AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #1 Skrevet 1. november 2015 Jeg skal lage bursdagsmiddag (og kanskje dessert) til dama.Hun er ikke noen biff fanatiker.Har tenkt på and, tapas, sushi, indisk, thai... hun liker med andre ord mye, og jeg vet at hun har pratet mye om and i det siste.Jeg er ingen kokk, og er heller ikke vant med å lage middagen, og jeg er aldri den som står for de minneverdige rettene i huset.Hva kan jeg lage? Trenger tips til oppskrifter!! Anonymkode: 346e2...cb0
Gjest Ennasus Skrevet 1. november 2015 #3 Skrevet 1. november 2015 Kremet blåskjellsuppe <3 Gjerne sammen med lettsaltet torsk. Helt himmelsk godt BacalaoRatatouille med torskTil dessert:Creme bruléHvit konfektkake/kladdkakeFraisierPhiladelphia-oste-iskakeLemon drizzle cake
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Hvis hun liker and er det veldig enkelt og veldig godt med confit de canard. Dette er ferdig tilberedte andelår hermetisert i andefett. De skal bare varmes i ovnen på rist, med en langpanne under. I langpannen kan du legge poteter (feks halve amandine eller morenepoteter) som så får steke seg sprø i andefettet som drypper ned. Øvrig tilbehør kan være kokte grønne bønner, gjerne med en vinaigrette på, eller en grønn salat (en babyleaf-pose) med vinaigrette. Ha en god rød burgunder til, og du har fastfood og gourmetmat i ett. Til dessert kan det passe med noe friskt, men også med typisk fransk bistrodessert. Crème brûlée og en kule frisk sorbet er feks en god løsning. Anonymkode: 7c2af...e48 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 PS ang. dessert forresten: Om du vil gjøre det veldig enkelt der også kjøper du en god sorbet, legger en fin kule i et par martiniglass om du har, og har en liten skål med (kjøpte) mørke sjokoladetrøfler ved siden av. Litt god kaffe eller espresso, og du har en deilig avslutning på måltidet. Anonymkode: 7c2af...e48 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Crispy duck! Veldig lett og veldig imponerende. Pannekakene kan du kjøpe ferdig (kinesiske pannekaker fra asiatiske butikker). Hoisin saus kjøper du også der, den de har på meny osv. er ikke god. Jeg pleier ikke koke andelårene, bare legger de rett i marinaden. Nam! http://www.godt.no/#!/oppskrift/1856/crispy-duck-smaa-pannekaker-med-sproestekt-and-la-pekingand Anonymkode: d29e6...d18
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 Nå har jeg kjøpt meg steketermometer på matbutikken. Men så når jeg kom hjem at det ikke står for "duck/and", på dette?Kan jeg ikke bruke det til anderetter da? Er det mulig å bruke steketermometeret på f.eks andebryst, men gå ut i fra et annet type kjøtt på steketermometeret? Kjenner meg som en hjelpesløs mann. Anonymkode: 346e2...cb0
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #8 Skrevet 5. november 2015 Nå har jeg kjøpt meg steketermometer på matbutikken. Men så når jeg kom hjem at det ikke står for "duck/and", på dette?Kan jeg ikke bruke det til anderetter da? Er det mulig å bruke steketermometeret på f.eks andebryst, men gå ut i fra et annet type kjøtt på steketermometeret? Kjenner meg som en hjelpesløs mann.Anonymkode: 346e2...cb0Google anbefalt kjernetemperatur for andebryst, og sett det i den tykkeste delen av kjøttet. Anonymkode: f2eb7...f87
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #9 Skrevet 5. november 2015 .. men hva hjelper det når det ikke står "and" på termometeret, bare andre typer kjøtt? Anonymkode: 346e2...cb0
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #10 Skrevet 5. november 2015 .. men hva hjelper det når det ikke står "and" på termometeret, bare andre typer kjøtt? Anonymkode: 346e2...cb0Står det ikke temperaturer på termometeret, bare dyr? Hvilke dyr står der? Anonymkode: 958d2...c28
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #11 Skrevet 5. november 2015 .. men hva hjelper det når det ikke står "and" på termometeret, bare andre typer kjøtt? Anonymkode: 346e2...cb0Termometeret viser vel temperaturer..? Anonymkode: f2eb7...f87
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #12 Skrevet 5. november 2015 Ja, men så står det ulike dyr ved siden av. Anonymkode: 346e2...cb0
Rosaboble15 Skrevet 5. november 2015 #13 Skrevet 5. november 2015 Ja, men så står det ulike dyr ved siden av.Anonymkode: 346e2...cb0Se på temperaturen, ikke dyrene.
Frk.Show Skrevet 5. november 2015 #14 Skrevet 5. november 2015 Du må jo nesten lage det hun synes er best, og som du klarer å lage såklart. Er pasta bolognese og vaniljeis med sjokoladesaus det beste hun spiser, blir jo antakelig hummer og creme brule rimelig feil.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #15 Skrevet 5. november 2015 ..men det er jo en skikkelig middag hun har ønsket seg, og det har jeg aldri gjort før. jeg ønsker å imponere litt. Anonymkode: 346e2...cb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå