Gå til innhold

Vil være fosterhjem - Litt hjelp/råd ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil veldig gjerne være fosterhjem for katter eller evt andre dyr som går godt i lag med katter. Har 2 katter fra før av(innekatter). 

Lurte på om dere har en oversikt over gode organisasjoner som jeg kan henvende meg til eller evt alle organisasjonene som er i Oslo Akershus :)  Har sett litt på nett men greit å høre fra andre hvilke man burde gå for eller hvem som trenger fosterhjem raskt.

Har også lurt på om jeg burde være et fosterhjem i og med at jeg har 2 katter fra før av? Noen andre som er i lignende situasjon og som har eller er fosterhjem? Det som er positivt med at jeg har katter er at jeg har masse utstyr som trengs for en ny katt. Kan også være fosterhjem for andre dyr, men tenker det er katter som passer meg å mitt hjem best. Ser at man kan være fosterhjem for hamstre etc. Men det tror jeg hadde fått fart på kattene her i hus :P 

Tar i mot all råd å erfaring rundt dette :)  Takk 

Videoannonse
Annonse
Gjest Christina146
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om dette, men ville bare stikke innom for å fortelle at jeg synes du er kjempesnill som vurderer dette!  :lillesky:

Men hva med å kontakte dyrebeskyttelsen, kattens hjem eller noe? 

Skrevet

Jeg har vært fosterhjem for katter, og har jobbet mange år med omplassering av dyr.

Jeg vil ikke anbefale deg å være fosterhjem når du har dyr boende der permanent. Dette fordi dine katter kommer til å bli veldig opptatt av å markere at det er "sitt" sted,og de kommer til å bli veldig forvirret over nye katter som kommer og går.

Kattene som kommer er som regel ikke bare kosete og kjælne. Mange er aggressive, innadvendte og tilbaketrukne. Du må være utrolig tålmodig samtidig som du må ha utrolig god kontroll på katter og klare å "lese" deres språk, for med mange katter i hus blir det fort mye rabalder for alle kommer ikke overens.

Vil si at jeg syntes du burde ha stort hus med inngjerdet hage slik at kattene kan gå inn og ut på et begrenset område. Å holde voksenkatter som er vandt med å være ute inne, er bare trist. Men samtidig så vil de nok ikke bli så trygge på ditt hjem at de vil kunne gå ute som de vil.

Også er det så sårt når de blir hentet at av ny familie :(

Anonymkode: 5b5cd...398

Skrevet

Vi er fosterhjem i regi av dyrebeskyttelsen her vi bor. Har en katt (innekatt) selv, også har vi en katt av gangen i fosterhjem. Den vi har i fosterhjem nå er en voksen katt som mest sannsynlig har vokst opp ute i kattekoloni etc. Hun var ikke tam og trengte mye tid på eget rom i begynnelsen. Vi brukte mye tid på å sitte inne hos henne og prøve å lokke henne frem fra hjemmestedet med lek, men hun bare freste og slo mot oss. Det som gjorde at det løsnet var når hun ble introdusert for vår egen katt - da kom hun mye lettere frem og ut i resten av leiligheten (diltet etter vår egen katt), og ble tøffere og tøffere. Nå er hun ganske tam og kan klappes og er glad i forsiktig kos - fortsatt litt tilbakeholden. Så jeg tror det kan være positivt med en trygg katt i hjemmet fra før, spesielt hvis dere tar inn utrygge katter i fosterhjem. Men ja, det kan bli litt fresing og slossing, er ikke alltid de går overrens. Men da kan katten flyttes i et annet fosterhjem, også kan dere kanskje være fosterhjem for en annen katt istedet :) 

Skrevet

Jeg tenker det kan gå bra hvis du har anledning til å være en smule selektiv for hvilken katt du skal sette sammen med dine egne. Jeg hadde 14 stykker i fosterhjem på det meste, og jeg hadde ingen egne katter på det tidspunktet.

Hvor du skal henvende deg avhenger av hvor du bor

Anonymkode: 07162...aca

Skrevet

Vi hadde to katter selv, og var fosterhjem. Det var ikke noe problem med våre puser i det hele tatt. Å ha dyr fra før er et pluss fikk jeg høre fra SPCA hvor vi var fosterhjem, fordi da er det lettere å vite mest mulig om lynnet til fosterkatten, om man bør anbefale at den er alenekatt eller om den går overens med andre katter.

I Oslo vet jeg om Foreningen for omplassering av dyr, og SPCA som har en avdeling i Buskerud. Jeg var som sagt fosterhjem for SPCA og er de eneste jeg kan mye om. SPCA dekker alt av utgifter; dere får mat og sand og slikt så dere ikke skal ha noen utgifter selv. Du må være forberedt på at de som er interessert i å adoptere kan komme på besøk og møte katten, og evt transportere den til dyrlege for kastrering, chipping og vaksinering.

Å være fosterhjem er utrolig givende. Jeg har hatt katter kommet inn døra som er redde, tynne, fulle av innvollsorm, pels som er matt og skitten... Å se de blomstre opp til trygge, lykkelige katter er utrolig fint. Vi har hatt én problemkatt blant de 5 vi har hatt i fosterhjem, der var det skjedd en feilkommunikasjon mellom personen som fant han ute og SPCA, de trodde han hadde vært hos dyrlege. Det viste seg at han ikke hadde vært, og han var veldig syk, og var aggresiv mot våre katter fordi han var syk. Han måtte flyttes over i et annet fosterhjem. Ellers har vi ikke hatt noe særlig problemer altså. Litt uvaner som kosebiting og lekekloring som måtte avlæres, det er egentlig det hele.

Eneste grunnen til at vi ikke er fosterhjem lenger, er fordi siste pusina som kom inn døra her, reiste aldri igjen :rodmer: Vi ble så komplett, totalt forelsket i henne, tanken på å gi henne fra meg var hjerteskjærende. 3 innekatter er nok på 60 kvadrat, så vi blir ikke fosterhjem igjen før vi har større plass.

Alle organisasjoner har alltid behov for flere fosterhjem, for det er alt for mange hjemløse katter...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...