Gå til innhold

Hva smaker biff tartar med rå eggeplomme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan smaker det? Jeg synes det både ser og høres så ekkelt ut. Fatter ikke at rått kjøtt med rå eggeplomme kan være noe som noen virkelig liker? Har du smakt det før? Hva syntes du? 

Anonymkode: c803b...fe4

Skrevet

Hvordan smaker det? Jeg synes det både ser og høres så ekkelt ut. Fatter ikke at rått kjøtt med rå eggeplomme kan være noe som noen virkelig liker? Har du smakt det før? Hva syntes du? 

Har ikke smakt det, men de fleste har vel smakt rått egg (som i eggedosis, egg som har kokt for kort tid o.l.)

og smakt biff som ikke er gjennomstekt. Så jeg kan tenke meg at det smaker godt :)

Anonymkode: ac0a7...ad0

Skrevet

https://www.youtube.com/watch?v=C6QqSxmpRMM

Skrevet

vet ikke om det var rå eggeplomme i de jeg har smakt, men fyyyy så godt biff tartar er. var kjempeskeptisk, men syntes det smakte helt supert. i hvert fall sammen med veldig god potetstappe

• Liker 1
Skrevet

Det smaker egentlig ikke så mye. Litt søtt, og friskt. Minner ikke om stekt/kokt kjøtt i det hele tatt. Det er vel heller rømmen, løken, kapersen, sylteagurken, de syltede rødbetene, pepperet og saltet som smaker. 

Anonymkode: 3df6b...d17

• Liker 3
Skrevet

Promp

Anonymkode: f54ef...f98

Skrevet

Det er godt. Mild smak, som beskrevet over. Litt salt. Litt jern. Nå fikk jeg lyst på! 

Anonymkode: d8517...786

• Liker 1
Skrevet

I det landet jeg er fra blir alt blandet sammen slik at det for dn konsistens som paté. Det serveres med toast som er varm. Utrolig godt!! Helt vilt godt faktisk men det skall være fra ordentlig fersk kjøtt aldri prøv med karbonade deig fra gilde feks.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke smakt det, men de fleste har vel smakt rått egg (som i eggedosis, egg som har kokt for kort tid o.l.)

og smakt biff som ikke er gjennomstekt. Så jeg kan tenke meg at det smaker godt :)

Dette er da overhodet ikke det samme. 

Anonymkode: 67b4c...22c

• Liker 1
Skrevet

Må nesten le litt, er lenge siden jeg spiste det og det vekker minner. Var på Grand cafe på begynnelsen av åttitallet. Da man skulle prøve alt.

Det var ok, men valgte noe annet neste gang. Må tenke etter hva det smake, litt rund smak, litt syrlig. Slett ikke ille, men det ble litt for mye rått kjøtt å se på for min del. Jeg spiser av og til rått kjøtt mens jeg lager mat, da er det vilt og bare par biter. Opplevelsen med biff tartar ble for gigantisk.

Skrevet

Men er ikke kjøttet varmebehandlet i det hele tatt? På mange bilder ser det jo ut som kjøttdeig.

Skrevet

Men er ikke kjøttet varmebehandlet i det hele tatt? På mange bilder ser det jo ut som kjøttdeig.

Ikke varmebehandlet i det hele tatt, nei. Biff tartar består av hakket eller skrapet storfekjøtt av god kvalitet, servert med tilbehør á la det andre her har nevnt og en rå eggeplomme på toppen. Serveres ofte på en skive loff eller toast. Det ser kanskje litt ut som kjøttdeig, men er slett ikke det samme.

Jeg har forresten aldri hørt om å servere det med potetmos eller rømme. For meg er det kjøtt, loff/toast, løk, sylteagurk, rødbeter, kapers, eggeplomme, salt og pepper som gjelder. :spise:

Anonymkode: ef786...31b

• Liker 2
Gjest Citronella
Skrevet

Toast, finhakket kjøtt, løk, kapers og eggeplomme holder for meg. Det smaker veldig enkelt, veldig godt. Mildt og friskt. Det smaker ikke det samme som østers og sashami, men gir noe av den samme opplevelsen - man kommer helt innpå smakene. 

Jeg liker å spise biff tartar til frokost før en hard fysisk økt.

Skrevet

Ikke varmebehandlet i det hele tatt, nei. Biff tartar består av hakket eller skrapet storfekjøtt av god kvalitet, servert med tilbehør á la det andre her har nevnt og en rå eggeplomme på toppen. Serveres ofte på en skive loff eller toast. Det ser kanskje litt ut som kjøttdeig, men er slett ikke det samme.

Jeg har forresten aldri hørt om å servere det med potetmos eller rømme. For meg er det kjøtt, loff/toast, løk, sylteagurk, rødbeter, kapers, eggeplomme, salt og pepper som gjelder. :spise:

Enig, bortsett fra at jeg også synes det bør være pepperrot ved siden av. Veldig godt!

Skrevet

Enig, bortsett fra at jeg også synes det bør være pepperrot ved siden av. Veldig godt!

Jeg har ikke hørt om å bruke pepperrot til heller, men det har jeg mye mer tro på enn rømme og potetmos, for å si det sånn. :)  Det hørtes veldig godt ut! 

Ellers har jeg, selvsagt bare for å være snill og serviceinnstilt mot TS, gjort en dobbeltsjekk i kveld. Og joda, biff tartar smaker fremdeles godt! :) Kveldens utgave var med håndhakket ytrefilet og ristet loff, masse tilbehør og raust med nykvernet pepper. Øl å drikke til. Takk for ideen, TS! Dette var det virkelig på tide å spise igjen. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke hørt om å bruke pepperrot til heller, men det har jeg mye mer tro på enn rømme og potetmos, for å si det sånn. :)  Det hørtes veldig godt ut! 

Jeg trodde faktisk at det var en del av det tradisjonelle tilbehøret, men ser etter litt googling at det er det ikke, Jaja, da lærte jeg noe nytt i dag. Men godt er det uansett.:)

Endret av Eliza Doalot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...