AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #1 Del Skrevet 1. november 2015 Jeg har nå siden mai/juni ifjor hatt anfall med hjertebank. Det begynte med å komme etter middag, og nå kommer det stort sett etter alle måltid samt ved lett fysisk anstrengelse (f. eks. gå i oppoverbakke/trapp). Jeg kan ha puls på alt fra 120 til over 200. Legen tar meg ikke alvorlig fordi jeg har/har hatt en angstlidelse. Jeg hadde mitt siste anfall i november i fjor (altså et år siden), men hjertebanken holder koken. Jeg har ingen angst idag (jeg har hatt det av og på i 17 år, så jeg mener jo selv at jeg vet når jeg har angst).Noen som har hatt noe lignende? Eller vet hva det kan være? Helst ikke kom med sånn skremselspropaganda, jeg er klar over at det kan være forstørret hjerte osv. Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #2 Del Skrevet 1. november 2015 Jeg har nå siden mai/juni ifjor hatt anfall med hjertebank. Det begynte med å komme etter middag, og nå kommer det stort sett etter alle måltid samt ved lett fysisk anstrengelse (f. eks. gå i oppoverbakke/trapp). Jeg kan ha puls på alt fra 120 til over 200. Legen tar meg ikke alvorlig fordi jeg har/har hatt en angstlidelse. Jeg hadde mitt siste anfall i november i fjor (altså et år siden), men hjertebanken holder koken. Jeg har ingen angst idag (jeg har hatt det av og på i 17 år, så jeg mener jo selv at jeg vet når jeg har angst).Noen som har hatt noe lignende? Eller vet hva det kan være? Helst ikke kom med sånn skremselspropaganda, jeg er klar over at det kan være forstørret hjerte osv.Anonymkode: 10858...02dJeg ville byttet lege når han ikke tar deg alvorlig. Sørg for å bli henvist til utredning Anonymkode: 0e6bf...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #3 Del Skrevet 1. november 2015 Jeg ville byttet lege når han ikke tar deg alvorlig. Sørg for å bli henvist til utredningAnonymkode: 0e6bf...491Har ikke mulighet til det akkurat nå pga pågående ting.Har sagt at han må henvise (tok EKG på legekontoret og hadde puls på 104 eller noe når jeg følte jeg hadde hvilepuls selv, så tror kanskje han tror litt mer på meg da), og han sa han skulle, men regner med det er lang ventetid.. Siden jeg har gått med dette lenge bare lurer jeg på hva det kan være. Trodde det skulle ha gått over for lenge siden. Det er veldig ubehagelig! VELDIG! Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #4 Del Skrevet 1. november 2015 Har ikke mulighet til det akkurat nå pga pågående ting.Har sagt at han må henvise (tok EKG på legekontoret og hadde puls på 104 eller noe når jeg følte jeg hadde hvilepuls selv, så tror kanskje han tror litt mer på meg da), og han sa han skulle, men regner med det er lang ventetid.. Siden jeg har gått med dette lenge bare lurer jeg på hva det kan være. Trodde det skulle ha gått over for lenge siden. Det er veldig ubehagelig! VELDIG! Anonymkode: 10858...02dSå bra at han sa at han skulle henvise deg. Når var dette? Man skal vel få brev i posten angående venteliste dersom det er lang tid å vente?Du kan jo høre med legesenteret om når henvisningen ble sendt.Legen din kan også purre på (og prøve å få fremskyndet undersøkelsen), dersom du blir verre og sier fra til legen om dette. Anonymkode: 0e6bf...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julia83 Skrevet 1. november 2015 #5 Del Skrevet 1. november 2015 Med forbehold.Hjertebank er som regel ikke farlig. Når du først legger merke til den ujevne raske pulsen blir du urolig og pulsen stiger enda mer. En effektiv medisin i mot rask puls er beta-blokkere, det er en vanlig og helt kurrant medisin. Selv i en mindre dose feks 50mg er den effektiv. Den har også en mild blodtrykk dempende effekt og den har en svakt beroligende effekt.Jeg synes legen din burde kunne gi de feks 50mg med Selo-sok eller metoprolol. Ikke fordi trenger å være noe feil med hjerte dit, men fordi du synes det er ubehagelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #6 Del Skrevet 1. november 2015 Så bra at han sa at han skulle henvise deg. Når var dette? Man skal vel få brev i posten angående venteliste dersom det er lang tid å vente?Du kan jo høre med legesenteret om når henvisningen ble sendt.Legen din kan også purre på (og prøve å få fremskyndet undersøkelsen), dersom du blir verre og sier fra til legen om dette.Anonymkode: 0e6bf...491Det var på torsdag. Har ikke lyst å ringe å mase, jeg ringte en gang forrige uke og spurte om han hadde sendt (jeg trodde han skulle sende henvisning da), men da hadde han ikke gjort, så har jeg vært der 3 ganger på to uker i tillegg - vil ikke mase. Blir vel sikkert ikke verre enn det er nå. Glemte å skrive det, men det skjer hver gang jeg legger meg ned, reiser meg, står opp, skal legge meg for kvelden også. Dvs. nå varer det jo snart hele dagen. Det jeg egentlig lurer på er bare om noen har hatt det samme og hva det kan være (annet enn hjertesykdommer med høyere risiko for plutselig død og pacemaker xD det er det som kommer opp mest av på internett dessverre). Kanskje en solskinnshistorie om noen der det ordnet seg kjapt og greit uten problem helt ut av det blå. Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #7 Del Skrevet 1. november 2015 Med forbehold.Hjertebank er som regel ikke farlig. Når du først legger merke til den ujevne raske pulsen blir du urolig og pulsen stiger enda mer. En effektiv medisin i mot rask puls er beta-blokkere, det er en vanlig og helt kurrant medisin. Selv i en mindre dose feks 50mg er den effektiv. Den har også en mild blodtrykk dempende effekt og den har en svakt beroligende effekt.Jeg synes legen din burde kunne gi de feks 50mg med Selo-sok eller metoprolol. Ikke fordi trenger å være noe feil med hjerte dit, men fordi du synes det er ubehagelig.Det er derfor jeg ikke har tatt det så alvorlig før, men ettersom en i helsevesenet fortalte meg at det var skadelig for hjertet å ha makspuls flere ganger om dagen hver dag uten at man en gang trenger, begynte jeg jo å bli litt smånervøs. Jeg har jo makspuls og vel så det maaaange ganger hver dag. Har faktisk spurt legen om betablokker, men kræsjet med en annen medisin jeg brukte på tidspunktet og har ikke tenkt på å ta det opp igjen før jeg fikk sjekket hva det er siden jeg tenker det vil kamuflere symptomene på en sånn 24-timers EKG? Ellers vil jeg ikke så jeg legger så mye merke til det. Ettersom jeg har levd med dette i sånn ca 1,5 år, så er det jo noe man er blitt vant til. Jeg blir veldig sliten (føles jo ut som jeg har løpt intervaller mange ganger hver dag) og trøtt, har veldig mye hodepine (og migrene), får melkesyre av rolige gåturer i oppoverbakke pga makspuls hele tiden etc. Ellers vil jeg bare si:Ettersom jeg har hatt en del angst i mitt liv har jeg jo hatt mye hjertebank i den anledning - hvis noen skulle tenke at det bare er angst, så er jeg forholdsvis sikker på at det ikke er det siden det kommer konsekvent hver dag uansett form/hva som har skjedd/tanker/situasjoner etc (også hvis jeg har tatt beroligende medisiner som vival) så er det ikke angst. Det er også en veldig annen form for hjertebank enn jeg er vant med fra angst. Angst er sånn: Hjertet føles bløtt, dunker veldig hardt, kvalmebølger, skjelving, pustevansker etc. Den andre hjertebanken er mer: Harde og konsekvente slag (som om noen pakker en hard ball inni brystet, man kjenner det også tydelig gjennom tjukke lag med klær og folk har kommentert at de hører hjertet mitt slå når de sitter nært meg), hodepine mens det foregår, svimmelhet, blir sliten etterpå. Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapree Skrevet 1. november 2015 #8 Del Skrevet 1. november 2015 Det er derfor jeg ikke har tatt det så alvorlig før, men ettersom en i helsevesenet fortalte meg at det var skadelig for hjertet å ha makspuls flere ganger om dagen hver dag uten at man en gang trenger, begynte jeg jo å bli litt smånervøs. Jeg har jo makspuls og vel så det maaaange ganger hver dag. Har faktisk spurt legen om betablokker, men kræsjet med en annen medisin jeg brukte på tidspunktet og har ikke tenkt på å ta det opp igjen før jeg fikk sjekket hva det er siden jeg tenker det vil kamuflere symptomene på en sånn 24-timers EKG? Ellers vil jeg ikke så jeg legger så mye merke til det. Ettersom jeg har levd med dette i sånn ca 1,5 år, så er det jo noe man er blitt vant til. Jeg blir veldig sliten (føles jo ut som jeg har løpt intervaller mange ganger hver dag) og trøtt, har veldig mye hodepine (og migrene), får melkesyre av rolige gåturer i oppoverbakke pga makspuls hele tiden etc. Ellers vil jeg bare si:Ettersom jeg har hatt en del angst i mitt liv har jeg jo hatt mye hjertebank i den anledning - hvis noen skulle tenke at det bare er angst, så er jeg forholdsvis sikker på at det ikke er det siden det kommer konsekvent hver dag uansett form/hva som har skjedd/tanker/situasjoner etc (også hvis jeg har tatt beroligende medisiner som vival) så er det ikke angst. Det er også en veldig annen form for hjertebank enn jeg er vant med fra angst. Angst er sånn: Hjertet føles bløtt, dunker veldig hardt, kvalmebølger, skjelving, pustevansker etc. Den andre hjertebanken er mer: Harde og konsekvente slag (som om noen pakker en hard ball inni brystet, man kjenner det også tydelig gjennom tjukke lag med klær og folk har kommentert at de hører hjertet mitt slå når de sitter nært meg), hodepine mens det foregår, svimmelhet, blir sliten etterpå.Anonymkode: 10858...02dDu kan ta magnesium tabeletter de selger det på helsekostbutikker. Jeg tar det for hjertebank og det hjelper! Magnesium påvirker ikke andre tabelletter du må ta.Hjelper også å spise mat med høy verdi av magnesium feks banan,nøtter.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #9 Del Skrevet 1. november 2015 Du kan ta magnesium tabeletter de selger det på helsekostbutikker. Jeg tar det for hjertebank og det hjelper! Magnesium påvirker ikke andre tabelletter du må ta.Hjelper også å spise mat med høy verdi av magnesium feks banan,nøtter..Har faktisk tenkt på om jeg kan ha det. Har flere symptomer på magnesium-mangel. Kan prøve Takk for tips! Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julia83 Skrevet 1. november 2015 #10 Del Skrevet 1. november 2015 Mangel på Kalium gir svak, men rask puls. Det er mye Kalium i tomater og bananer så du kan jo spise det av og til. Likevel tror ikke jeg hadde tatt Magnesium eller Kalium tilskudd. Dersom du mangler disse stoffene så er det kanskje greit å vite det med en blodprøve først. Ellers er det viktig å bevege seg, gå turer med litt lengde. Er du i god form synker pulsen generelt. Du har jo også muligheten å gå til en privat lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #11 Del Skrevet 1. november 2015 Mangel på Kalium gir svak, men rask puls. Det er mye Kalium i tomater og bananer så du kan jo spise det av og til. Likevel tror ikke jeg hadde tatt Magnesium eller Kalium tilskudd. Dersom du mangler disse stoffene så er det kanskje greit å vite det med en blodprøve først. Ellers er det viktig å bevege seg, gå turer med litt lengde. Er du i god form synker pulsen generelt. Du har jo også muligheten å gå til en privat lege. Har ikke noe kaliumfall, men tenkte på magnesium. Jeg har iallefall mye "leamus" eller hva det heter og flere symptomer på det. Kan sjekke det med blodprøve evt først. Tåler ikke banan (allergi), men spiser tomat.Jeg går tre turer hver dag - hund. Jeg tror ikke jeg har makspuls av å ligge på sofaen fordi jeg er i dårlig form Jeg hadde bestilt EKG 24t hos volvat, men avbestilte siden legen sa han skulle sende henvisning. Gidder ikke betale 2000 hvis jeg ikke må Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyher Skrevet 1. november 2015 #12 Del Skrevet 1. november 2015 Er du overvektig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #13 Del Skrevet 1. november 2015 Er du overvektig?Nei, jeg er enten undervektig eller i nedre BMI-grense. Veier 42 kg. Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyher Skrevet 2. november 2015 #14 Del Skrevet 2. november 2015 Det kan jo være en årsak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #15 Del Skrevet 2. november 2015 Det kan jo være en årsak. Kan det? Vet du hvordan?Når jeg var yngre hadde jeg anoreksi, og da var jeg myyye mer undervektig (har veid ned i 32 kg) og jeg hadde ikke noe hjertebank da. Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyher Skrevet 2. november 2015 #16 Del Skrevet 2. november 2015 (endret) Ved at du har noen mangler, som mineraler eller vitaminer, så får du hjertebank. Dette kan komme av feilernæring for eksempel. Endret 2. november 2015 av nyher Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #17 Del Skrevet 2. november 2015 Ved at du har noen mangler, som mineraler eller vitaminer, så får du hjertebank. Dette kan komme av feilernæring for eksempel. Jeg får b12-sprøyter og har derfor ikke mangel på det hvertfall. Har heller ikke jernmangel. Det er de to jeg vet legen har sjekket. Jeg spurte han om å bare sjekke alt av sånt noe sist jeg var, men de tok bare to glass (det ene var til noe annet), så jeg vet ikke hvor mye de har fått sjekket... Hos min gamle fastlege var jeg vant med å ta type 6-12 glass en gang i mnd Anonymkode: 10858...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå