Gå til innhold

Hvilke konsekvenser skal dette få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min 14 år gamle datter, har et godt forhold, basert på tillitt. Hun gjør det hun skal, og får dermed lov til mer.

Jeg er skikkelig forkjøla i dag, hun var ute med venner. Jeg gikk og la meg tidlig, og ga beskjed om at hun måtte være hjemme senest 24.00. Dette har ikke vært noe problem før. Hun har alltid kommet hjem i god tid. Men jeg våknet nylig, og fikk en dårlig magefølelse. Og hun er ikke hjemme. Hun svarte med en gang, og er hos en venninne som ikke har det helt bra. Og moren følger henne hjem nå.

Men uansett så er det overhodet ikke greit. Men det her er første gangen det skjer noe sånt. Hun har alltid oppført seg bra, og jeg har aldri måtte straffe henne. Men nå må det jo bli noen konsekvenser. Jeg kommer til å bli strengere på innetider en god stund framover. Men ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: ceb4b...d53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva betyr det at venninnen ikke "har det helt bra?"

Anonymkode: 452ab...751

Skrevet

Jeg og min 14 år gamle datter, har et godt forhold, basert på tillitt. Hun gjør det hun skal, og får dermed lov til mer.

Jeg er skikkelig forkjøla i dag, hun var ute med venner. Jeg gikk og la meg tidlig, og ga beskjed om at hun måtte være hjemme senest 24.00. Dette har ikke vært noe problem før. Hun har alltid kommet hjem i god tid. Men jeg våknet nylig, og fikk en dårlig magefølelse. Og hun er ikke hjemme. Hun svarte med en gang, og er hos en venninne som ikke har det helt bra. Og moren følger henne hjem nå.

Men uansett så er det overhodet ikke greit. Men det her er første gangen det skjer noe sånt. Hun har alltid oppført seg bra, og jeg har aldri måtte straffe henne. Men nå må det jo bli noen konsekvenser. Jeg kommer til å bli strengere på innetider en god stund framover. Men ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: ceb4b...d53

Kanskje din datter ikke greide å gå fra sin venninne som ikke hadde det bra

Og kanskje din datter hadde ringt deg og spurt om å kunne bli der lengre dersom hun ikke hadde vært redd for å ringe og du evt ble vekt av telefonen

Ta en prat med henne. Straff hører ikke hjemme her. Hun viste omsorg for sin venninne. Men hun burde ringt til deg og spurt om hun kunne bli lengre pga venninnen som ikke hadde det bra

Anonymkode: 941aa...1e8

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes ikke at du skal straffe datteren din nå. Det var en god gjerning, hun var ikke ute å festet.

Men ha en prat med henne om at hun MÅ si ifra neste gang. Og at du bli redd når du ikke vet hvor hun er.

Jeg tror i dette tilfellet her så kommer det å straffe henne til å gjøre det vondt verre og du kommer til å miste mye respekt.

Anonymkode: 0c30c...2dc

• Liker 7
Skrevet

Ville nok bare pratet med henne i første omgang. Hvorfor hun følte hun måtte bli og om det var pga hensyn til deg at hun ikke ringte hjem.

Anonymkode: 1f57c...39d

Skrevet

Det er jo rart hun ikke har sendt deg en melding du kunne sett når du våknet. Men hvis de hele tiden har vært hos venninnen som var dårlig og moren til venninna følger hjem så har hun jo ikke gjort noe galt. Hun har jo ikke akkurat festa vilt eller noe i den duren. Si du ikke syns det er OK, og at du ble veldig redd når du våknet opp og oppdaget hun ikke var hjemme.

Jeg tror ikke det er lurt å gjøre så voldsomt mye ut av det i form av konsekvenser, bare ta en rolig prat med henne :)

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo være at datteren din ikke ringte deg for å høre om hun kunne være lengre hos venninnen sin nettopp pga du ikke var i form og hun ikke ville forstyrre deg........ser for meg at datteren din hadde et dilemma her; syk mor som hadde lagt seg tidlig og ei venninne som ikke har det bra.. 

Akkurat i denne situasjonen hadde jeg ikke gitt konsekvens. Det høres ut som at du har ei snill, pliktoppfyllende og omsorgsfull datter ts! Ta deg heller en prat med henne idag og forklar henne at det beste er uansett at hun sender deg ei melding eller ringer hvis en sånn situasjon skulle oppstå igjen sånn at du ikke blir redd og bekymret. 

Skrevet

Jeg synes heller ikke dette er anledningen for den store konsevensen. Det forutsetter selvsagt at du fester lit til forklaringen hennes.

Å straffe noen for å ha valgt å hjelpe andre, synes jeg sender ut veldig uheldig signal. Da er det bedre å snakke om hva du forventer neste gang noe liknende skjer når hun er ute.  

Skrevet

Her er det flere ting som skurrer. Hvorfor i all verden syns venninnens mor at det er greit at hun har en venninne på besøk til kl 04 om natten uten å gi beskjed hjemme? Og hvis en 14 åring ikke har det bra er det viktig med gode venner, men det er ikke disse vennene sitt ansvar å trøste hele natten, det er foreldrenes ansvar. Jeg hadde helt ærlig fortalt 14 åringen at det ikke er akseptabelt å la være å følge avtaler, da må hun ringe hjem. Deretter hadde jeg kontaktet venninnens mor og gitt beskjed om at min 14 åring i fremtiden ikke skal være hobbypsykolog til langt på natt uten at jeg får beskjed, og at dette faktisk er foreldrene sitt ansvar. For øvrig syns jeg mange er naive her, å si at vi ville hjelpe venner som ikke hadde det bra var en grei måte å unnslippe konsekvenser på i min ungdomstid. Du tror på henne så klart, men ha i bakhodet at det ikke nødvendigvis er sant. 

Anonymkode: d4081...867

• Liker 7
Skrevet

Her er det flere ting som skurrer. Hvorfor i all verden syns venninnens mor at det er greit at hun har en venninne på besøk til kl 04 om natten uten å gi beskjed hjemme? Og hvis en 14 åring ikke har det bra er det viktig med gode venner, men det er ikke disse vennene sitt ansvar å trøste hele natten, det er foreldrenes ansvar. Jeg hadde helt ærlig fortalt 14 åringen at det ikke er akseptabelt å la være å følge avtaler, da må hun ringe hjem. Deretter hadde jeg kontaktet venninnens mor og gitt beskjed om at min 14 åring i fremtiden ikke skal være hobbypsykolog til langt på natt uten at jeg får beskjed, og at dette faktisk er foreldrene sitt ansvar. For øvrig syns jeg mange er naive her, å si at vi ville hjelpe venner som ikke hadde det bra var en grei måte å unnslippe konsekvenser på i min ungdomstid. Du tror på henne så klart, men ha i bakhodet at det ikke nødvendigvis er sant. 

Anonymkode: d4081...867

Det var da voldsomt.

Anonymkode: 41b94...322

• Liker 1
Skrevet

Å straffe henne fordi hun har gjort noe godt for en annen person sender helt feil signaler!

Du snakker med henne og forklarer hva du forventer av henne om noe slikt skulle skje igjen.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må dette få konsekvenser? Hun gjorde noe som i hennes øyne var en god ting.... Det jeg stusser mest på er at du ikke våknet før kl 0330 for å sjekke om hun var kommet hjem. Hun er bare 14 år. Det er vel egentlig du som bør få "konsekvenser" for din manglende tilstedeværelse eller?

Anonymkode: 05af3...dc4

Skrevet

Hva om denne venninnen kun var en løgn da?? Hallo? Ingen som har vert 14 her?? :P

Anonymkode: 59c8b...733

• Liker 1
Skrevet

latterlig å s hvor godtroende dere er om barna "deres" her :P Regner med at dere er i midten av 30 årene?? DEN generasjonen..

Anonymkode: 59c8b...733

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også dette var merkelig. En 14-åring har ingenting å gjøre utenfor huset sitt halv fire på natta! Uansett grunn. Konsekvenser hører absolutt hjemme her. Og hvorfor hadde hun ikke sendt en melding? 

Anonymkode: 47ff9...b86

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at 14-åringen var ute til kl 04 om natten uten at foreldrene visste om det. Du bør spørre moren til venninnen av datteren din om datteren din virkelig var der pga at venninnen hadde det litt vanskelig da. Kanskje det var en hvit løgn, kanskje det ikke var det.

Hvis det stemmer, så bør ikke det få noen konsekvenser da hun viste omsorg for et medmenneske. Den eneste konsekvensen det bør bli er at datteren din ringer til deg heretter om hun blir sein.

Hvis det ikke stemmer, så bør det klart bli konsekvenser.

Skrevet

Vesentlig her hva som menes med at venninnen ikke har det bra. Var det krise? Måtte hun overtale henne til å ikke ta livet av seg? Forsømmer moren henne (og dermed ikke legger merke til at jenta har det vondt og har besøk til midt på natten)? Mente hun at det hadde vært uforsvarlig å forlate venninnen på kvelden da hun måtte hjem?

Datteren din burde gitt beskjed. Hun burde ha spurt om det var greit, men skjønner jo at det var vanskelig når du trengte å sove. Handlingen hennes var god (så vidt jeg kan se ut i fra det du skriver), men hun må huske å si fra på meldign så du ikke blir redd.

Anonymkode: e424f...928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...