Gå til innhold

Hvilken mat er godkjent i hvit måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å prøve meg på en hvit måned i november. Jeg drikker ikke til vanlig uansett, så for meg vil det dreie seg om mat. Da blir spørsmålet hva er greit å spise, og hva er det ikke. Kaker, brus, og generelt snop utgår åpenbart, men kan jeg f.eks. steke meg en hamburger hjemme? Er det bare hvis jeg drukner den i dressing at det blir ugreit? Hvordan bedømmer jeg hvilken mat som er grei og ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.lofotenhelsetrim.no/www.lofotenhelsetrim.no/Cellreset-kur.html

bruk google. men her er noen punker om hva som innebærer hvit uke/måned :)

Tenkte å prøve meg på en hvit måned i november. Jeg drikker ikke til vanlig uansett, så for meg vil det dreie seg om mat. Da blir spørsmålet hva er greit å spise, og hva er det ikke. Kaker, brus, og generelt snop utgår åpenbart, men kan jeg f.eks. steke meg en hamburger hjemme? Er det bare hvis jeg drukner den i dressing at det blir ugreit? Hvordan bedømmer jeg hvilken mat som er grei og ikke?

Anonymkode: 57ed9...ced

Skrevet

Har aldri hørt om hvit måned i forbindelse med mat, men kanskje det kan være greit å sette fokus på å kutte ut maten som ikke har noen særlig positiv gevinst for helsa? For eksempel ville jeg sagt at en hjemmestekt burger av kyllingpanetter og langtidsholdbare burgerbrød med dressing er ugreit, mens en burger av karbonadedeig og hjemmelaget, gjerne grovt, hamburgebrød med masse god salat er helt innafor. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

De fleste får i seg bra med mettet fett allerede og kan nok med fordel droppe burgeren og heller spise rødt kjøtt med lavt fettinnhold, og evt få i deg fett fra fisk eller planter i stedet. Du kan og selvsagt lage sunnere versjoner av f.eks burger. Du kommer langt ved å redusere inntaket av sukkerarter til et minimum (kalorifrie søtningstoffer går helt fint), spise bare grove kornprodukter, redusere inntaket av mettet fett (og egentlig fett generelt hvis du vil ned i vekt) og spise bra med grønnsaker og frukt.

Endret av tnh
Skrevet

Dette avhenger litt av hva du selv legger i hvit måned. Min anbefaling vil være å unngå prosessert mat og halvfabrikata, og lage all mat fra bunnen. Da unngår du mye salt og tilsetningsstoffer.

Ubehandlet kjøtt og fisk er det greieste. Hamburger er kanskje litt på kanten, men om du lager den selv av usaltet karbonadedeig, bruker grovt brød og unngår fete dressinger, så burde det ikke være noe problem en gang i blant.

• Liker 1
Skrevet

Tenkte jeg skulle ha et "herremåltid" med kornmokjeks med brunost og te uten sukker. Det er vel innafor? Hva med appelsinjuice?

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Tenkte jeg skulle ha et "herremåltid" med kornmokjeks med brunost og te uten sukker. Det er vel innafor? Hva med appelsinjuice?

Det høres usannsynlig trist ut, hvorfor kan du ikke kose deg selv om du har hvit måned? :P

Appelsinjuice ville forøvrig ikke vært innafor for min del, med mindre jeg lagde den selv, men det er mulig det finnes gode alternativer på markedet som ikke er tilsatt for mye sukker og lignende.

Endret av Raindrops
Skrevet

Det høres usannsynlig trist ut, hvorfor kan du ikke kose deg selv om du har hvit måned? :P

Appelsinjuice ville forøvrig ikke vært innafor for min del, med mindre jeg lagde den selv, men det er mulig det finnes gode alternativer på markedet som ikke er tilsatt for mye sukker og lignende.

Jeg vil gjerne kose meg, men det er jo vanskelig siden usunn mat ofte er god mat. Hvis all sunn mat var god mat ville jo ikke konseptet hvit måned eksistert fordi vi da ville levd hvite måneder alle sammen hele tiden.

Det er forresten k
un fordi jeg kan - litt selvpining gjør helt sikkert godt :)

Skrevet

Bare jeg som synes dette er vissvass? Dere understreker jo alle sammen hvorfor det er helt umulig å definere enkeltmatvarer som enten sunne eller usunne. Det er kostholdet under ett som har betydning. Litt av hvert i moderate mengder er helt innafor. Hva man gjør hele året er viktigere enn en uke eller en måned. Større vekt på "mer naturlig" er en fordel, frukt og grønt er bra, men om man foretrekker rødt eller hvitt kjøtt eller ikke kjøtt i det hele tatt, fett eller magert, er ikke så viktig. Søtsaker bør ikke inntas i store mengder; dermed blir det helt uvesentlig hvilken type søtning man velger.

Juice er ikke tilsatt sukker (da heter det ikke juice, men -saft eller -drikk), men det er ikke ferskt om du ikke presser den selv, sukkerinnholdet blir konsentrert og du går glipp av fiber og en del næring fra frukten/grønnsaken ved å bare drikke saften.

• Liker 4
Skrevet

Kornmo og brunost er jo sukkerbomber da, så hvis det var sukker du skulle holde deg unna vil ikke dette være det beste alternativet. 

Anonymkode: 0a0de...49c

• Liker 3
Skrevet

Kornmo og brunost er jo sukkerbomber da, så hvis det var sukker du skulle holde deg unna vil ikke dette være det beste alternativet. 

Vet de inneholder sukker, men samtidig er det ikke produkter som gir noen deilig følelse av å få tilfredsstilt sukkerhungeren...

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg vil gjerne kose meg, men det er jo vanskelig siden usunn mat ofte er god mat. Hvis all sunn mat var god mat ville jo ikke konseptet hvit måned eksistert fordi vi da ville levd hvite måneder alle sammen hele tiden.
Det er forresten k
un fordi jeg kan - litt selvpining gjør helt sikkert godt :)

Nei, vet du hva, jeg klarer ikke å se problemet. Det finnes så sykt mye GOD sunn og ren mat. Å sitte der å knaske på en tørr kjesk med brunost bare for å pine seg selv bygger bare opp under forestillingen du har om at sunn mat er kjedelig.

Lykke til med prosjektet uansett da, det blir sikkert bra :)

Skrevet

Nei, vet du hva, jeg klarer ikke å se problemet. Det finnes så sykt mye GOD sunn og ren mat. Å sitte der å knaske på en tørr kjesk med brunost bare for å pine seg selv bygger bare opp under forestillingen du har om at sunn mat er kjedelig.

Lykke til med prosjektet uansett da, det blir sikkert bra :)

Jeg synes kornmokjeks er godt jeg, men det er jo ikke akkurat kyllingfillet med bacon rundt. Gi meg noen gode eksempler på god sunn ren mat da - jeg kommer til å trenge det :)

Skrevet

Jeg synes kornmokjeks er godt jeg, men det er jo ikke akkurat kyllingfillet med bacon rundt. Gi meg noen gode eksempler på god sunn ren mat da - jeg kommer til å trenge det :)

Kyllingfilet med tørrsaltet bacon ville vært mer innafor hos meg i en hvit måned enn kornmo med brunost :P Kornmokjeks = snacks og utgår dermed i hvit måned, kyllingfilet er sunn og god mat, også med bacon rundt. Du kan jo eventuelt velge Stange eller økologisk kyllingfilet og bacon fra lokal småskalaproduksjon, om du vil at kyllingretten skal gi deg litt ekstra god samvittighet :) 

• Liker 1
Skrevet

Vet de inneholder sukker, men samtidig er det ikke produkter som gir noen deilig følelse av å få tilfredsstilt sukkerhungeren...

Hva er da poenget å spise det?

Skrevet

tilsetter de sukker i appelsinjuice?

Skrevet

Hva er da poenget å spise det?

Denne kjeksen har muligens mer sukker enn det først ser ut som, men det bunner jo bare i å spise mer sunt enn vanlig.

Gjest Raindrops
Skrevet

tilsetter de sukker i appelsinjuice?

Nope, der ser man hvor mye peiling jeg har på juice^^ 

Skrevet

Hvis du spiser det ofte kan du like gjerne spise kake, men det jo lov å kose seg i helga.  Appelsinjuice er like søtt som cola men inneholder c-vitamin så det er likevel et sunnere alternativ, spes om du velger ferskpresset. 

Gjest Citronella
Skrevet

Hva er det du ønsker å oppnå med denne hvite måneden?

Jeg ville valgt bort alt som har med sukker å gjøre, om du er avhenging av sukker. Etter 4 uker uten vil søtsug være borte. Husk også å begrense fruktinntak

Spis rene matvarer, som økologisk kylling, ren og fersk fisk, masse grønnsaker og bruk mye urter som krydder og minimalt med salt. Lag hjemmelaget tomatsaus (varmebehandlet tomat inneholder mer lykopen enn ferske tomater). Tomatsaus er f.eks veldig godt sammen med hvit fisk.

Cottage cheese og havregrøt er gode kilder til protein og fiber. Eplebiter og kanel er godt på grøten, samt den kan søtes med stevia om du liker smaken. Cottage cheese er godt på grove knekkebrød med paprika og annet grønt, samt ren skinke (les på pakken, det er ikke alle som er ren skinke)

Omeletter og egg er mettende og gode kilder til protein. Samt at det er enkelt å lage på kveld og ta med til lunsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...