Gå til innhold

Hva gjør man hvis eksen ikke ønsker å dele på utgiftene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi deler ungene 50/50 og jeg betaler bidrag(via Nav) i tillegg til alle utgiftene for barna. Eksen nekter å betale halvparten av utgiftene(idrett,skoleturer,vinterklær,sko,skoleting,sfo). Hun nekter å forholde seg til noe og regningene måbetales. Hun bare eksisterer og kjøper småting og mat til barna annenhver uke.

Det blir mye penger for meg alene og barna vokser(3 stk)

Hva kan jeg gjøre ?

Anonymkode: e4a71...b1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fvk først og så evt forliksrådet det du krever dekning av dokumenterte og nødvendige utgifter.

Foruttsatt at kommunikasjon ikke når frem da;)

• Liker 1
Skrevet

Jobber moren 100% og tjener greit?

Har hun utdannelse?

Anonymkode: f2404...1e4

Skrevet (endret)

Vi deler ungene 50/50 og jeg betaler bidrag(via Nav) i tillegg til alle utgiftene for barna. Eksen nekter å betale halvparten av utgiftene(idrett,skoleturer,vinterklær,sko,skoleting,sfo). Hun nekter å forholde seg til noe og regningene måbetales. Hun bare eksisterer og kjøper småting og mat til barna annenhver uke.

Det blir mye penger for meg alene og barna vokser(3 stk)

Hva kan jeg gjøre ?

Hei TS.

Du virker være trengt opp i et hjørne. Vet du om du er samværsforelder eller dere har avtale om delt bosted? Dette må du får avklart. Vanlig bidrag betaler en bare når en er samværsforelder, og det virker være du er dette. Ved delt bosted er det noe  som heter nettobidrag, og dette regnes ikke som i bidragskalkulatoren til NAV. Nettobidrag blir bare brukt der det er større forskjell i inntekter og utlegg for barna. Ellers er det ikke bidrag ved delt bosted. Ved delt bosted har dere like plikter og rettigheter.Ingen foreldre kan flytte med barna uten samtykke fra den andre. Ved 50/50 samvær som du virker ha betaler du bidrag ut fra samvær og inntekt. Mor kan flytte hvor hun vil med barna i Norge. Du skal ikke betale klær og barnahage /sfo regninger. Dette er normalt lagt inn i bidraget ditt. Alt dette skal mor betale pga. du betaler allerede din andel gjennom barnebidragene. Det er samme regler som om du hadde 40 % samvær. Du virker bli lurt av mor her om du er samværsforelder.

Det lukter advokat av saken din.

Som nevnt i annet innlegg må du bringe saken inn for forliksrådet om du vil ha dekket utgiftene.

Uansett virker det som du må en trur innom familieverkontorert. for å få mekligsattest om du vil endre på saken slik den ikke gjentar seg fremover. Meklingsattest må til om du vil bringe saken inn for rettssystemet. Dette må til om du ønsker overta som bostedsforelder, hvis mor ikke vil dette frivillig. Du har en sak da mor ikke vil følge opp sitt nåværende ansvar om hun er bostedsforelder. Barna vil ikke merke noen ting så dette blir en ren admistrativ endring. Der du stående som bostedsforelder og hun som samværsforelder. Hun betaler bidrag til deg og du pikter ordne med regninger og klær.

Jeg regner med du har dokumentert det meste så la advokaten du tar se på dette. Det vil nok bli skrevet et brev  fra din advokat først der hun blir foklart alvoret og med tilbud om å betale deg dine utlegg. Husk du har allerede betalt din andel gjennom bidrag.

Skaff deg en advokat som kan dette området. Du har muligens forsikring på advokat gjennom fagforening om du er medlem. Det virker som en kamp ikke kan ungås.

Du må ikke være så naiv og fortsette dette.  (Dumsnill kalles det på norsk).

Endret av Peter007
  • Liker 3
Skrevet

Hei TS.

Du virker være trengt opp i et hjørne. Vet du om du er samværsforelder eller dere har avtale om delt bosted? Dette må du får avklart. Vanlig bidrag betaler en bare når en er samværsforelder, og det virker være du er dette. Ved delt bosted er det noe  som heter nettobidrag, og dette regnes ikke som i bidragskalkulatoren til NAV. Nettobidrag blir bare brukt der det er større forskjell i inntekter og utlegg for barna. Ellers er det ikke bidrag ved delt bosted. Ved delt bosted har dere like plikter og rettigheter.Ingen foreldre kan flytte med barna uten samtykke fra den andre. Ved 50/50 samvær som du virker ha betaler du bidrag ut fra samvær og inntekt. Mor kan flytte hvor hun vil med barna i Norge. Du skal ikke betale klær og barnahage /sfo regninger. Dette er normalt lagt inn i bidraget ditt. Alt dette skal mor betale pga. du betaler allerede din andel gjennom barnebidragene. Det er samme regler som om du hadde 40 % samvær. Du virker bli lurt av mor her om du er samværsforelder.

Det lukter advokat av saken din.

Som nevnt i annet innlegg må du bringe saken inn for forliksrådet om du vil ha dekket utgiftene.

Uansett virker det som du må en trur innom familieverkontorert. for å få mekligsattest om du vil endre på saken slik den ikke gjentar seg fremover. Meklingsattest må til om du vil bringe saken inn for rettssystemet. Dette må til om du ønsker overta som bostedsforelder, hvis mor ikke vil dette frivillig. Du har en sak da mor ikke vil følge opp sitt nåværende ansvar om hun er bostedsforelder. Barna vil ikke merke noen ting så dette blir en ren admistrativ endring. Der du stående som bostedsforelder og hun som samværsforelder. Hun betaler bidrag til deg og du pikter ordne med regninger og klær.

Jeg regner med du har dokumentert det meste så la advokaten du tar se på dette. Det vil nok bli skrevet et brev  fra din advokat først der hun blir foklart alvoret og med tilbud om å betale deg dine utlegg. Husk du har allerede betalt din andel gejonnom bidrag.

Skaff deg en advokat som kan dette området. Du har muligens forsikring på advokat gjennom fagforening om du er medlem. Det virker som en kamp ikke kan ungås.

Du må ikke være så naiv og fortsette dette.  (Dumsnill kalles det på norsk).

Bidraget kan være utjevning også. Så det kan stemme med bidrag selv om man har delt bosted etc.. 

Bare tar det med for ordens skyld :)

Skrevet (endret)

Bidraget kan være utjevning også. Så det kan stemme med bidrag selv om man har delt bosted etc.. 

Bare tar det med for ordens skyld :)

Ja det stemmer. Sitat fra mitt innlegg: Nettobidrag blir bare brukt der det er større forskjell i inntekter og utlegg for barna. Ellers er det ikke bidrag ved delt bosted

Endret av Peter007
endre
Skrevet

Ok. Så ikke det:)

Gjest spavalica
Skrevet (endret)

Fvk først og så evt forliksrådet det du krever dekning av dokumenterte og nødvendige utgifter.

Foruttsatt at kommunikasjon ikke når frem

Dette

Endret av spavalica
Skrevet

Vi har delt omsorg og jeg betaler nettobidrag.

Ja, jeg tjener mer, men det betyr ikke at hun kan melde seg helt ut. Hun mener at jeg skal fortsatt dekke alle utgiftene.

ts

Skrevet

TS, anbefaler:

1) Du bestiller time hos Familievernkontoret og legger frem saken - blir dere ikke enige og får en skriftlig avtale på enigheten så steg to:

2) Advokat som sammen med dere begge setter opp en avtale

3) uansett hvem som mekler så hjelper ikke det hvis barnas mor ikke oppfyller.

4) siste mulighet er: barnas mor må reises søksmål mot. Rettsapparatet ordner opp. Det er alltid mekling først for å finne en minnelig ordning.

Anonymkode: f2404...1e4

• Liker 1
Skrevet (endret)
.

Endret av Peter007
Skrevet

Hei Ts. En Mulighet er å stoppe bidrag. Dette siden du har nettobidrag. Ta med dokumentasjon til Nav. Få et møte med de.  Det du betaler kan være mer enn bidrag. Da kan mor bli den som må betale bidrag. Dette er mulig ved nettobidrag.

Vil ikke mor høre møtes dere i retten med krav om bosted deg og trekk av  mors lønn i bidrag

• Liker 3
Skrevet

Hei Ts. En Mulighet er å stoppe bidrag. Dette siden du har nettobidrag. Ta med dokumentasjon til Nav. Få et møte med de.  Det du betaler kan være mer enn bidrag. Da kan mor bli den som må betale bidrag. Dette er mulig ved nettobidrag.

Vil ikke mor høre møtes dere i retten med krav om bosted deg og trekk av  mors lønn i bidrag

Det er nok her løsningen ligget, ja. Ta kontakt med NAV, få time hos saksbehandler. 

Anonymkode: f2623...185

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Kan du forklare hva du mener med nettobidrag? ( Jeg forstår det som bidrag før utgifter og at det er derfor den muligens skal reduseres, men er ikke helt sikker...)

Anonymkode: 5f9e2...5f4

Skrevet (endret)

Hei.

Kan du forklare hva du mener med nettobidrag? ( Jeg forstår det som bidrag før utgifter og at det er derfor den muligens skal reduseres, men er ikke helt sikker...)

Anonymkode: 5f9e2...5f4

Hei. Jeg kan prøve å se om jeg får det frem. Utgangspunktet ved delt bosted er at foreldrene skal dele utgiftene likt. Det er ikke tenkt et barnebidrag i utgangspunktet. Det er ment foreldrene skal bidra etter deres inntektsevne, på ugifter de har til barna. Når den en tjener mer har denne større innteksevne. Kjøper den ene inn klær og mat til barnet, men den andre ikke gjør dette skal dette utjevnes. Andel delt bosted er ikke grunnlag for nettobidrag. Med dette menes at 50/50 delt bosted gir likt nettobidrag som 60/40 delt bosted.

Dette gjøres ved at den ene betaler et barnebidrag som betegnes som et nettobidrag. Se beregningsgrunnlag delt bosted.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+8+%28Delt+bustad%29+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148231.cms

Endret av Peter007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...