Gå til innhold

Pensjonsopptjening sier meg ingenting....

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_wolfofme
Skrevet (endret)

Var inne å så på min pensjonsopptjening.. men det tallet sier meg ingenting.. er det bra eller dårlig? 

er 34 år og har ca 950 000 i kr..  satt og lurte på om jeg trenger spare ekstra eller ikke... men tallet sier meg nada....

Endret av wolfofme
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var inne å så på min pensjonsopptjening.. men det tallet sier meg ingenting.. er det bra eller dårlig?

er 34 år og har ca 950 000 i poeng...  satt og lurte på om jeg trenger spare ekstra eller ikke... men tallet sier meg nada....

Hvor finner du ut om poeng?

Jeg var inne på nav nå, og kan bare sew pensjonsopptjenin I kroner.

Anonymkode: 58662...69d

Skrevet

Om ca. 40 år, når du gjerne vil gå av med pensjon, er den offentlige pensjonen historie. 1 eller 10 millioner Monopol"poeng" er nøyaktig like mye verdt. Et lite beløp, likt til alle, er det en kan håpe på.
Så ja, du bør absolutt  begynne å spare til alderdommen, men det er kanskje lurt å spare i verdier som ikke er så godt synlige. For har du et pent beløp på konto eller får du et beløp hver måned fra pensjonsforsikringa di, får du nok desto mindre i alderstrygd fra staten.

Gjest Gjest_wolfofme
Skrevet

Hvor finner du ut om poeng?

Jeg var inne på nav nå, og kan bare sew pensjonsopptjenin I kroner.

sorry så feil, det er i kr ikke poeng... 

Skrevet

Da var det et veldig stort beløp du har? Jeg er 31 og har ca 350 000 i opptjening. I tillegg sparer arbeidsgiver 4 % av lønnen min i fond (ca 15 000 i året), i tillegg sparer jeg 500 i mnd i fond.

Har du veldig stor inntekt?

Gjest Gjest_wolfofme
Skrevet

Om ca. 40 år, når du gjerne vil gå av med pensjon, er den offentlige pensjonen historie. 1 eller 10 millioner Monopol"poeng" er nøyaktig like mye verdt. Et lite beløp, likt til alle, er det en kan håpe på.
Så ja, du bør absolutt  begynne å spare til alderdommen, men det er kanskje lurt å spare i verdier som ikke er så godt synlige. For har du et pent beløp på konto eller får du et beløp hver måned fra pensjonsforsikringa di, får du nok desto mindre i alderstrygd fra staten.

hvilkene verdier er lurest å spare i ? 

leilighet hadde jo vært gull. hatt leie inntekter i 25 år. så solgt den.. men mye kan skje på bolig markedet på 25 år. å litt kjedelig om den ikke er verdt en dritt, den dagen man vil slappe av og nyte alderdommen.. ... 

Skrevet

Jeg er 25 og har 125 000, men det sier ikke meg noe heller. Synes du hadde mye da.

Anonymkode: efc9c...a5a

Gjest Gjest_wolfofme
Skrevet

Da var det et veldig stort beløp du har? Jeg er 31 og har ca 350 000 i opptjening. I tillegg sparer arbeidsgiver 4 % av lønnen min i fond (ca 15 000 i året), i tillegg sparer jeg 500 i mnd i fond.

Har du veldig stor inntekt?

nei vil ikke si jeg har høy inntekt. ligget over og under 500 000 siste 6 årene.. før det har man ligget på ca 300-350 000 fra man var 22 år.. og jeg jobber ikke i staten... der vet jeg jo de har goder som pensjon... 

forstår ikke noe av den opptjeningen.. 

Skrevet

Hvor stor endring har du fra år til år da? Du kan også gå inn på minpensjon.no (tror jeg det heter) og beregne hvor mye du får I året

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...