Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innvilger meg høstferie torsdag og fredag, og er helt tom for bok-ideer. Jeg er ikke så veldig glad i tradisjonell krim og dameromaner av typen "Piratens kvinne", men ellers er jeg ganske alt-etende.

Hvis du skulle anbefalt kun én bok, hva blir det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marekors av Jo Nesbø

Skrevet

Men, det er nå en serie da... så det blir 4 hvis jeg skulle skrive alle... syns bare Marekors er den beste av serien om Harry Hole...

Skrevet

Prøv en russisk klassiker!

Jeg anbefaler Fedre og Sønner av Turgenjev. Der finner du en av de mest omtalte (anti-)helter i Russisk litteratur noensinne, Bazarov, en av de første russiske nihilister. (Jeg har forelsket meg i ham...)

Mye lettere å lese enn f.eks. Krig og fred.

Gjest Anonymous
Skrevet

Veien til Xanadu av Torstein Ferøyvik!

Reiseroman om veien fra Venecia til Xanadu, i Marco Polos fotspor! Lettlest, morsom og lærerik!

Gjest Anonymous
Skrevet
Prøv en russisk klassiker!

Jeg anbefaler Fedre og Sønner av Turgenjev. Der finner du en av de mest omtalte (anti-)helter i Russisk litteratur noensinne, Bazarov, en av de første russiske nihilister. (Jeg har forelsket meg i ham...)

Mye lettere å lese enn f.eks. Krig og fred.

haha - plutselig skjønner jeg den triste kjærlighetshistorien din fra virkeligheten (jeg har lest noen innlegg...). Bazarov er da en håpløs fyr, pretensiøs, virkelighetsfjern og jålete, så vidt jeg husker... Men jeg har selv vært forelska i Alosja (? skrives kanskje ikke sånn, men har ikke boka her), den yngste av Karamasov-brødrene... Og fedre og sønner er jo bra, selv om jeg er mer fascinert av personene hos Dostojevskji. DET er karakterskildringer, det.

Hamsun er også fin, men jeg syns Markens grøde ble litt kjedelig etter hvert (litt slektskrønike..). Mysterier er fantastisk, mens Pan kanskje er mer "lettlest" - og like stor litteratur.

Vanskelig å anbefale bøker til noen man ikke kjenner, noen foretrekker episke romaner, andre er mer glad i sære ting som Beckett (anbefales!) og sånt...

Gjest Anonymous
Skrevet

"Life of Pi" av Yann Martel. Fantastisk bok som virkelig får en til å tenke.

Skrevet

Papillon

Uten tvil. Har aldri vært mer skuffet over at en bok var slutt.

Skrevet

Catch 22, av Joseph Heller

eller

Snuff fiction, av Robert Rankin...

Skrevet
Catch 22, av Joseph Heller

*Tommel opp* Første halvdel av boka er historisk morsom. Den er parodi på det militære da. Sånn for informasjon. Andre halvdel blir den en psykidelisk horror historie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...