Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg går ett årstudium på BI dette året. Neste år skal jeg forhåpentligvis starte på rettsvitenskap UIO. Jeg synes studiemiljøet på BI er helt forferdelig, blir du ikke kjent med mange i fadderuken er løpet kjørt. Jeg har prøvd å være med i studenforeningene, men kommer ikke inn noe sted. Ble innkalt til intervju hos noen av dem, men fikk avslag hos absolutt alle, til tross for at intervjuet gikk veldig bra. Har inntrykket av at studentforeningene på BI er preget av at kun de peneste og mest populære får bli med. Virker som at en må kjenne noen også. På alle intervjuene fikk jeg spørsmålet "Kjenner du noen i som er med i X eller som har søkt?". Hele greia virker så utrolig barnslig og fjortiss aktig.

Hvordan er det på jussen UIO? Har vært inne på nettsiden til studentforeningen og det er veldig mange foreninger som fanget oppmerksomheten min. Er det mulig å få innpass på noen av disse, uten at du er kjempedeilig og kjenner noen som allerede er medlem? Hvordan er studiemiljøet ellers? Har hørt at det er ganske stor konkurranse, men det liker jeg. 

God helg!

Anonymkode: 1e882...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke studert jus på UiO, men synes studiemiljøet på UiB jus er utrolig bra, både for de som er med i foreninger og de som ikke er. Klart noen faller utenom og det er trist, men tror de aller fleste opplever det sosiale som bra.

Har også bodd på Blindern Studenterhjem da jeg gikk på UiO, var mange jusstudenter der. Kan være greit å bo der ett år om du vil ha en kickstart på det sosiale, om noe så blir det for sosialt.

Anonymkode: 00696...c05

Skrevet

Jeg går på jussen i Oslo og har vært med endel i foreningene. Jeg er ganske sjenert av meg, absolutt ikke deilig og kjente ingen og jeg syns det gikk veldig greit å være med. Begynner du til høsten anbefaler jeg å være medarbeider på Humak (festival). Tror mange får seg venner på den måten. 

Jeg hører mange si at studentmiljøet på jussen er dårlig, men jeg tror ikke de har involvert seg i foreningene eller vært med på ting. Hvis man er litt aktiv selv og blir med er man nesten garantert gode venner. De aller fleste vennene mine har jeg fått gjennom Juristforeningen.

Det er stort karakterpress som de fleste blir påvirket av på en eller annen måte, men det er fullt mulig å unngå det i hverdagen ved å finne riktige venner. Heldigvis er det folk av alle typer som går der.

Gled deg til å begynne! Jeg har hvertfall hatt det kjempebra de årene jeg har studert :D

Skrevet

Ikke studert jus på UiO, men synes studiemiljøet på UiB jus er utrolig bra, både for de som er med i foreninger og de som ikke er. Klart noen faller utenom og det er trist, men tror de aller fleste opplever det sosiale som bra.

Har også bodd på Blindern Studenterhjem da jeg gikk på UiO, var mange jusstudenter der. Kan være greit å bo der ett år om du vil ha en kickstart på det sosiale, om noe så blir det for sosialt.

Anonymkode: 00696...c05

Jeg er en av dem som ikke er glad i miljøet på jussen på UiB. Prøvde meg i flere undergrupper, men følte aldri at jeg passet inn. Sikkert lettere for de som er kjempesosiale og smellvakre.

Anonymkode: 5a98e...4e9

Skrevet

Jeg går på jussen i Oslo og har vært med endel i foreningene. Jeg er ganske sjenert av meg, absolutt ikke deilig og kjente ingen og jeg syns det gikk veldig greit å være med. Begynner du til høsten anbefaler jeg å være medarbeider på Humak (festival). Tror mange får seg venner på den måten. 

Jeg hører mange si at studentmiljøet på jussen er dårlig, men jeg tror ikke de har involvert seg i foreningene eller vært med på ting. Hvis man er litt aktiv selv og blir med er man nesten garantert gode venner. De aller fleste vennene mine har jeg fått gjennom Juristforeningen.

Det er stort karakterpress som de fleste blir påvirket av på en eller annen måte, men det er fullt mulig å unngå det i hverdagen ved å finne riktige venner. Heldigvis er det folk av alle typer som går der.

Gled deg til å begynne! Jeg har hvertfall hatt det kjempebra de årene jeg har studert :D

Takk for svar, 

Hvordan fungerer opptaket til foreningene? På BI er det som regel søknad og intervju. Bør man kjenne noen som allerede er medlem? 

Skrevet

Takk for svar, 

Hvordan fungerer opptaket til foreningene? På BI er det som regel søknad og intervju. Bør man kjenne noen som allerede er medlem? 

I begynnelsen av fadderuka har man noe som heter "Runden" der man får en intro til alle de forskjellige foreningene og undergruppene på jussen. De fleste har lister man kan skrive seg på for å få mail om infomøte eller lignende. Man får også melde seg inn i Juristforeningen på Runden (koster 200 kroner for livsvarig medlemsskap, det gjør at man kan stille til verv og får rabattert inngang på Frokostkjeller'n blant annet)

Noen grupper kan man bare møte opp i og innebærer ingen streng forpliktelse hvis man ikke stiller til verv (for eksempel Juristforeningens tidsskrift Stud.Jur.). Andre har opptak (for eksempel korene). Vet ikke så mye om hvordan det fungerer i de andre foreningene enn Juristforeningen, men tror det bare er å møte opp på mye av det også.

Det er ganske lite formaliserte opptak, og jeg har ikke hørt om noen som har søknad. Spiller ingen rolle om man kjenner noen for å bli med, men det kan hende det har noe å si for å bli valgt til verv hvis det er mye konkurranse. Men så lenge man er med blir man fort kjent med noen, og de fleste som vil ha verv får muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...