Gå til innhold

Sätta upp håret själv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att göra sin egen håruppsättning till bröllopet? Jag tycker det är allt för dyrt att besöka frisören både för uppsättning och sminkning.

Nu har jag långt hår ner till under bysten, ska ha ett pärlbesatt diadem och en liten slöja som fästes i nacken. En vanlig festuppsättning har jag tidigare betalat ca 300 sek för och tycker att de 1000 kr (ev dyrare) är ett överpris. Jag har själv satt upp håret med rullar och tuppering tidigare och funderar på att nu göra min egen bruduppsättning (med hjälp av mor min).

Är det någon annan som har gjort det eller funderar på det? Har ni några erfarenheter att dela med er?

3 veckor kvar i morgon....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har absolutt null erfaring, og er håpløs til å sette opp hår selv, men dersom du vil ha en "ordentlig" oppsatt frisyre, så tror jeg nesten at jeg ville ha brukt pengene på frisør - jeg har langt hår og skulle ha det oppsatt + løse krøller som hang ned langs ansiktet og litt bak, og frisøren min regnet 2,5 timer på dette - og rundt 100 hårnåler!

Husk på at håret skal sitte uansett vær, vind og brisne onkler som klemmer og "rufser deg i håret" utpå kvelden...!

Men, dersom du ikke skal ha en spesielt "vanskelig" frisyre, så går det kanskje greit?

Personlig tror jeg heller jeg hadde gjort sminken min selv (den kostet meg 600,- inkludert prøvetime) - selv om jeg var storfornøyd med resultatet, så tror jeg at jeg hadde klart noe liknende selv, og hadde heller ikke følt det som en stor krise dersom den forsvant litt utover kvelden (bruker lite til ingen sminke til vanlig).

Dette var jo ikke svaret du ønsket deg, men for meg var det vel kanskje viktigst at JEG følte meg så flott som mulig - så fikk jeg heller spare penger på sko, undertøy og strømper istedetfor.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jag har i dag haft "provetimme" hemma hos min mor och är mycket nöjd. Jag har hittat en steg-för-steg anvisning på nätet om hur man gör just en bruduppsättning med liten slöja och diadem som vi använde som grund. En eller kanske två övningstillfällen till och min frisyr kommer vara perfekt!

Sminkning prövade jag i går kväll. Köpe två nya ögonskuggor, en ljus och en skogsgrönsmörk och målade upp mig. Min blivande man blev mer än nöjd. jag ska göra om det en gång till för att vara riktigt säker men nu har jag bestämt mig. Jag ska göra både hår och make själv.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nu är jag gift!

Min mor gjorde min håruppsättning och den blev mycket bra. Vi övade ett antal gånger hemma innan vi for till Norge och testade en sista gång två dagar före bröllopet. Det hade inte kunnat blivit bättre hos en frisör!

Maken gjorde jag själv. En ordentligt grundmake och nyinköpta dyra ögonskuggor efter tips hos sminkdisken på ett större varuhus i Stockholm och djupa andetag under själva målandet och jag blev oerhört vacker (sa gästerna i alla fall). :) Läpppenna och läppstift som jag använder normalt fungerade mycket bra till den lätta sommarmakeupen och jag var bekväm med "smak" och känsla på dem.

När scanningen av bilder är klar ska ni få se resultatet. Det är hur som helt ett mycket bara tips på att gör det själv. Glöm inte att ÖVA flera gånger bara. Allt måste inte köpas eller kosta pengar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...