område med ventelister, så søker du med det samme du har mottatt personnummer. Her i Bergen sentrum søkte vi da Mini var 5 dager gammel. Hver dag teller, den "ventelistedatoen" du har, altså søknadsdato er den datoen køen sorteres etter. 1
Gjest Skrevet 1. november 2015 #5 Skrevet 1. november 2015 I byen jeg bodde i før måtte man søke med en gang barnet fikk tildelt personnummeret, for å ha best mulig sjans til å få plass i rett bydel. Nå bor vi på et mindre sted, men jeg har hørt at man kan risikere å få plass i andre deler av kommunen om man er sent ute med søknaden. Konklusjonen er: SØK TIDLIG!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #6 Skrevet 1. november 2015 Hvis du bor i et område med ventelister, så søker du med det samme du har mottatt personnummer. Her i Bergen sentrum søkte vi da Mini var 5 dager gammel. Hver dag teller, den "ventelistedatoen" du har, altså søknadsdato er den datoen køen sorteres etter. I Bergen er det slik ja, men ikke alle kommuner praktiserer det slik. Anonymkode: 113f3...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #7 Skrevet 1. november 2015 Ja. Får prøve. Var min tante som sa st vi måtte søke nå. For å få ansennitet i køen. 😀 aner ikke jeg. I noen kommuner, som i Bergen som nevnt over her, er det slik at jo tidligere man søker jo større sjans for plass. Mens i andre kommuner søker man 1. mars(1. feb noen steder) og får plass i det opptaket, evt blir stående på venteliste. Så må man søke på nytt neste 1. mars. Anonymkode: 113f3...8e9 1
PoisonIwy Skrevet 1. november 2015 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2015 I byen jeg bodde i før måtte man søke med en gang barnet fikk tildelt personnummeret, for å ha best mulig sjans til å få plass i rett bydel. Nå bor vi på et mindre sted, men jeg har hørt at man kan risikere å få plass i andre deler av kommunen om man er sent ute med søknaden. Konklusjonen er: SØK TIDLIG! Takk. Hun bor i Stavanger og der er det slik. Jeg bor sentralt på Østlandet, i Ski. Sjekker imorgen jeg. Og søker hvis det er slik her og.
Gjest Lalalala59 Skrevet 1. november 2015 #9 Skrevet 1. november 2015 Bedre å bare søke med en gang uansett, så glemmer man det ikke :)
Minlillelykke Skrevet 2. november 2015 #10 Skrevet 2. november 2015 Bare husk at du må søke på nytt fra nyåret.
evelynn Skrevet 2. november 2015 #11 Skrevet 2. november 2015 hvorfor det? Nullstiller de alle søknadene etter nyåret?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #12 Skrevet 2. november 2015 I noen kommuner, som i Bergen som nevnt over her, er det slik at jo tidligere man søker jo større sjans for plass. Mens i andre kommuner søker man 1. mars(1. feb noen steder) og får plass i det opptaket, evt blir stående på venteliste. Så må man søke på nytt neste 1. mars.Anonymkode: 113f3...8e9jeg bor i Bergen men når jeg skal søke så er det bare et par ledige barnehager..Skjønner ikke det, er det fullt allerede fra neste august? fikk barn før 1.september.. Er jeg allerede for sent ute til neste høst?? Anonymkode: 96f95...3c7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #13 Skrevet 2. november 2015 Hvis du bor i et område med ventelister, så søker du med det samme du har mottatt personnummer. Her i Bergen sentrum søkte vi da Mini var 5 dager gammel. Hver dag teller, den "ventelistedatoen" du har, altså søknadsdato er den datoen køen sorteres etter. Herlighet, da jeg allerede altfor sent ute, søkte nå, baby er 4 måneder. Misforstått det som har stått på hjemmesiden til Bergen kommune, om at man kan søke hele året men fristen er 1.mars..:( Anonymkode: 96f95...3c7
Minlillelykke Skrevet 2. november 2015 #14 Skrevet 2. november 2015 vi har iallfall fått beskjed om det. Vi søkte til gutten vår i April, han er født i Mars. Ikke fått plass og må søke på nytt fra nyåret.
Rosalie Skrevet 2. november 2015 #15 Skrevet 2. november 2015 Alle barn født før 1. september har krav på barnehageplass fra august året etter. Søknadsfrister varierer fra kommune til kommune. De fleste kommuner har ett hovedopptak, og supplerende opptak resten av året dersom det blir ledige plasser. For korrekt info vedr opptak i din bostedskommune, så Google "opptak barnehage "kommunenavn".Bergen har for øvrig søknadsfrist til hovedopptak 1. mars. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #16 Skrevet 2. november 2015 så selv om Bergen har søknadsfrist 1.mars, så er det allikevel lurt å søke tidlig og det er lange ventelister? man er bare sikret plass et eller annet sted, så man kan risikere å måtte levere i barnehage på Sotra hvis man bor i Fana eller? Anonymkode: 96f95...3c7
PoisonIwy Skrevet 4. november 2015 Forfatter #17 Skrevet 4. november 2015 Alle barn født før 1. september har krav på barnehageplass fra august året etter. Søknadsfrister varierer fra kommune til kommune. De fleste kommuner har ett hovedopptak, og supplerende opptak resten av året dersom det blir ledige plasser. For korrekt info vedr opptak i din bostedskommune, så Google "opptak barnehage "kommunenavn".Bergen har for øvrig søknadsfrist til hovedopptak 1. mars.Opptakskriterier jfr. vedtekter for de kommunale barnehagene § 5:Vedtekter for de kommunale barnehagene.Fristen for å søke til hovedopptaket:Fristen for å søke til hovedopptaket er 1. mars, hvert år.OBS! Det kan kun sendes inn én søknad, pr. barn. Har du flere barn, må det registreres flere søknader.Ny søknad i forbindelse med hovedopptak: Alle som har registrert en søknad vil få en epost om ventelisteoppdatering. Det vil si at søknaden må oppdateres for å være gjeldene til hovedopptaket.Svar på søknad om barnehageplass:Søkerne kan forvente svar i månedsskiftet mars/april.Ønsket oppstart som skal registreres i en barnehagesøknad:Ved hovedopptaket, ser vi på alle søknader som har ønsket oppstart til og med 31. oktober, samme år.betyr dette at jeg ikke skal søke før på nyåret?
LilleSnupp Skrevet 4. november 2015 #18 Skrevet 4. november 2015 Sjekk barnehagenes kriterier ift prioritet. Det er enkelte barn som har prioritert plass, og så har barnehagen laget en prioriteringsliste hvor de som allerede har søsken i barnehagen blir prioritert, aleneforeldre osv.
Bokdamen Skrevet 4. november 2015 #19 Skrevet 4. november 2015 så selv om Bergen har søknadsfrist 1.mars, så er det allikevel lurt å søke tidlig og det er lange ventelister? man er bare sikret plass et eller annet sted, så man kan risikere å måtte levere i barnehage på Sotra hvis man bor i Fana eller?Anonymkode: 96f95...3c7Du får plass innenfor kommunen (Sotra er en annen kommune), men sjansen for å få den barnehagen du ønsker øker jo tidligere man har søkt. Bergen er ganske nært at alle får plass i egen bydel, men Arna og Berghus har for få plasser jf. behov og man kan risikere plass i en annen bydel. Alle jeg kjenner som bor i Bergen har søkt det øyeblikket de har personnummer til barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå