Gå til innhold

Kan far ta hele fødselspermisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Nå har det seg slik, at jeg har blitt gravid. Terminen er i følge legen 2.juli. Jeg er student, og har to år igjen av studiet etter sommeren. 

Vi ser nå på alle muligheter, og min mann har sagt seg mer enn villig til å ta hele permisjonen, hvis det er mulig. Jeg begynner ikke på skolen igjen før I midten/slutten av august, som betyr at jeg får ca 6 uker med barnet før jeg evt må på skole. Det kan nok mest sannsynlig ordnes at jeg får 6 uker med barnet uansett. 

Har noen av dere noen erfaring med lignende opplegg? Er det mulig? Eller er det best å sette studiet på vent?

Anonymkode: fa8de...b0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke hoppe av studiet, er nok av studenter som får barn midt i studietiden så det er ingen umulighet. Du opptjener deg rett og vanlig mammapermisjon som om du skulle være i jobb,  og opparbeider deg rett på foreldrepenger av lånet og stipend tror jeg. 

Anonymkode: 4fb33...33d

Skrevet

Ja, det kan han, og det kan gå helt fint, hvis studiet ditt er der dere bor, og studiet er 'godkjent'. Vi gjorde det slik. Du får 6uker etter og inntil 3 uker før, faren kan ta resten så lenge du er i "full aktivitet", og det er du jo når du studerer (må bevises for NAV). 

Spørs jo hvor slitsomt studiet er, og hvordan formen din er, men dette kan være veldig lurt og gå veldig greit. 

Anonymkode: 737b7...61f

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! 

Ja, det er mange gravide på skolen her også, men kjenner ingen av dem, så syns det er upassende å spørre dem om dette. 

Jeg jobber også deltid, og mannen jobber 100%. Siden han evt tar fødselspermisjonen, da blir det vel han som får retten på foreldrepenger? 

Skrevet

hvorfor ta du ikke "bare" et semester i permisjon? Saa lenge du har hatt normal studieprogresjon vil laanekassen gi deg foreldrestipend om du tar permisjon.

Skrevet

Tusen takk for svar! 

Ja, det er mange gravide på skolen her også, men kjenner ingen av dem, så syns det er upassende å spørre dem om dette. 

Jeg jobber også deltid, og mannen jobber 100%. Siden han evt tar fødselspermisjonen, da blir det vel han som får retten på foreldrepenger? 

Dere får rett på foreldrepenger begge to. Han får tilsvarende sin lønn i sine uker/måneder.

lykke til! Jeg vet om flere som har gjort det sånn:)

Skrevet

Du er nødt til å ta 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Du får foreldrepenger beregnet ut fra din deltidsjobb i denne perioden. 

Mannen din kan ta resten mens du studerer. Han får da foreldrepenger beregnet ut fra sin jobb.

Om du selv velger å ta permisjon fra studier et år får du foreldrestipend fra lånekassen. 

Anonymkode: 80ae5...ec9

Skrevet (endret)

Du må ta 3 uker før og 6 uker etter fødsel, men så lenge du er i full aktivitet kan pappaen ta resten av all permisjonen. Hvis far ikke graderer permisjonen får ikke mor rett på foreldrestipend fra Lånekassen, men hvis han jobber 51 prosent eller mer, får far alt av foreldrepenger og mor fullt foreldrestipend fra Lånekassen hvis du får støtte av dem.

Lykke til. :blomst:

Endret av solitary shell
Skrevet

Hei! 

Nå har det seg slik, at jeg har blitt gravid. Terminen er i følge legen 2.juli. Jeg er student, og har to år igjen av studiet etter sommeren. 

Vi ser nå på alle muligheter, og min mann har sagt seg mer enn villig til å ta hele permisjonen, hvis det er mulig. Jeg begynner ikke på skolen igjen før I midten/slutten av august, som betyr at jeg får ca 6 uker med barnet før jeg evt må på skole. Det kan nok mest sannsynlig ordnes at jeg får 6 uker med barnet uansett. 

Har noen av dere noen erfaring med lignende opplegg? Er det mulig? Eller er det best å sette studiet på vent?

har du vært i jobb lenge nok slik at du har rett på foreldrepenger? Det kommer ikke klart frem... 

Anonymkode: 5a93b...cac

Skrevet

Jeg har jobbet i denne jobben i 3 måneder, og skal jo jobbe frem til sommeren. Må man ikke ha vært i arbeid 6 av de siste 10 mnd?

Skrevet

Jeg har jobbet i denne jobben i 3 måneder, og skal jo jobbe frem til sommeren. Må man ikke ha vært i arbeid 6 av de siste 10 mnd?

jo, det stemmer, da kan dere i praksis ordne dere slik dere vil, men tre uker før og 6 uker etter er forbeholdt deg. Noe sier meg at det er mildt sagt krevende å gå tilbake til fulltidsstudier med en 6 uker gammel baby... Tenk godt gjennom det. 

Anonymkode: 5a93b...cac

Skrevet

Husk at mødrekvoten er på 3 + 10 uker, ikke bare 6. De 3 ukene før termindato og de 6 ukene etter fødsel må man ta da, av medisinske grunner. De resterende 4 ukene kan man bruke (som med fedrekvoten) når som helst, inntil barnet er 3 år. 

Dersom man går over termindato begynner fellesperioden å løpe frem til fødsel, ikke mødrekvoten. Lurt å vite når man skal regne datoer osv. 

Anonymkode: e084a...4a9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...