AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #1 Skrevet 1. november 2015 Jeg bestemte meg tidligere i år for å begynne og trene,og gå litt ned i vekt.Akkurat det med trening synes jeg går bra. Jeg trener ca 3 ganger i uka,og merker at formen er bedre.Men jeg sliter litt med kostholdet. Jeg prøvde en periode å telle kalorier,men ble utrolig lei av det og ble bare sånn halvveis utført hvis jeg skal være ærlig. Vet at jeg spiser for mye eller jeg velger ofte kaloririke matvarer,og er veldig glad i karbohydrater og fett.Jeg ønsker ikke å kutte ut noe,men jeg ønsker å kutte ned på det som er veldig kaloririkt. For eksempel kan jeg jo velge sunne kilder til fett,men det hjelper jo ikke når jeg spiser for mye av det. Tror jeg er avhengig av det på en måte,for jeg synes at mager mat ofte blir smakløs,men det er sikkert bare fordi jeg er vant til å spise som jeg gjør.I tillegg kan jeg ta dårlige valg,som å spise sjokolade eller kjeks istedenfor lunsj.Jeg er i tillegg arbeidsledig,så jeg synes ofte at jeg spiser fordi jeg kjeder meg og at det å bare gå hjemme gir meg mindre motivasjon til hverdagsaktivitet. Trening får jeg til,men sånn ellers er jeg veldig stillesittende.Jeg er ikke overvektig,men er nå 184 høy og veier 89 kg. Ønsker først og fremst å gå ned til 80 kg. Da jeg var yngre var jeg alltid slank,men jeg hadde det samme dårlige kostholdet. La ikke på meg da,men det gjør jeg nå og da ser jeg jo at jeg må gjøre noe. Ikke bare på grunn av vekt,men også helsen min.I tillegg bruker jeg kanskje mat litt som belønning og trøst. Noe som ikke er bra,men jeg er vokst opp med det og at man for eksempel fikk noe ekstra godt hvis man hadde vært flink eller hvis man var syk. Jeg har nok videreført det litt,og ofte også ubevisst.Håper noe kan hjelpe meg litt. Føler at det er blitt en ond sirkel. Anonymkode: 8a081...333
Pringle Skrevet 1. november 2015 #2 Skrevet 1. november 2015 Har ikke noen direkte råd, bare kommenterer det som jeg føler stikker seg ut:Prøv å aktivisere deg selv på måter som ikke innebærer spising. Hvis du kjeder deg, er det lett å ty til noe å spise. Bestem deg for å spise faste måltider, og ha en omtrentlig plan for hva du skal spise. Velg mat du liker, så ikke konkurransen fra kjeks og potetgull blir for stor.Ikke ha store mengder typisk "snop" hjemme. Om du vil ha det, må du ut og kjøpe, en porsjon om gangen.Mager mat ER smakløs, men det trengs ikke store mengder fett for å gi ordentlig smak og sikre inntaket av essensielle fettsyrer og opptak av fettløselige vitaminer. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #3 Skrevet 1. november 2015 Spis faste og gode måltider. Inke vær redd for å spise flere varme måltider pr dag. En rikholdig salat er mye bedre enn kjedelige brødskiver. Om du velger brød, velg også rikelig med salat/grønnsaker og rikelig med pålegg(sunt pålegg) . På tallerken til alle måltider:Masse grønt(jeg bruker ofte finsnittet kålhode, billig og mer vitaminer enn i vanlig salat). Agurk, paprika. Trenger ikke være så fancy. Det er Karbohydrater i grønnsaker. en ren proteinkilde. Feks Fisk, kjøtt. Egg. Fiskekake(jo mer fisk i jo bedre). Spe evt på med en dæsj kesam(som feks kan tilsettes krydder, lime, sitron for smak). Jeg bruker mye chili, hjemlaget tacokrydder etc for å få et smakskick. Lime, koriander, gir deilige smaker og passer til kjøtt og fisk. fett: en halv avocado(godt og mettende), en dæsj oljedrrssing(hjemlaget). En liten neve nøtter. Og vær " streng" på mengde , en neve nøtter er en neve nøtter, ikke tre. Bestem deg på forhånd hv dagens måltider skal bestå av.spis nok! Anonymkode: 6bcc1...dd0 1
himmeloghav Skrevet 1. november 2015 #4 Skrevet 1. november 2015 Jeg bestemte meg tidligere i år for å begynne og trene,og gå litt ned i vekt.Akkurat det med trening synes jeg går bra. Jeg trener ca 3 ganger i uka,og merker at formen er bedre.Men jeg sliter litt med kostholdet. Jeg prøvde en periode å telle kalorier,men ble utrolig lei av det og ble bare sånn halvveis utført hvis jeg skal være ærlig. Vet at jeg spiser for mye eller jeg velger ofte kaloririke matvarer,og er veldig glad i karbohydrater og fett.Jeg ønsker ikke å kutte ut noe,men jeg ønsker å kutte ned på det som er veldig kaloririkt. For eksempel kan jeg jo velge sunne kilder til fett,men det hjelper jo ikke når jeg spiser for mye av det. Tror jeg er avhengig av det på en måte,for jeg synes at mager mat ofte blir smakløs,men det er sikkert bare fordi jeg er vant til å spise som jeg gjør.I tillegg kan jeg ta dårlige valg,som å spise sjokolade eller kjeks istedenfor lunsj.Jeg er i tillegg arbeidsledig,så jeg synes ofte at jeg spiser fordi jeg kjeder meg og at det å bare gå hjemme gir meg mindre motivasjon til hverdagsaktivitet. Trening får jeg til,men sånn ellers er jeg veldig stillesittende.Jeg er ikke overvektig,men er nå 184 høy og veier 89 kg. Ønsker først og fremst å gå ned til 80 kg. Da jeg var yngre var jeg alltid slank,men jeg hadde det samme dårlige kostholdet. La ikke på meg da,men det gjør jeg nå og da ser jeg jo at jeg må gjøre noe. Ikke bare på grunn av vekt,men også helsen min.I tillegg bruker jeg kanskje mat litt som belønning og trøst. Noe som ikke er bra,men jeg er vokst opp med det og at man for eksempel fikk noe ekstra godt hvis man hadde vært flink eller hvis man var syk. Jeg har nok videreført det litt,og ofte også ubevisst.Håper noe kan hjelpe meg litt. Føler at det er blitt en ond sirkel.Anonymkode: 8a081...333Først ville jeg tatt kontakt med nav og spurt om de kan hjelpe deg ut i jobb via tiltak (kurs, praksisplass). Det vil gi deg en mer naturlig døgnrytme og aktiv hverdag. Når det gjelder kosthold, kan du ha magerost med grønnsaker og krydre med salt og pepper på brødskivene. Det gir litt mer smak. Ellers så er grøt, supper, wok og salater fin slankemat. Grønnsaker med dip av kesam eller yoghurt naturell.
Gjest mann20mb Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 89kg og 184cm for en mann er da ikke mye?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 89kg og 184cm for en mann er da ikke mye?Jeg er kvinne. Glemte å skrive det. Anonymkode: 8a081...333
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Først ville jeg tatt kontakt med nav og spurt om de kan hjelpe deg ut i jobb via tiltak (kurs, praksisplass). Det vil gi deg en mer naturlig døgnrytme og aktiv hverdag. Når det gjelder kosthold, kan du ha magerost med grønnsaker og krydre med salt og pepper på brødskivene. Det gir litt mer smak. Ellers så er grøt, supper, wok og salater fin slankemat. Grønnsaker med dip av kesam eller yoghurt naturell. Ja,jeg begynte på tiltak tidligere i høst,og har vært på arbeidsutprøving. Nå skal jeg over i praksis,men det er jo endel papirarbeid med det og jeg må vente. Jeg merker stor forskjell på det å bare være og det å være i jobb.Det er ikke bra for psyken min å bare gå hjemme,så jeg håper det snart er ferdig behandlet :) Ellers takk for tips :) Anonymkode: 8a081...333
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #8 Skrevet 2. november 2015 Har ikke noen direkte råd, bare kommenterer det som jeg føler stikker seg ut:Prøv å aktivisere deg selv på måter som ikke innebærer spising. Hvis du kjeder deg, er det lett å ty til noe å spise. Bestem deg for å spise faste måltider, og ha en omtrentlig plan for hva du skal spise. Velg mat du liker, så ikke konkurransen fra kjeks og potetgull blir for stor.Ikke ha store mengder typisk "snop" hjemme. Om du vil ha det, må du ut og kjøpe, en porsjon om gangen.Mager mat ER smakløs, men det trengs ikke store mengder fett for å gi ordentlig smak og sikre inntaket av essensielle fettsyrer og opptak av fettløselige vitaminer.Spis faste og gode måltider. Inke vær redd for å spise flere varme måltider pr dag. En rikholdig salat er mye bedre enn kjedelige brødskiver. Om du velger brød, velg også rikelig med salat/grønnsaker og rikelig med pålegg(sunt pålegg) . På tallerken til alle måltider:Masse grønt(jeg bruker ofte finsnittet kålhode, billig og mer vitaminer enn i vanlig salat). Agurk, paprika. Trenger ikke være så fancy. Det er Karbohydrater i grønnsaker. en ren proteinkilde. Feks Fisk, kjøtt. Egg. Fiskekake(jo mer fisk i jo bedre). Spe evt på med en dæsj kesam(som feks kan tilsettes krydder, lime, sitron for smak). Jeg bruker mye chili, hjemlaget tacokrydder etc for å få et smakskick. Lime, koriander, gir deilige smaker og passer til kjøtt og fisk. fett: en halv avocado(godt og mettende), en dæsj oljedrrssing(hjemlaget). En liten neve nøtter. Og vær " streng" på mengde , en neve nøtter er en neve nøtter, ikke tre. Bestem deg på forhånd hv dagens måltider skal bestå av.spis nok! Anonymkode: 6bcc1...dd0Takk for tips til dere to :)Jeg får begynne å bli mer streng med meg selv :) Har nok ikke tenkt på at selv en liten mengde fett har ganske mye kalorier i seg.Likte det med å bytte ut brødmaten med noe annet. Anonymkode: 8a081...333
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå