Gå til innhold

Vixen.no - en bløff?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

HD er fornuftig når hun velger å ikke oute hvilke det er snakk om. Det er ikke så viktig å vite hvem det er snakk om, som å ta opp det problematiske i AT Vixen er en uredelig vits og hvorfor, samt måten dette er blitt håndtert.  Samtlige finalister har uansett svin på skogen., og enkelte utmerker seg mer enn andre med sine veldokumenterte brudd.

Det jeg savner er at juryen forklarer hvorfor stemmegivningen forkastes når finalistene velges, og dokumenterer påstander om brudd på Åndsverksloven som årsak for diskvalifikasjon. For ikke å snakke om at juryformannen "svartelister" en deltaker bak ryggen på deltakeren og lesere midt i stemmegivningen.

Endret av Cavatina
Mer tekst
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har hun oppdatert innlegget da :) 

Sitat

Samtidig er det veldig klart at reglene ikke gjelder alle da noen blir disket for brudd på Åndsverkloven, mens andre som bruker Pinterest som kilde fremdeles står som finalist. Altså dette er bare en liten brøkdel, og jeg anbefaler dere faktisk å lese Blogg om Toppbloggere for masse mer info.

edit: eller kanskje det stod der hele tiden? Var aldri inne på bloggen før nå. Supert at hun linker dem.

Endret av Mnjah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Calvert, jury i VIXEN Influencer Awards 2017: https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/1603133733103409/?comment_id=1604263562990426&comment_tracking={"tn"%3A"R"} 

"Vi kunne gjort det lett for oss selv og kastet ut BOTB uten å nevne hvorfor, men vi har jo ønsket å være tydelige."

De er vel alt annet enn tydelig, spør du meg. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle pengene bloggerne har fått for å bevisst skjule at det er reklame ...

Og tenk på de fete provisjonene som byråene har fått for å formidle kontrakter til de bloggerne som er villige til å gå med på lureriet ...

:overrasket:

Ikke rart bransjen er sure på FO/FT og prøver seg på alle treneringskunster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Tydelig fikk plutselig en helt ny betydning.

Det er i hvert fall helt tydelig at det jeg synes er en frisk og morsom kommentar til influencer-hverdagen og SoMe-Norge - nemlig BOTB, tydeligvis er en giga-torn i øyet på folk som lever av å påvirke folk til å kjøpe ting. Jeg så ikke den komme, faktisk. jeg synes de er frisk, litt småslemme, kanskje, men litt som den lille gutten i Keiserens nye klær.

Og så er de den store, stygge, slemme ulven for influencer-Norge.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, orfeus skrev:

Tenk på alle pengene bloggerne har fått for å bevisst skjule at det er reklame ...

Og tenk på de fete provisjonene som byråene har fått for å formidle kontrakter til de bloggerne som er villige til å gå med på lureriet ...

:overrasket:

Ikke rart bransjen er sure på FO/FT og prøver seg på alle treneringskunster.

Jeg bare venter på første avsløring av en slik sak. Flere i bransjen har jo mumlet og hintet om at det skjer at de blir bedt om å ikke reklamemerke - jeg venter spent på første rakryggede person som våger å fortelle åpent om denne praksisen.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke

Jeg har alltid syntes BOTB har vært en litt dårlig satireblogg, men jeg må bare bøye meg i støvet, at en slik liten blogg kan provosere så mange med influensa! Og hurra for det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper sponsorene også får med seg alt oppstyret rundt årets Vixen og trekker seg. Veldig bra at enkelte finalister har trukket seg, men det får nok ikke skikkelig konsekvenser før de som er med på å dekke prisutdelingen tar et standpunkt. Ser foodora var sponsor i fjor; noen som vet hvem som er årets?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at BOTB virkelig har truffet 100%, siden de har klart å skape så mye furore.

Det festlige er jo at dersom Vixen hadde tatt inn igjen BOTB da de tok inn igjen de andre som originalt var disket, hadde hele Vixen gått som vanlig, med denne tråden som den eneste kritiske plattformen. Snakker om at Vixen har gravd sin egen grav med bulldoser!

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, englefjert skrev:

Christine Calvert, jury i VIXEN Influencer Awards 2017: https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/1603133733103409/?comment_id=1604263562990426&comment_tracking={"tn"%3A"R"} 

"Vi kunne gjort det lett for oss selv og kastet ut BOTB uten å nevne hvorfor, men vi har jo ønsket å være tydelige."

De er vel alt annet enn tydelig, spør du meg. 

Lurer på hva hun underviser i 🙄 (Det har jeg selvsagt googlet, det er derfor jeg undrer)

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper i hvert fall en blogger (gjerne flere) vinner en pris og ikke har den imot. Kan heller gi den til  noen andre. Kommer med en begrunnelse hvorfor de ikke vil ha den. Kristin har vel sagt hun vil gjøre det, men hun vinner vel neppe en pris når hun sier det på bloggen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engangstilfelle

"Vi kunne gjort det lett for oss selv og kastet ut BOTB uten å nevne hvorfor, men vi har jo ønsket å være tydelige". 

Hvem snakker hun på vegne av? Hvem er "vi"? 

I følge Hans-Petter var det Vixen, ikke juryen, som var involvert i juryeringen/diskvalifiseringen av BoTB og det var Vixen som var avsender av mailen BoTB mottok angående dette. 

Christine Calvert er kun jurymedlem og dermed ikke en av de ("vi") som kastet ut BoTB. Allikevel skriver hun som om hun var med på avgjørelsen. 

Å tilpasse forklaringer etter hva som passer dem best (eller å snakke på vegne av noen uten å oppgi det) er vel ikke det første jeg forbinder med åpenhet og troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at de har lett etter en måte å hive ut BOTB på. Og så har de funnet på noe som ikke henger helt på greip (understatement!).

Det er så HIMLA useriøst. Kan de ikke bare være ærlige og si at BOTB rister i selve næringsgrunnlaget for både Vixen, de nominerte influenserne, Chilli og virksomheten til HP Nygård Hansen?

Men i stedet for det, så lot de BOTB bli nominert, og nøt godt av at syv ganger så mange som før klikket seg inn på Vixens sider for å stemme. Jeg er dritsur på meg selv for at jeg var så dum at jeg gikk inn på VIxen flere ganger for å stemme på BOTB. Jeg tenkte at bransjen ved å la BOTB bli seminfinalist og være med i løpet, hadde litt ironisk distanse til det de holder på med.

Men i stedet er de altså en gjengselvhøytidelige jugatasser og sutrekopper.

Si det som det er og ta støyten, er mitt råd. Hvis ikke har både juryen og Vixen tapt så mye kred at det blir veldig vanskelig å gjenopprette.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, englefjert skrev:

Christine Calvert, jury i VIXEN Influencer Awards 2017: https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/1603133733103409/?comment_id=1604263562990426&comment_tracking={"tn"%3A"R"} 

"Vi kunne gjort det lett for oss selv og kastet ut BOTB uten å nevne hvorfor, men vi har jo ønsket å være tydelige."

De er vel alt annet enn tydelig, spør du meg. 

Men hvem er "Vi" og "Oss". Ifølge HPNH var det ikke juryen som kastet ut BOTB. 

(Beklager. Ser nå at @engangstilfelle spør om det samme.).

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Christy89 skrev:

Fatter ikke at noen vil ha denne dumme prisen jeg. Hvert fall når det ikke er leserne som bestemmer hvem som vinner, men juryen tydeligvis. Er det virkelig så mange som stemmer på Camilla Phil liksom? Tvilsomt.

Er jo knapt noen som vet hvem hun er.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man kan jo spørre seg om Vixen/juryen/ HPNH og vennene hans faktisk mener at brudd på åndsverkloven er et større problem innenfor influencer-verden enn brudd på markedsføringsloven?

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på hva hjertesmerte Hans-Petter ville svart på CBEs siste innlegg om Vixen? LKE og HP har snakket sammen før CBE publiserte dette. «Så konspirasjonsteoriene tror jeg at vi trygt kan legge bort, men jeg vil likevel understreke at jeg ikke synes det er en slik kåring verdig at arrangørene bak, og ett medlem av juryen, kan tjene penger på å kåre de rette vinnerne.»

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak betalingsmur: http://kampanje.com/premium/februar-2018/innsikt/omstridt-blogg-politi-kastet-ut-av-prisfest/

----

KRONIKK: Blogg-oppvask . Dere kaller det en bloggkrangel. Jeg kaller det en etterlengta oppvask: https://www.nrk.no/ytring/blogg-oppvask-1.13895241

Sitat: 

"...Blogging som levebrød har allerede eksistert i over et tiår her til lands, men det var først i mai i fjor at Medietilsynet/Forbrukertilsynet fikk på plass de første retningslinjene for annonsemerking av betalte og sponsede innlegg.  Inntil da har det vært som å navigere seg gjennom en jungel uten kart og kompass. .".

Her er bloggeren/influenceren feilinformert. Er hun ikke klar over markedsføringsloven og at de er (og har hele tiden vært) pålagt å følge den? Og første veilederen  til markedsførinsgloven vedr. reklame i sosiale medier kom allerede i 2011, jfr. http://thomasmoen.unitedbloggers.no/forbrukerombudet-lanserer-veiledning-om-markedsføringsloven-til-bloggere

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, pøbelsara skrev:

men man kan jo spørre seg om Vixen/juryen/ HPNH og vennene hans faktisk mener at brudd på åndsverkloven er et større problem innenfor influencer-verden enn brudd på markedsføringsloven?

 

Nja. Hadde de syntes det, hadde vel mange av finalistene vært disket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...