Gå til innhold

Hvorfor er kvinner så opptatt av å være politisk korrekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett hvilket emne det gjelder, så virker det på meg som at svært mange kvinner er ekstremt opptatt av å være politisk korrekte, og å ha meninger som ikke "støter" noen. 

Fakta betyr lite, virker det som. Det eneste som betyr noe er følelser og å ikke gå på tvers med resten av syklubben. Som selvsagt stemmer AP eller SV.

Det AP/SV mener, det mener disse kvinnene. Når AP/SV skifter mening, så skifter kvinnene mening. Kritisk tankegang finnes ikke. 

Noen som føler seg truffet? 

Anonymkode: f2469...22a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg synes egentlig at både menn og kvinner er overdrevent opptatt av og være politiske korrekt.

• Liker 1
Skrevet

er du også lei av flyktning-trådene? ;)

Skrevet

Det er dessverre en generell trend i samfunnet at man må være politisk korrekt. Hvis ikke er det som oftest en eller annen som «reagerer», enten det nå er moralpolitiet eller en som føler seg krenket på andres vegne. Jeg har full forståelse for at mange ikke ønsker å delta i debatter.

• Liker 1
Skrevet

Mange har empati, og dermed ønsker de ikke å støte, ikke alle fall ikke bare for "støtingens skyld."

Anonymkode: f3dcd...0b2

Skrevet

Det er ikke min erfaring. Jeg ser folk med ulike meninger hos begge kjønn.

Anonymkode: a1ca5...117

Skrevet

Hvis de kommer med en eller annen slags kontroversiell kommentar. Så risikerer de å møte folk som er uenige med dem, og ønsker å diskutere. De har ikke lyst til å måtte diskutere for sine meninger, bli sagt imot, og de er generelt livredde for at noen liksom skal "overvinne" dem i ein diskusjon.  

Anonymkode: 200af...8ed

• Liker 1
Skrevet

Det slår deg ikke at noen av oss faktisk har disse meningene? Jeg føler ikke at jeg er politisk korrekt, men jeg kalles ofte politisk korrekt pga meningene mine her inne.

Anonymkode: 8aaba...fe4

• Liker 7
Skrevet

Føler meg ikke truffet, og mener ikke det AP/SV mener. Det jeg lurer på er når og hvordan det ble slik at "politisk korrekt" ble ensbetydende med å støtte venstresiden i politikken.

Anonymkode: 090e7...3a4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Virker som mange er veldig opptatt av å stemple meningsmotstanderne sine som politisk korrekte, med den noe sviktende logikken at man er den eneste kritisk tenkende når man står på den siden som er kontroversiell eller i mindretall. 

Ekstremister og konspirasjonsteoretikere klamrer seg typisk til denne type "argumentasjon", og jeg setter argumentasjon i hermetegn fordi det at en mening deles av flere ikke er en spesielt treffende innvending mot meningen i seg selv. Derfor begynner begrepet å bli litt utvannet, om jeg blir stemplet som PK så tar jeg det som et godt tegn, da jeg kjenner typen som bruker det begrepet og de er jeg sjelden helt på linje med.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 3
Skrevet

Handler nok mye om den gruppejustisen kvinner BÅDE etablerer og utsettes for. 

Du skal ikke skille deg ut bla bla bla......  Er du ikke som oss går det deg ille bla bla bla....

Skrevet

Kvinner med "bein i nesen" er like ille, spesielt om de ikke egentlig har noe å fare med, men de er så stolte av beinet i nesen at de må vise det frem til alle.

Anonymkode: e81fc...6cb

Skrevet (endret)

Virker som mange er veldig opptatt av å stemple meningsmotstanderne sine som politisk korrekte, med den noe sviktende logikken at man er den eneste kritisk tenkende når man står på den siden som er kontroversiell eller i mindretall. 

Ekstremister og konspirasjonsteoretikere klamrer seg typisk til denne type "argumentasjon", og jeg setter argumentasjon i hermetegn fordi det at en mening deles av flere ikke er en spesielt treffende innvending mot meningen i seg selv. Derfor begynner begrepet å bli litt utvannet, om jeg blir stemplet som PK så tar jeg det som et godt tegn, da jeg kjenner typen som bruker det begrepet og de er jeg sjelden helt på linje med.

https://www.youtube.com/watch?v=KkNRQMsMmY0

Litt morsomt hvordan du ganske ordrett setter folk i disse båsene som forklares i videoen over her.

Når det kommer til kvinner og det å være politisk korrekt, så er det absolutt et fenomen. Personlig tror jeg det har noe med at flere kvinner enn menn er redde for konsekvensene av å få noen mot seg, og aller helst ikke vil komme med meninger som kan virke "støtende".

I tillegg er det nok også det faktumet at menn jevnt over har mer interesse og kunnskap om politikk og samfunn, og gjør seg opp meninger på et mer selvstendig grunnlag. Selvfølgelig betyr ikke kjønn alt, men det er en trend.

Endret av Example
Gjest Drama Queen
Skrevet

Det dere kaller politisk korrekthet, er vel det som kalles for empati. Ser flere menn er kjapp ute med å påstå at kvinner er redd for å få konsekvenser for sine meninger. Noen av de mest hatske ytringene jeg har kommet over her inne, kommer fra kvinner. 
Det at man faktisk blir satt i en situasjon, der man forsvarer sin holding til at alle bør bli behandlet på lik linje som likeverdige mennesker og blir stemplet som en politisk korrekt sau, sier veldig mye om hvilken retning dette samfunnet er i ferd med å gå. I dag skal alt hates på og hvis man blir konfrontert med det, så drar man frem ytringsfrihets-kortet og samtidig smeller motparten inn i veggen for å selv være ignorant mot dem som er ignorant. Det er til å bli gal av. Man kan bare ikke gjøre rett i dagens samfunn. Det skremmer meg at folk forsvarer retten til å hate og diskriminere andre p.g.a. ytringsfrihet. 

Skrevet (endret)

https://www.youtube.com/watch?v=KkNRQMsMmY0

Litt morsomt hvordan du ganske ordrett setter folk i disse båsene som forklares i videoen over her.

Gidder ikke se video, kan du legge frem hva du mener med ord?

Hvis poenget var at det var en tabbe av meg å bruke de to eksemplene, så sa jeg ikke at alle som brukte begrepet (eller TS) er konspirasjonsteoretikere. Jeg ser det ofte brukt av liberalisten mot sosialisten i innvandringsdebatter, uten at de trenger være ekstreme. Selv møter jeg det noen ganger som feminist, av de som mener at det blir litt vel PK når man må prakke både barbie og bil på guttungen. Og så er det snart sesong for PK-begrepet nå, når det arrangeres "Vinterfest" i stedet for "Juletrefest" i barnehagen, og ikke kan serveres ribbe på julebordet på jobben. Ingen ekstremister der heller (håper jeg). Jeg mente altså ikke å putte folk i båser, jeg mente å illustrere et poeng som jeg godt kan gjenta:

Poenget med eksemplene var at "du er PK" aldri er et spesielt godt eller logisk argument fordi det i sin ytterste konsekvens kan brukes av nazisten eller han som mener at jorda er flat. Og det gjør det også (av dem BLANT ANDRE), så det som allerede var et dårlig argument mister enda mer kraft. Får man stemplet at ens egen mening er PK av en som man selv synes tar feil - eller kanskje er ute på blåbærtur - så tar man det altså ikke som et slag i trynet. 

Her inne på KG er det jo forøvrig det som er PK som er kontroversielt, jeg har stått i vanvittig sterk motvind her når jeg har kommet med mine semi-venstrevridde sosialdemokratiske AP-stemmende ung-kvinne-på-Grünerløkka PK-meninger:fnise:

Endret av Cuntzilla
  • Liker 4
Skrevet

Gidder ikke se video, kan du legge frem hva du mener med ord?

Hvis poenget var at det var en tabbe av meg å bruke de to eksemplene, så sa jeg ikke at alle som brukte begrepet (eller TS) er konspirasjonsteoretikere. Jeg ser det ofte brukt av liberalisten mot sosialisten i innvandringsdebatter, uten at de trenger være ekstreme. Selv møter jeg det noen ganger som feminist, av de som mener at det blir litt vel PK når man må prakke både barbie og bil på guttungen. Og så er det snart sesong for PK-begrepet nå, når det arrangeres "Vinterfest" i stedet for "Juletrefest" i barnehagen, og ikke kan serveres ribbe på julebordet på jobben. Ingen ekstremister der heller (håper jeg). Jeg mente altså ikke å putte folk i båser, jeg mente å illustrere et poeng som jeg godt kan gjenta:

Poenget med eksemplene var at "du er PK" aldri er et spesielt godt eller logisk argument fordi det i sin ytterste konsekvens kan brukes av nazisten eller han som mener at jorda er flat. Og det gjør det også (av dem BLANT ANDRE), så det som allerede var et dårlig argument mister enda mer kraft. Får man stemplet at ens egen mening er PK av en som man selv synes tar feil - eller kanskje er ute på blåbærtur - så tar man det altså ikke som et slag i trynet. 

Her inne på KG er det jo forøvrig det som er PK som er kontroversielt, jeg har stått i vanvittig sterk motvind her når jeg har kommet med mine semi-venstrevridde sosialdemokratiske AP-stemmende ung-kvinne-på-Grünerløkka PK-meninger:fnise:

Det er myesom er politisk korrekt som ikke nødvendigvis er "feil" i mine øyne. Det er likevel politisk korrekt å si disse tingene. Problemet oppstår ofte når man rakker hardt ned på noen fordi de mener noe annet enn det som er politisk korrekt. Selv om det gir mening. 

For eksempel er det helt politisk korrekt å henge ut pedofile eller voldteksmenn, men det er ikke politisk korrekt å poengtere at profeten Muhammed var pedofil. 

Jeg respekterer absolutt folk for deres meninger, men jeg forventer også at det er en grunn til at mener som man gjør fremfor å fronte en mening bare fordi de vil tjene på det selv. I tillegg forventer jeg at man tåler å høre andre synspunkter og ikke angripe personen fordi vedkommende mener det en eller det andre.

De som er polirisk korrekt behøver ikke være det flertallet egentlig mener heller. Jeg vil tro de fleste ønsker at barna skal ha julefest fremfor en vinterfest kun på grunn av det kanskje kan støte noen.

Personlig mener jeg at vi er alt for forsiktige å redde for at noen skal føle seg støtt. Vi kan ikke ha en skikkelig samfunnsdebatt dersom man konstant går rundt og er redde for at noen skal føle seg støtt. 

Skrevet

Jeg pleier å kalle en spade for en spade, og respekterer folk som tør å gjøre det samme. Og ikke bare via et nettforum, men også i vireligheten. Mine meninger og verdier kommer fra hva jeg mener er rett, ikke hva som regnes som politisk korrekt eller hvilke verdier media desperat prøver å pushe på oss. Jeg er flink til å tenke selv, uavhengig av hva mannen i gata måtte mene. 

...men noe særlig ydmyk er jeg nok ikke :laugh:

Gjest gjestvest
Skrevet

Hva betyr politisk korrekt. Jeg blir som oftest kalt rar. Med en anelse oppegående. 

:laugh:

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det er dumt å si at det bare gjelder kvinner. PK tar helt over mange debatter, og det blir nesten litt kvalmt i blant. Klare, ærlige meninger er jo nesten mangelvare. 

En ting som virker viktig for nordmenn er å fornekte stereotyper. De er nesten tabu å snakke om, og den grunnleggende holdningen er at stereotyper = usant. PK er å anta at stereotyper er feil, at de som påpeker de er dumme og at individets kjennetegn er for sterke til at stereotyper er gyldige. 

Jeg har vært så heldig å bo i flere land, over to kontinenter og være en aktiv innbygger i mange lokalsamfunn. Som god nordmann var jeg oppdratt til å forkaste stereotyper. Men det jeg faktisk har lært av å bo på så forskjellige plasser, er at steretyper kan være sanne. Det finnes kulturelle trekk som skiller hele folkegrupper fra hverandre, og de drepes ikke nødvendigvis av individets særtrekk. 

Jeg tror faktisk vi kan forstå hverandre bedre, navigere verden letter og være en bedre verdensborger, hvis vi innser at stereotyper kan være et nyttig verktøy for økt forståelse, og ikke noe hvis eksistens på død og liv skal bestrides, bare fordi det er politisk korrekt. 

Endret av Overrasket
Skrevet

nei. følte meg ikke truffet. :riste:

Anonymkode: 16bcf...b31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...