AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #1 Skrevet 1. november 2015 Når jeg snakker med mine foreldre om syria og flykningskrisen generelt ber de meg bestandig om å vise mer medlidenhet. De sier at det kunne ha vært jeg som var syrer og at jeg er heldig som ble født i Norge. Påstår ikke at jeg ikke er heldig som bor i et trygt land som Norge, men jeg er verken kristen, hinduist eller tror på noe sjeleliv. Fatter ikke hvordan jeg "vant lotteriet" og ble født i Norge når det er snakk om å nå først frem til eggcella(som befant seg i Norge sammen med sædcellen). Det er da ikke noe lotteri som bestemmer om jeg skal bli født i Syria eller Norge? Anonymkode: e090a...ec4
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. november 2015 #2 Skrevet 1. november 2015 Enig med deg der. Du skulle vært rimelig uheldig om du ikke var norsk statsborger. Akkurat du kunne jo ikke blitt født av noen andre foreldre akkurat. Et bedre spørsmål å stille ville vært noe i likhet med: "hva om det hadde blitt krig i Norge?"
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #3 Skrevet 1. november 2015 Enig med deg der. Du skulle vært rimelig uheldig om du ikke var norsk statsborger. Akkurat du kunne jo ikke blitt født av noen andre foreldre akkurat. Et bedre spørsmål å stille ville vært noe i likhet med: "hva om det hadde blitt krig i Norge?"Så absolutt enig med deg.Begge foreldrene mine er norske så hvorfor skulle jeg plutselig ha blitt en syrer? Universet driver ikke med terninger.Ts Anonymkode: e090a...ec4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #4 Skrevet 1. november 2015 De mener ikke bokstavlig, men at det kunne like gjerne skjedd i Norge. Sett deg inn i situasjonen deres. Anonymkode: 0488e...10e 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #5 Skrevet 1. november 2015 De mener at vi nordmenn har vunnet i livets lotteri, og det stemmer i høyeste grad. Anonymkode: ee329...5aa 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #6 Skrevet 1. november 2015 Å bli født i Norge sammenlignes med å vinne første-premien på mange hundre millioner i en Lotto-trekning.Men hvis noen faktisk vinner denne første-premien, kan jeg da komme hjem til dem å kreve at Lotto-vinneren deler premien med meg? Anonymkode: 87bb9...1dc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #7 Skrevet 1. november 2015 Du skjønner ikke hva de mener?De mener at det kunne vært deg som led eller trengte hjelp.Ikke at oppriktig akuratt din sæd og eggcelle ble født et annet sted.Hva er vanskelig å skjønne med det?At alle mennesker bør ha såpass medmenneskelighet "gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg" osv, og føle at det er en selvfølge å se situasjonen fra deres sko, og hjelpe de, fordi man vet at man sårt ville trengt hjelp seg om man var i samme situasjon/krise. Anonymkode: 9d3c4...a58 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #8 Skrevet 1. november 2015 Du skjønner ikke hva de mener?De mener at det kunne vært deg som led eller trengte hjelp.Ikke at oppriktig akuratt din sæd og eggcelle ble født et annet sted.Hva er vanskelig å skjønne med det?At alle mennesker bør ha såpass medmenneskelighet "gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg" osv, og føle at det er en selvfølge å se situasjonen fra deres sko, og hjelpe de, fordi man vet at man sårt ville trengt hjelp seg om man var i samme situasjon/krise.Anonymkode: 9d3c4...a58De mener bokstaveligtalt at det er et under at jeg ble født i Norge og ikke i Syria. Ts Anonymkode: e090a...ec4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #9 Skrevet 1. november 2015 De mener bokstaveligtalt at det er et under at jeg ble født i Norge og ikke i Syria. TsAnonymkode: e090a...ec4Selvfølgelig mener de ikke det bokstavelig. Har du vansker med å føle empati og sympati, sette deg inn i andres situasjon? Anonymkode: 6a053...dea 1
Gjest Franke Ann Skrevet 1. november 2015 #10 Skrevet 1. november 2015 Kanskje foreldrene dine er fra Syria? Har du spurt dem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå