Gå til innhold

Sterk synsstyrke = Ulik øyestørrelse bak store glass!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har høy synsstyrke: -6 og -4 . Jeg har lenge brukt et par innfatninger som er vanvittig små (og da ser øya like store ut fordi glassene er små) Men har nylig kjøpt Versace briller i cat-eye form, med mye større synsfelt. innfatningen rekker så vidt litt over kinnbenet. 

Jeg var litt "sta" kan du si, og ville virkelig gå for innfatningen selvom jeg var klar over at det ene øyet ville se en del mindre ut enn det andre pga den høye styrken, -6... Jeg tenkte at det kunne umulig være en så stor forskjell... hadde mao et håp.. 

Nå har jeg hatt brillene liggende i sin Versace-boks i 4 måneder og jeg har knapt brukt dem.. nettop fordi jeg klarer å se en betydelig forskjell i øyestørrelse bak glassene noe som irriterer meg sinnsykt :( Og jeg tør liksom gå ut og vise meg slik.. så jeg bruker linser daglig.. men da blir jo hodepine straffen... 

Er det noen her som er i samme situasjon som meg? Hva gjør dere? :P

PS: Fantastisk flott oppgradering av KG siden her! <3 :) 

Anonymkode: dba6b...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS igjen: Og jeg tør liksom *ikke* å gå ut og vise meg slik, skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen: Og jeg tør liksom *ikke* å gå ut og vise meg slik, skulle det stå. 

Hvorfor ikke?

Og du er ikke den eneste som har forskjellig styrke på brilleglassene

Anonymkode: 143ee...985

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor du får hodepine av kontaktlinser? Da tror jeg jeg ville kontrollert styrken på dem, om jeg var deg. Eller eventuelt prøvd noen andre merker. Linsestyrken skal trekkes fra ca. 0,5 styrke da de ligger helt innpå øyet. Jeg får aldri hodepine av kontaktlinser. Synskorrigering skal hjelpe deg, ikke gi deg hodepine!

Jeg har omtrent samme styrke som deg (rundt -6), men det er ikke like stor forskjell på øynene min. Det er ikke enkelt å kjøpe briller med den styrken, spesielt ikke med nærsynthet, for glassene blir så ekstremt tykke rundt kantene. Jeg tror dog det kun er du som legger merke til det. Eventuelt kan du jo høre med optiker om du kan kjøpe en annen type glass til det ene øyet ditt? Regner med du har kjøpt de tynneste (og derfor de dyreste) glassene til begge øynene? Det kan hende en annen glasstykkelse vil gi en annen effekt.

Jeg er dog helt sikker på at det kun er du som legger merke til størrelsesforskjellen på øynene dine. Det er ikke snakk om store forskjellen på de to styrkene. Det bør ikke utgjøre mer enn maks 1mm tykkelse rundt kanten, og det har ikke mye å si i sentrum av glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det enklaste (for kontaktlinser eller ikkje, eit par Versace-briller vil ein få brukt!) er truleg å sminke auga litt ulikt, og fake lik storleik på den måten. Om du googlar "make up for bigger eyes" vil du truleg komme langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærsynt på det ene og langsynt på det andre, og har ikke sett forskjellen. Tror du ser for nøye etter, på ting ingen andre legger merke til.

Anonymkode: d27c3...538

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke hvorfor du får hodepine av kontaktlinser? Da tror jeg jeg ville kontrollert styrken på dem, om jeg var deg. Eller eventuelt prøvd noen andre merker. Linsestyrken skal trekkes fra ca. 0,5 styrke da de ligger helt innpå øyet. Jeg får aldri hodepine av kontaktlinser. Synskorrigering skal hjelpe deg, ikke gi deg hodepine!

Jeg har omtrent samme styrke som deg (rundt -6), men det er ikke like stor forskjell på øynene min. Det er ikke enkelt å kjøpe briller med den styrken, spesielt ikke med nærsynthet, for glassene blir så ekstremt tykke rundt kantene. Jeg tror dog det kun er du som legger merke til det. Eventuelt kan du jo høre med optiker om du kan kjøpe en annen type glass til det ene øyet ditt? Regner med du har kjøpt de tynneste (og derfor de dyreste) glassene til begge øynene? Det kan hende en annen glasstykkelse vil gi en annen effekt.

Jeg er dog helt sikker på at det kun er du som legger merke til størrelsesforskjellen på øynene dine. Det er ikke snakk om store forskjellen på de to styrkene. Det bør ikke utgjøre mer enn maks 1mm tykkelse rundt kanten, og det har ikke mye å si i sentrum av glasset.

Her svarer du uten helt å vite hva du snakker om, selv om du mener godt :). 

Enkelte styrker får man ikke korrigert helt skikkelig med kontaktlinser, som med briller. Det kan være pga graden av hornhinneskjevhet, samsynsproblematikk som kun kan korrigeres med prismer (som ikke er mulig i linser), eller helt enkelt at øynene ikke tolererer linsene; enten komfortmessig eller styrken, og dermed får vondt i hodet av det, osv.

Linsestyrken skal ikke generelt trekkes fra ca 0,5 dioptrier i styrke, det kommer helt an på hvor stor brillestyrken er, og om det er snakk om pluss eller minusstyrker; det kan dermed variere mellom +1,0 og -1,0 (i noen tilfeller kanskje enda mer). 

Ved nærsynthet så blir glassene tykkest i kanten, riktig som du sier. Og man vil da også få en forminskelse; altså at øynene dine vil se mindre ut gjennom brillene enn de egentlig er. Når man har to dioptrier i forskjell mellom øynene, som TS har, så kommer man ikke bort i fra at det vil være en synlig forskjell på denne forminskelsen; det ene øyet vil se litt mindre ut enn det andre. Dette har ikke egentlig med tykkelsen på glasset å gjøre, så denne effekten får man uansett hvor gode glass man velger. Men! TS, mest sannsynlig merker du det selv i MYE større grad enn de rundt deg gjør. Også er det relativt vanlig også, så ikke noe jeg har inntrykk av at folk reagerer på. Så jeg synes du stolt skal bruke brillene dine, de ser nok veldig bra ut uansett. 

Og forresten, to dioptrier utgjør ganske mye mer enn 1 mm i forskjell på tykkelsen ved kanten; men jeg tror ikke det er tykkelsen som er problemstillingen her :). 

Tipset til Tigress var forresten ikke dumt; å lære seg litt sminketeknikker for å minimere forskjellen så mye man kan - hvis det gjør der mer komfortabel med å bruke dem :)

Anonymkode: 3213a...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her svarer du uten helt å vite hva du snakker om, selv om du mener godt :). 

Enkelte styrker får man ikke korrigert helt skikkelig med kontaktlinser, som med briller. Det kan være pga graden av hornhinneskjevhet, samsynsproblematikk som kun kan korrigeres med prismer (som ikke er mulig i linser), eller helt enkelt at øynene ikke tolererer linsene; enten komfortmessig eller styrken, og dermed får vondt i hodet av det, osv.

Linsestyrken skal ikke generelt trekkes fra ca 0,5 dioptrier i styrke, det kommer helt an på hvor stor brillestyrken er, og om det er snakk om pluss eller minusstyrker; det kan dermed variere mellom +1,0 og -1,0 (i noen tilfeller kanskje enda mer). 

Ved nærsynthet så blir glassene tykkest i kanten, riktig som du sier. Og man vil da også få en forminskelse; altså at øynene dine vil se mindre ut gjennom brillene enn de egentlig er. Når man har to dioptrier i forskjell mellom øynene, som TS har, så kommer man ikke bort i fra at det vil være en synlig forskjell på denne forminskelsen; det ene øyet vil se litt mindre ut enn det andre. Dette har ikke egentlig med tykkelsen på glasset å gjøre, så denne effekten får man uansett hvor gode glass man velger. Men! TS, mest sannsynlig merker du det selv i MYE større grad enn de rundt deg gjør. Også er det relativt vanlig også, så ikke noe jeg har inntrykk av at folk reagerer på. Så jeg synes du stolt skal bruke brillene dine, de ser nok veldig bra ut uansett. 

Og forresten, to dioptrier utgjør ganske mye mer enn 1 mm i forskjell på tykkelsen ved kanten; men jeg tror ikke det er tykkelsen som er problemstillingen her :). 

Tipset til Tigress var forresten ikke dumt; å lære seg litt sminketeknikker for å minimere forskjellen så mye man kan - hvis det gjør der mer komfortabel med å bruke dem :)

Jeg lærte veldig mye av innlegget ditt, så takk for det :) Når det er sagt skriver TS aldri noe om at det er noe annet enn en "tradisjonell" styrkekorrigering som trengs, og jeg, med min begrensede kunnskap om kontaktlinser, kan jo ikke lukte sånt. Spennende å høre at det er så mye ulikt man trenger korrigert. Dette med 0,5 var en beskjed jeg fikk hos optiker sist jeg var innom, så dette kommer faktisk rett fra kilden. Det ble også lagt fram på en mer generell måte enn at dette var rettet konkret mot min synskorrigering. Jeg synes uansett det er ganske spesielt at en optiker har sendt personen hjem med en kontaktlinse personen tydelig synes er ubehagelig, så vi får håpe TS har fått den hjelpen de kan tilby.

Jeg skjønner forøvrig hva du sier, men tykkelsen er alltid en problemstilling når man er nærsynt med en høy styrke. Jeg går ofte ut fra optikerforretningen med flere spørsmål enn jeg kom inn med, og kjenner ofte følelsen av at en optiker ikke har svart på alle spørsmålene man har, slik at man vet hvorfor resultatet man sitter med har blitt som det har blitt. Det er jo ganske tydelig at du jobber med noe rundt dette, så jeg håper du opplyser dine kunder om slike ting før de forlater butikken. Jeg leser selvfølgelig veldig mye inn i situasjonen her, men jeg har vært med på et brillekjøp som kostet meg flerfoldige tusenlapper og endte med at jeg var veldig misfornøyd med ferdig produkt. Man går med det midt i ansiktet, så jeg trengte i klartekst akkurat hva dette ville gjøre med ansiktet mitt.

Vi får vel bare spare til laseroperasjon hele gjengen :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enklaste (for kontaktlinser eller ikkje, eit par Versace-briller vil ein få brukt!) er truleg å sminke auga litt ulikt, og fake lik storleik på den måten. Om du googlar "make up for bigger eyes" vil du truleg komme langt.

Men det er ikke så lett å sminke øynene i det hele tatt når man ser så dårlig. Jeg har ca -9 og -5, og jeg klarer ikke ta på mascara engang uten linser. 

Dessverre er det ikke så mye å gjøre med dette TS, så lenge du har de tynneste og beste glassene. Men jeg er ganske sikker på at det er ytterst få som legger merke til forskjellen. Vi ser jo alltid ting ved oss selv lenge før andre ser det. :) Og skulle noen se det er det ingen krise heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Men det er ikke så lett å sminke øynene i det hele tatt når man ser så dårlig. Jeg har ca -9 og -5, og jeg klarer ikke ta på mascara engang uten linser. 

Dessverre er det ikke så mye å gjøre med dette TS, så lenge du har de tynneste og beste glassene. Men jeg er ganske sikker på at det er ytterst få som legger merke til forskjellen. Vi ser jo alltid ting ved oss selv lenge før andre ser det. :) Og skulle noen se det er det ingen krise heller.

TS har -4  på det eine auget, det skulle halde, det. Litt øving treng ho truleg, men det kan jo vere at jo allereie er ein racer på å sminke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sminking, kjøp et speil som forstørrer! Jeg har et 10x og et 18x forstørrende speil til sminking. Har selv linsestyrke -7,5 og -6,5. (-8-noe i brillestyrke). Must! Kjøpte det ene på nett og det andre på den lokale Bademiljøbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -11 og -12 i brillestyrke. Jeg pleier å gå med linser ute, for jeg får knøttsmå griseøyne i brillene, og i tillegg hater jeg måten brytningene blir når jeg går, alt beveger på seg siden det bryter så voldsomt i sidesynet. 

Om du får vondt i hodet av linsene er det noe galt med dem. Mitt eneste problem med å gå med linser hele dagen er tørre øyne. Men hjemme driter jeg jo i om jeg får små øyne i billeglassene, så jeg skifter som regel til brillene når jeg kommer hjem for dagen og ikke skal noe ute. 

Så mitt råd er; om du virkelig ikke har lyst å gå med brillene ute: få oppdatert linsene dine. Gå med dem ute, og bruk heller brillene når ingen ser deg, så øynene får hvilt seg litt, om du fremdeles har plager av linsebruken. 

Men sånn jevnt over er det nok ingen som tenker over forskjellen på øynene dine. Du har såpass lav styrke at det ikke er såå stor forskjell. 

Anonymkode: 87d41...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er viktigst? Forfengelighet eller å kunne se? For meg, med betydlig høyere styrke enn deg ts så er dette noe jeg bryr meg null og niks om,  jeg liker å se det som er å se i verden. 

Men jeg har hatt briller så lenge at jeg vet at små, smale briller er betydelig penere å få satt inn glass med litt styrke i enn store, vide innfatninger. Derfor velger jeg innfatninger som tar hensyn til glasstykkelsen. 

Synet ditt er som det er, du kan korrigere det med briller de som legger best merke til ts sitt problem er hun selv. På med brillene og ut i verden!

Anonymkode: 0e2b6...962

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heii mine kjære medmennesker <3 Nå ble jeg positivt overrasket over at det blei så mye som 12 svar! :) Tusen takk alle sammen! 

For å oppklare et par ting for noen: 

- Jeg trenger ingen synskorrigering for tredje gang da jeg dro til en annen optiker 4 mnd etter den første bare for å bekrefte om at jeg hadde såppass "stor styrkeøkning " i mitt venstre øye, fra tidens -4 til -6. :P så har brukt 700kr bare på synstesten mao :P Mao hodepine av linser, har det skyldtes dårlig komfort og jeg bruker nå de "beste" Dailies Total1 Men får likevel litt hodepine fordi øynene får jo ikke puste.. uansett hvor fuktig linsematerialet selv er.. og har også slitt med tørre øyne tidligere. 

Mtp en som nevner at det er smartest å velge innfatninger etter tykkelse på glass. Enig. Men ville så gjerne gå for Versace-innfatninger (Og nei det er ikke brukt som en annen bruker sier, de er helt splitternye og ekte fra en godkjent leverandør.) Og da er utfordringen her (og dermed det jeg syntes generelt kler meg best enn å se "innrammet ut", er at disse er halvveis med innfatning, og det under er helt uten!! :P Da vil jo tykkelsen på glassene synes... skal prøve å laste de ut på neste vedlegg

Det som i tillegg er så dumt er at i tillegg til at jeg jobber på et callcenter, blir det for stramt å ha både på headset og briller samtidig... og om jeg ber om øreplugg (hva med mikrofon? :P) så får jeg øreproblemer bare :P hehe...

Klem, TS   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg får ikke lagt til de to andre bildene som har mest å si!!! Jeg får bare lagt inn "eksisterende vedlegg"... og det er kun de to ovenfor..! Men dere skjønner sikkert at høyreglasset er mye tynnere iforhold til det venstre. 

Jeg tror jeg fikk de nest tynneste glassene, altså 1.67 glass og ikke 1.74 glass fordi da sier optikeren at glassene vil lettere knuse fordi det er så tynt. Er det likevel noe jeg burde ha godt for, Anonymbruker 3213a...da0? fordi der det allerede er tynt, vil det bli enda tynnere... vil jeg ikke komme til å få enda mer vondt i hodet pga jo tynnere glass, jo høyere lysbrytning, og sterkere hodepine ? 

Men da lurer jeg på om jeg kan få det gjort uten å betale ekstra for det, fordi jeg tok en synsstest hos ett sted hvor glassene er dyrt å lage, og jeg lot en annen optiker lage glass fordi de er billigere på det og ikke på testen... og da er det mange som krever at man må ha tatt testen hos dem for å kunne skylde på arbeidet deres.... --' .... 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan enda tynnere glass altså være et alternativ, eller er konklusjonen at det kun er jeg som legger merke til det, og at det er bare å rocke dem gjerne with some make up? - Xo ,TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte veldig mye av innlegget ditt, så takk for det :) Når det er sagt skriver TS aldri noe om at det er noe annet enn en "tradisjonell" styrkekorrigering som trengs, og jeg, med min begrensede kunnskap om kontaktlinser, kan jo ikke lukte sånt. Spennende å høre at det er så mye ulikt man trenger korrigert. Dette med 0,5 var en beskjed jeg fikk hos optiker sist jeg var innom, så dette kommer faktisk rett fra kilden. Det ble også lagt fram på en mer generell måte enn at dette var rettet konkret mot min synskorrigering. Jeg synes uansett det er ganske spesielt at en optiker har sendt personen hjem med en kontaktlinse personen tydelig synes er ubehagelig, så vi får håpe TS har fått den hjelpen de kan tilby.

Jeg skjønner forøvrig hva du sier, men tykkelsen er alltid en problemstilling når man er nærsynt med en høy styrke. Jeg går ofte ut fra optikerforretningen med flere spørsmål enn jeg kom inn med, og kjenner ofte følelsen av at en optiker ikke har svart på alle spørsmålene man har, slik at man vet hvorfor resultatet man sitter med har blitt som det har blitt. Det er jo ganske tydelig at du jobber med noe rundt dette, så jeg håper du opplyser dine kunder om slike ting før de forlater butikken. Jeg leser selvfølgelig veldig mye inn i situasjonen her, men jeg har vært med på et brillekjøp som kostet meg flerfoldige tusenlapper og endte med at jeg var veldig misfornøyd med ferdig produkt. Man går med det midt i ansiktet, så jeg trengte i klartekst akkurat hva dette ville gjøre med ansiktet mitt.

Vi får vel bare spare til laseroperasjon hele gjengen :briller:

Så kjekt, bare hyggelig!

0,5 ekstra styrke gir jo et bilde på hvordan man tenker, men det er så vagt så derfor jeg reagerte - ettersom det gjerne kun stemmer for de med styrke innenfor et snevert område. Anyhow, selvfølgelig kunne ikke du vite det da. I utprøving av linser så sendes personer gjerne hjem med linser som kanskje ikke er så gode, nettopp som en prosess for å finne frem til de som fungerer. Er man ekstra sensitiv og tørr på øynene så vil kanskje ingen linser fungere optimalt, og dermed kunne gi plager ved hyppig bruk. 

Det er et veldig stort fagområde dette, så jeg skjønner godt at du går ut som et spørsmålstegn noen ganger. Vi prøver å være flinke å opplyse våre kunder så godt det går, slik at de er trygge på at de får det produktet som de ønsker. 

Jeg håper du gikk tilbake og klaget på det produktet du var misfornøyd med? For der har du jo tydelig skjedd en misforståelse, og det burde butikken få en sjans til å fikse opp (og være villige til dette selvfølgelig). 

Hehe, finnes så mye kule briller at laseroperasjon vil vi ikke ha :briller2::fnise:

Kan enda tynnere glass altså være et alternativ, eller er konklusjonen at det kun er jeg som legger merke til det, og at det er bare å rocke dem gjerne with some make up? - Xo ,TS 

Jeg tror ikke at høyere brytningsindeks (1,74) er et alternativ her nei. For det første så har det ikke såå mye for tykkelsen å si, og for det andre så erfarer vi at 1,74 oftere gir forstyrrelser i glasset som er vanskeligere å vende seg til. I tillegg så har det ingenting å si for forminskelsen av øyet ditt.

Syns du har en veldig fin konklusjon der jeg! :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har briller uten innfatning og bare med en streng/plasttråd under til å holde glassene på plass, så kan du ikke ha de tynneste glassene. 

Blir det for stramt/trangt med både briller og headsett så er enten brillene feilinnstilt til ditt hode eller headsettet for stramt. Jeg vil helst tro det første. 

Å kjøpe brilleinnfatningen ett sted, glassene et annet sted og synstesten et tredje eller et av de to første stedene er ikke lurt. Du tror du sparer penger på det, men optikerne tar gjerne ekstra betal når kunden gjør det på denne måten. Men det som gjør dette ekstra risky er dersom noe går galt medninnfatningen når glassene settes inn, eller om du skulle få problemer av noe slag. 

Brillene er pene, sett dem på nesen og ikke bry deg om det bare du ser. Se på andre ute i verden hvordan deres øyne ser ut....gjennom brilleglass...

Anonymkode: 0e2b6...962

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og spurte optikeren i dag og han sa at tykkelsen kan påvirke øyestørrelsen... mao at man kan gå for tynnere glass.. gidder ikke bruke tusenlapper på nye glass bare for det, men bare så det er sagt så sier optikeren at tykkelsen påvirker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...