-Fisken- Skrevet 28. september 2004 #1 Skrevet 28. september 2004 Jeg er ikke helt klok på dette med forbrenningstrening. Mener å ha hørt at det å gå i rakst tempo er noe av det mest forbrennende. Men hva med jogging, sykling, stepp osv i forholdet til rask gange?
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #2 Skrevet 29. september 2004 Leste i en undersøkelse som var foretatt,så var det og gå raskt den beste måten og få fart på forbrenningen.Men en halv time var ett must hver dag.Ja hvem vet,vi finner vel ut av dette best selv med egen kropp.Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #3 Skrevet 29. september 2004 er det ikke noe med at hard trening som jogging, sykling etc forbrenner karbohydrater først, mens gå-turer tar fettet med en gang?
Gjest Ethereal Skrevet 29. september 2004 #4 Skrevet 29. september 2004 Sjekk hva SATS.no skriver om dette temaet (under FAQ): For lav intensivitet: Mange tror at trening ved lav intensivitet gir større vektreduksjon enn ved høy intensivitet, dette er galt! Kommentar: Denne myten eksisterer fremdeles blant mange mosjonister, men gjennomføres sjelden i praksis. Grunnen er antagelig at det er ganske kjedelig å trene på svært lavt nivå. Råd fra meg er at det er fint med lange, rolige treningsøkter, for eksempel gåturer i skogen, som en del av den totale treningen. MEN: Kaloriforbruket per tidsenhet er høyere ved hardere trening, så det er ingen vits i å legge opp til en times ”slapp” trening på SATS senteret fordi du tror du da vil gå mer effektivt ned i vekt.
Gjest Lady-M Skrevet 29. september 2004 #5 Skrevet 29. september 2004 Det er sant det. Kaloriforbruket er høyere ved høy intensitet, men poenget er hvor kaloriene blir tatt fra. Ved noe roligere tempo, forbrennes fettet først. Ved høyt tempo forbrennes karbolagrene først. Jeg vil heller forbrenne f.eks 500kcal fettsyrer enn om det skulle forbrennes karbo og muskler. Det er jo en grunn til at fitnessutøvere og kroppsbygger legger inn flere gå-turer hver dag under oppkjøringen til en konkurranse. For å forbrenne fett og beholde muskler. Og det funker jo...
Gjest Ethereal Skrevet 29. september 2004 #6 Skrevet 29. september 2004 Men gåturene er som oftest LANGE, en halvtime i rolig tempo hjelper lite på fettforbrenningen (enda en treningsmyte som mange har lullet seg inn i).
Gjest Lady-M Skrevet 29. september 2004 #7 Skrevet 29. september 2004 Ja bør være på minst 30 min, og ikke noe pusetempo. Raskt tempo, på grensen til jogging.
Hu i Svingen Skrevet 29. september 2004 #9 Skrevet 29. september 2004 Det er vel først når man har gått ca. en halv time at kroppen starter på fettreservene? Alt over 1/2 t vil altså hjelpe på denne forbrenningen.
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #10 Skrevet 29. september 2004 Vis karbolagrene er tommer ,feks morgen før frokost eller vis du har spist lite/ingenting karbohydrater.Da forbrenne du vell rett på fettet...
Gjest Thea C. Skrevet 29. september 2004 #11 Skrevet 29. september 2004 Ja, det stemmer. Den beste forbrenninngstreningen får man om man går en tur rett etter at man har stått opp, før man spiser frokost. Da er blodsukkeret lavt og insulinnivåene minimale, slik at man forbruker energi fra direkte fra fettcellene istedenfor maten man nettopp har spist. Tips hentet fra boken "Alt om fettforbrenning": Før spaserturen: * Drikk ett stort glass vann. * Drikk to kopper kaffe 30 min før du går ut (koffeinet kvikker deg opp slik at du orker, og øker frigjøringen av fett fra fettcellene). * Innta ca 20 g protein (f.eks. mager fisk, eggehvitte, proteinpulver) 30 min før du går ut (dette stimulerer fettforbrenningen, motverker nedbrytning av muskelmasse og gjør at ekstra fett frigøres fra fettcellene). Etter: * Spis vanlig frokost med karbohydrater, protein og fett. * Fettforbrenningen din vil være høyere resten av dagen (ettervirkning av turen). Man skal ikke jogge før frokost fordi da vil man kreve så mye energi at fettcellene ikke klarer å frigjøre fett raskt nok. Da begynner muskemassen å brytes ned, for at du skal forsynes med nok energi og at blodsukkeret skal økes. Ved gange benyttes reservene i leveren for å øke blodsukkeret. Man kan også sykle på mosjonssykkel, gå på step-maskin eller gå på løpebånd. Hovedsaken er at du ikke trener med for høy intensitet. Hvor lenge? Spaserturen bør være på 45-90 min. Går man over 90 min risikerer man at man går løs på muskelmassen. Ved trening ellers på døgnet bør man la det gå 1-2 timer fra du spiser til du trener avhengig av hvor mye du har spist. Årsaken til dette er at det tar 1-2 timer fra karbohydratene har gått fra blodet til musklene for å bygge glykogen. Da er det ikke like mye næring i blodet, der musklene helst henter energi. Dermed hentes mer energi fra fettet man har lagret på kroppen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå