Gå til innhold

Hva ville du gjort hvis du fant en 500 lapp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle stenge på jobb her i kveld og begynne vaskingen av fastfood sjappa hvor jeg jobber. Når jeg vasker ute i spiseområdet finner jeg plutselig en krøllet 500 lapp liggende under sofaen ved det ene bordet. Mistenker at det var en eller annen i en full gjeng som var her å spiste et par timer før stengetid. Sånn, bare etter oppførselen deres å dømme da de hadde en bråkete væremåte og ikke var helt ved sine fulle fem. Men igjen, dette er ikke noe jeg vet. Bare noe jeg tror. 

Uansett, hva ville dere gjort i denne situasjon? Tatt pengene selv? Gitt dem til arbeidsplassen, altså sjefen? Prøvd å få dem tilbake til eieren?

Har jo innmari lyst å beholde dem som den fattiglusa jeg er, hvor enn grusom det gjør meg. Hva ville du gjort?? 

Anonymkode: af25d...f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukt den selv. Uten kvaler.

Anonymkode: 15df2...22c

• Liker 2
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Hadde tatt den selv uten å nøle. Sier aldri nei til gratis penger :danse:

Skrevet

Jeg skulle stenge på jobb her i kveld og begynne vaskingen av fastfood sjappa hvor jeg jobber. Når jeg vasker ute i spiseområdet finner jeg plutselig en krøllet 500 lapp liggende under sofaen ved det ene bordet. Mistenker at det var en eller annen i en full gjeng som var her å spiste et par timer før stengetid. Sånn, bare etter oppførselen deres å dømme da de hadde en bråkete væremåte og ikke var helt ved sine fulle fem. Men igjen, dette er ikke noe jeg vet. Bare noe jeg tror. 

Uansett, hva ville dere gjort i denne situasjon? Tatt pengene selv? Gitt dem til arbeidsplassen, altså sjefen? Prøvd å få dem tilbake til eieren?

Har jo innmari lyst å beholde dem som den fattiglusa jeg er, hvor enn grusom det gjør meg. Hva ville du gjort?? 

Hva om sjefen din har lagt seddelen der for å teste deg?

Anonymkode: 4e1e7...4a4

Skrevet

Siden det er snakk om i en jobbsituasjon hadde jeg tatt vare på dem, og ventet om om noen hadde kommet tilbake og spurt om noen hadde funnet et femhundrelapp. Fem hundre kroner er mye penger for mange, og å bare ta dem selv hadde jeg ikke klart å leve med. Om ingen hadde kommet innom i løpet av de neste dagene hadde jeg vurdert det.

Anonymkode: 87802...999

• Liker 1
Skrevet

Ville nok gitt beskjed til kolleger, eventuelt hengt opp en lapp som er synlig for dem, om at jeg fant litt penger (ikke presisere beløpet) så om det er noen som kommer innom som spør om noen har funnet penger så kan de ta kontakt med meg.

Jeg tenker at "finner'n er vinner'n", men beløpet er stort nok til at personen som har mistet pengene kan komme tilbake for å spørre om noen har funnet seddelen, og da syns jeg at det burde være en mulighet for at h*n kan få pengene tilbake. Så jeg ville tatt pengene, og brukt dem, men samtidig gjort det mulig for personen å få det igjen dersom vedkommende tar kontakt.

Anonymkode: 47f96...dbb

Skrevet

Det regner jeg ikke med, i så fall er det en dårlig måte å teste noen på. Hvem som helst av alle kundene vi har strømmende innom her i løpet av døgnet kunne jo tatt den selv hvis de hadde funnet den før en av oss ansatte. 

Skrevet

Finner stadigvekk penger på jobb. Legger de pent i safen i en boks der som det ligger penger som er funnet på bakken eller lignende. 

Anonymkode: f3cf5...7d7

• Liker 1
Skrevet

Finner stadigvekk penger på jobb. Legger de pent i safen i en boks der som det ligger penger som er funnet på bakken eller lignende. 

Bra!

Det er synd at ikke alle arbeidsplasser og ansatte har like gode rutiner på å gjøre det slik eller tilsvarende

Skrevet

Levert den. Ikke fordi jeg er snill, men fordi jeg ikke klarer å gjøre noe ulovlig :)

• Liker 1
Skrevet

Bra!

Det er synd at ikke alle arbeidsplasser og ansatte har like gode rutiner på å gjøre det slik eller tilsvarende

Det er merkelig nok jeg som finner mest penger. men hender noen av de andre sier i fra til meg så jeg får lagt det i safen. 

Skrevet

Det er merkelig nok jeg som finner mest penger. men hender noen av de andre sier i fra til meg så jeg får lagt det i safen. 

Så dere gir altså pengene til sjefen som er andre sine til sjefen? Eller ligger de bare der urørt i all evighet?

Siden dette er en så offentlig plass hvor det strømmer mennesker kontinuerlig gjennom dagen, er det ikke det samme som om man skulle funnet en penge lapp på gata? Eller på gulvet på en matbutikk eller noe sånt? 

Jeg prøver vel sikkert og overbevise meg selv om at det er finner'n som er vinner'n, for jeg har lyst å beholde dem. Men må bare høre hva andre mener. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg har beholdt penger jeg har funnet på jobb, men da er det snakk om 1 krone eller 2. Vi har cashguard og hvis kunden har glemt disse pengen tar jeg dem selvfølgelig ikke selv. Da legger jeg dem i "glemte-penger-boksen" i safen. 

Ellers er prosedyren hos oss at vi skriver en beskjed til sjefen om når og hvor vi fant pengene. Hvis ingen kommer og krever dem innen rimelig tid så brukes de på noe sosialt for de ansatte. 

Skrevet

Hvis dette stemmer, så lurer jeg veldig på hva sjefen skulle sagt?

Jeg har dessuten aldri sett en arbeidskontrakt som sier at man ikke har lov til å beholde penger man finner på arbeidsplassen. Det kan selvfølgelig være interne regler og rutiner på dette.

Skrevet

Så dere gir altså pengene til sjefen som er andre sine til sjefen? Eller ligger de bare der urørt i all evighet?

Siden dette er en så offentlig plass hvor det strømmer mennesker kontinuerlig gjennom dagen, er det ikke det samme som om man skulle funnet en penge lapp på gata? Eller på gulvet på en matbutikk eller noe sånt? 

Jeg prøver vel sikkert og overbevise meg selv om at det er finner'n som er vinner'n, for jeg har lyst å beholde dem. Men må bare høre hva andre mener. 

Nei vi har det i en egen boks og bruker det på noe felles til alle. Jeg jobber i matbutikk.  Gjør det samme om jeg finner det ute på parkeringsplassen. 

Hadde jeg funnet penger ute i en busk hadde jeg beholdt det, hvordan skal jeg vite hvem det tilhører da.  Men på jobb så legger jeg det i safen. 

Skrevet

Nei vi har det i en egen boks og bruker det på noe felles til alle. Jeg jobber i matbutikk.  Gjør det samme om jeg finner det ute på parkeringsplassen. 

Hadde jeg funnet penger ute i en busk hadde jeg beholdt det, hvordan skal jeg vite hvem det tilhører da.  Men på jobb så legger jeg det i safen. 

På vår jobb ville vi aldri gjort noe sånn som dere da, er ikke noe samhold her fra sjefens side eller goder. Så gir jeg henne pengene er det til sjefen selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...