Tabris Skrevet 30. oktober 2015 #1 Skrevet 30. oktober 2015 For noen uker siden begynte hunden vår med masse snøfting, fnysing og "innover-nysing". Vi tok ham til dyrlegen som mente det kanskje kunne være nesemidd, og vi fikk ormekur mot dette. Vi har to katter og jeg spurte om dette kunne smitte til dem. Dyrlegen sa nei, siden nesemidd er vertsspesifikt. Det stemmer også med hva jeg kan lese om nesemidd på nett.Men ca en uke etter dette begynte ene katten å nyse. Og uka etter det igjen begynte vår katt nr. to å nyse også. Ingen av dyrene hadde noen nedsatt allmenntilstand eller andre symptomer, kun nysing og snøfting. Altså, en eller annen mild irritasjon i luftveiene.Dette ser nå ut til å forsvinne hos alle tre, men har gjort meg veldig nysgjerrig: Er det noen form for forkjølelse eller annet som kan smitte fra hund til katt? Eller har hunden hatt nesemidd og dette bare var tilfeldig? Men hva var det da kattene hadde? Noen som har vært borti noe lignende?
Minya Skrevet 5. november 2015 #2 Skrevet 5. november 2015 Det kan ha vært tilfeldig, mange katter (og sikkert også hunder) får en form for forkjølelse omtrent på denne tida de også på samme måte som oss mennesker, særlig om de er litt sånn inne-ute-inne. Begge våre har hatt sine årlige småforkjølelser med nysing og bittelitt snørr. Gamlepus noe mer lakonisk enn minstemann som fortsatt lurer på hva som skjedde hver gang han nyser. Kattene kan smitte hverandre med forkjølelse og andre basselusker, men jeg vet ikke om hunden blir smittet eller kan smitte dem, på kryss av artene.Mennesker kan ihvertfall ikke bli syke av vanlige katteforkjølelser, ei heller kan din forkjølelse smitte dem.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #3 Skrevet 5. november 2015 Det er mye som katter kan smitte mennesker med, så jeg ville ikke følt meg for trygg...http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/infeksjoner/katteklorfeber-30628.htmlhttp://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/historik-smi-2003-2013/historik-smi-nyheter/2012/april/salmonellasjuka-katter-och-faglar-kan-smitta-manniskor/ Anonymkode: 60db9...9ec
Tabris Skrevet 6. november 2015 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2015 Det kan ha vært tilfeldig, mange katter (og sikkert også hunder) får en form for forkjølelse omtrent på denne tida de også på samme måte som oss mennesker, særlig om de er litt sånn inne-ute-inne. Begge våre har hatt sine årlige småforkjølelser med nysing og bittelitt snørr. Gamlepus noe mer lakonisk enn minstemann som fortsatt lurer på hva som skjedde hver gang han nyser. Kattene kan smitte hverandre med forkjølelse og andre basselusker, men jeg vet ikke om hunden blir smittet eller kan smitte dem, på kryss av artene.Mennesker kan ihvertfall ikke bli syke av vanlige katteforkjølelser, ei heller kan din forkjølelse smitte dem.Takk for svar, ser ikke bort fra at det bare var en liten katteforkjølelse. Har ikke vært borti det før, så jeg (eller pusene mine) må ha vært heldig. AB - ingen av linkene dine var jo relevante for det jeg skrev i startinnlegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå