Gå til innhold

Ærlig sagt av Harald Eia, anerkjennelse fra kvinner: mindre verdt

Anbefalte innlegg

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Harald Eia tar bladet fra munnen og innrømmer det ikke politisk korrekte: anerkjennelse fra kvinner teller mindre enn anerkjennelse fra menn - for menn. http://www.nrk.no/ytring/menn-som-elsker-menn-1.12629332

Med andre ord: Menns meninger har større verdi. Jeg synes det er bra at han er såpass ærlig. Det er ikke så mange tiår siden det var en vedtatt "sannhet" at kvinner er mindre intelligente enn menn. Gamle holdninger henger nok igjen.

Hva synes dere? Var dere kvinner klar over dette? Andre eksempler? Skal vi bare forsone oss med det og være passive (som vi kvinner ofte er) Vil gjerne høre fra menn også, selv om sannheten kan være sårende (men uttal dere på generelt grunnlag).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om vi kvinner var klar over dette? Ehhhh ja såklart, når man utsettes for undertrykkelse stadig, ja kanskje daglig i perioder.
Jeg kan ytre en mening som ikke blir tatt seriøst men hvis en mann sier det samme blir han hyllet.
Jeg kan komme med forslag på jobb som kolleger nøler med å støtte men om en av mennene drar igang støtte så er plutselig alle med.

Veldig tydelig at menn (og desverre mange kvinner) tar mer til etterretning det som kommer fra en manns munn.

Andre ting kan være:
Jeg kan drive med ekstremsport og fortelle om det til mennesker jeg møter og umiddelbart nesten bli latterliggjort med å være en "wannabe" uten at de i det hele tatt vet om hvor gode ferdighetene mine er
Og ja seksisme gidder jeg ikke engang å gå inn på for det er så drøyt, og jo ikke det som skulle diskuteres i denne tråden.

Greit at Harald belyser dette men det må jo en holdningsendring til og ikke bare at man blir sittende å godta at kvinners stemme teller mindre enn en manns.

Anonymkode: 3b201...1bc

• Liker 19
Skrevet

Hva synes dere? Var dere kvinner klar over dette? Andre eksempler? Skal vi bare forsone oss med det og være passive (som vi kvinner ofte er) Vil gjerne høre fra menn også, selv om sannheten kan være sårende (men uttal dere på generelt grunnlag).

Var jeg klar over dette?

Ja, det er ikke få ganger at jeg har måttet få min mann eller min bror til å kontakte diverse firmaer på vegne av meg selv eller min mor, fordi de har ledd av meg når jeg har ringt. 

Det er idiotisk at jeg må be min mann eller min bror videreformidle hva som er galt, og hva som må gjøres, til rette vedkommende, fordi mitt kjønn gjør det vanskelig å bli tatt på alvor, men dette skjer stort sett alltid når jeg treffer på menn i alderen 50+.

Når kontakten først har blitt formidlet er det jeg som overtar, og jeg må innrømme at det er irriterende å hele tiden måtte bevise at jeg vet hva jeg snakker om, for ikke å bli behandlet nedlatende.

Det er ikke så mye jeg kan gjøre med dette. Jeg kan ikke tvinge folk til å ta meg på alvor, men at det er irriterende er ikke til å komme bort i fra.

Anonymkode: 20b8e...e5c

• Liker 11
Skrevet

Var jeg klar over dette?

Ja, det er ikke få ganger at jeg har måttet få min mann eller min bror til å kontakte diverse firmaer på vegne av meg selv eller min mor, fordi de har ledd av meg når jeg har ringt. 

Det er idiotisk at jeg må be min mann eller min bror videreformidle hva som er galt, og hva som må gjøres, til rette vedkommende, fordi mitt kjønn gjør det vanskelig å bli tatt på alvor, men dette skjer stort sett alltid når jeg treffer på menn i alderen 50+.

Når kontakten først har blitt formidlet er det jeg som overtar, og jeg må innrømme at det er irriterende å hele tiden måtte bevise at jeg vet hva jeg snakker om, for ikke å bli behandlet nedlatende.

Det er ikke så mye jeg kan gjøre med dette. Jeg kan ikke tvinge folk til å ta meg på alvor, men at det er irriterende er ikke til å komme bort i fra.

Hva slags firmaer var dette? Aldri opplevd. Det er jo en rimelig spesiell måte å behandle kunder på. Har derimot hørt om jenter som får beskjed om å gå og finne en mann på arbeidsplassen sin.

Anonymkode: 95bf1...a46

• Liker 5
Skrevet

Selv om jeg ikke kjenner meg så mye igjen i dette i det daglige, så har nok Harald Eia rett i dette. For all del, jeg tror så absolutt at damer har minst like mye å bidra med som menn, men.. og jeg har ikke noen god forklaring på det... det veier litt tyngre å få anerkjennelse fra menn (samme kjønn som meg). Det har kanskje noe med en felleskapsfølelse å gjøre? Så da må jo kvinner være flinkere til å anerkjenne og å rose fram kvinner, gitt at de ikke er flinke nok til det fra før av (jeg har en mistanke om at det kan være tilfelle, pga. intern konkurranse blant kvinner).

Skal jeg føle at anerkjennelse fra en kvinne betyr like mye som anerkjennelse fra en mann, så må jeg ha et nært forhold til den nevnte kvinne, enten profesjonelt (at vi jobber tett og mye sammen på arbeidsplassen) eller sosialt (en nær venninne eller et kjæresteforhold). Jeg må føle at jeg kjenner til og forstår kvinnen på lik linje som jeg føler at jeg forstår en hvilken som helst mann. Føler jeg et felleskap med kvinnen (i enkeltperson), så vil det kvinnen sier og gjør så absolutt ha sin verdi. Mer perifere kvinner (bekjente eller bare venninner som er en del av en omgangskrets) betyr mindre, med mindre jeg søker råd fra dem i noe som jeg vet de har en profesjon i (yrke), eller har god peiling på (noe som de driver mye med, har mye erfaring med).

Sånn er det bare.

Gjest Castielz
Skrevet

Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette.
Men så vokste jeg opp i den post-feministiske skole, hvor vi lærte at kvinner og barn er verdien i samfunnet.
Vi menn er bare her for å jobbe og donere sæd.

Men så mener jeg og respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man får automatisk, og i de bransjene jeg har jobbet har det vært få kvinner. De få jeg har møtt er fantastiske og hardtarbeidende mennesker, som og har vært faglig dyktige.

Skrevet

Harald Eia tar bladet fra munnen og innrømmer det ikke politisk korrekte: anerkjennelse fra kvinner teller mindre enn anerkjennelse fra menn - for menn. http://www.nrk.no/ytring/menn-som-elsker-menn-1.12629332

Med andre ord: Menns meninger har større verdi. Jeg synes det er bra at han er såpass ærlig. Det er ikke så mange tiår siden det var en vedtatt "sannhet" at kvinner er mindre intelligente enn menn. Gamle holdninger henger nok igjen.

Hvem mener du er best da?

Ville du heller hengt med linn skåber og henriette steenrup, kontra knut nærum og otto jespersen?

Jeg lurer på om du som kvinne automatisk velger å henge med menn fremfor kvinner? Eller er det sånn at menn liker menn og kvinner liker kvinner?

Hva tror du?

Skrevet

Hva slags firmaer var dette? Aldri opplevd. Det er jo en rimelig spesiell måte å behandle kunder på. Har derimot hørt om jenter som får beskjed om å gå og finne en mann på arbeidsplassen sin.

Anonymkode: 95bf1...a46

Siste var en montør fra et større nettselskap.  Jeg var i rommet han jobbet, og montøren spurte om jeg kunne hente mannen min, for han var litt usikker på noe.

Det var veldig fornøyelig da mannen min besvarte spørsmålet med "det må du spørre kona om, det er hun som vet dette".

Men ellers har jeg opplevd det samme fra diverse håndtverkere og reparatører.

Hvis jeg sier noe er det galt eller dumt, men hvis en mann sier det samme blir det tatt på alvor.

• Liker 5
Gjest Franke Ann
Skrevet

Så klart helt sant, men det knefallet mot slutten der var bare grunnskammen som snakket.

Skrevet

Det er idiotisk at jeg må be min mann eller min bror videreformidle hva som er galt, og hva som må gjøres, til rette vedkommende, fordi mitt kjønn gjør det vanskelig å bli tatt på alvor

Ja! Vil legge til en viktig ting også, og det er at mange kvinner heller ikke blir tatt seriøst hos lege og av helsevesenet.
Mange diagnoser går under "kvinnesykdom" selvom menn også kan ha det, og kvinnesykom er et negativt ladet ord brukt mot kvinner som for eksempel har fibromyalgi, om at de da bare er klagete og egentlig ikke har så vondt.
Jeg har selv en revmatisk sykdom og ble ikke tatt seriøst før etter 1 år med legetimer, og det var fordi nettopp broren min måtte bli med meg å fortelle hvor alvorlig det var siden legen ikke trodde på meg. Samme på NAV hvor jeg har kjempet og kjempet og saksbehandlere ikke engang følger med i samtalen, men så fort kjæresten min ble med meg å viste sin mannestemme fikk jeg til slutt den hjelpen og oppfølgingen jeg trengte.
Hvis en mann kommer til legen å sier at han har vondt, så får han behandling eller utredning for smertene, mens om en kvinne sier det samme så blir hun påtvunget depresjonsanklager, latskap, hypokonderi og what not av skepsis.

Anonymkode: 3b201...1bc

• Liker 9
Skrevet

Dette er ikke noe nytt. Menn tror at de er overlegne kvinner, og da er det selvsagt at menns meninger teller mest. Spørsmålet er jo om det er slik at menns meninger egentlig har mer verdi, eller om det er kunstig verdi kun basert på fordelingen av kjønnskromosmer. Man skulle tro at det var alles interesse å vurdere andres meninger, vurderinger og kunnskap på andre egenskaper enn kjønnskromosmer. 

Anonymkode: 12e57...f5a

• Liker 5
Gjest Franke Ann
Skrevet (endret)

Men kvinner, hvis dere skal være helt ærlige, syns ikke dere også at annerkjennelse fra menn er litt mer verdt?

Endret av obstanazi
Skrevet

Anerkjennelse fra personer som har erfaring, kunnskap om det man får anerkjennelse om, settes det pris på. Kjønnskromosomene til vedkommende har ingenting å si. 

• Liker 6
Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Dette er ikke noe nytt. Menn tror at de er overlegne kvinner, 

Nei vi tror ikke vi er overlegne kvinner. Vi vet vi er overlegne kvinner :ironi:

• Liker 3
Skrevet

Den artikkelen og påfølgende kommentarfelt og den foreløpig siviliserte diskusjonen her er jo i seg selv et lite bevis på at det stemmer.

Hadde en kvinne skrevet det så hadde det ikke blitt tatt like seriøst. 

Nå er nok dette med kjønnets betydning for meningen som ytres ekstra påfallende i kjønnsdebatter, men det er nok også sånn andre steder, spesielt i kulturlivet har jeg inntrykk av.

• Liker 4
Skrevet

Den artikkelen og påfølgende kommentarfelt og den foreløpig siviliserte diskusjonen her er jo i seg selv et lite bevis på at det stemmer.

Hadde en kvinne skrevet det så hadde det ikke blitt tatt like seriøst. 

Nå er nok dette med kjønnets betydning for meningen som ytres ekstra påfallende i kjønnsdebatter, men det er nok også sånn andre steder, spesielt i kulturlivet har jeg inntrykk av.

Hva mener du da cuntzilla? Liker du best anerkjennelse fra kvinner eller liker du best anerkjennelse fra menn?

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du da cuntzilla? Liker du best anerkjennelse fra kvinner eller liker du best anerkjennelse fra menn?

For meg er det et like absurd spørsmål som, "liker du best anerkjennelse fra blåøyede eller brunøyede?". En liker best anerkjennelse fra noen en beundrer, ser opp til. Der nest, fra nære. Men selvfølgelig også fra helt fremmede personer. Uavhengig av kjønn.

Anonymkode: c2b94...94c

• Liker 6
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Nei,jeg er veldig bevisst på å være objektiv.

Gjest Franke Ann
Skrevet

For meg er det et like absurd spørsmål som, "liker du best anerkjennelse fra blåøyede eller brunøyede?". En liker best anerkjennelse fra noen en beundrer, ser opp til. Der nest, fra nære. Men selvfølgelig også fra helt fremmede personer. Uavhengig av kjønn.

Anonymkode: c2b94...94c

Jeg tror vi alle skjønner at det er mer verdt å få skryt på masteroppgaven av en kvinnelig professor, enn av den mannlige uteliggeren. Men sett at de andre sosiale faktorene er de samme.

Skrevet

Jeg er kvinne og for meg betyr anerkjennelse fra menn mer enn fra kvinner. Tror dette henger litt sammen med at når jeg vokste opp hadde jeg ingen kvinnelige intelligente og kompetente rollemodeller. Dette har kanskje endret seg noe de siste 10 årene, men som regel når jeg så kvinner var det høye hæler og sminke. Kvinner skulle være sexy og pene, ikke smarte og interessante eller ha komplekse personligheter.

Menn er bare mer synlige når det gjelder fremgangsrike forretningsmenn, forskere, filosofer osv. Både i virkeligheten og i serier. Gi oss flere hokjønn som er kvinnelige varianter av House eller Walter White. La oss slippe alle dramababene på TV der eneste verdi er å se bra ut. Der var for så vidt en dame med eidetisk hukommelse (?) i House, men hun var ikke noe rollemodell og kompetent person slik House var. Kudos for å få inn litt flere personlighetstyper enn standardbaben, da.

Anonymkode: 9508a...c45

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...