AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #1 Skrevet 30. oktober 2015 Er det mulig å tro på Gud uten og være religiøs ? Anonymkode: 98fa1...202
Gjest Franke Ann Skrevet 30. oktober 2015 #2 Skrevet 30. oktober 2015 Det spørs vel hvordan du definerer ordet "religiøs". I mitt vokabular betyr det å være "religiøs" bare at man har en eller annen form for gudstro, men ikke nødvendigvis at man stiller seg bak noen slags dogmatikk i forhold til det (les: organisert religion). Så nei, så sant min definisjon av ordet "religiøs" er noenlunde korrekt, er man etter min mening religiøs (eller "åndelig" om du vil) dersom man innehar en gudstro. Men man kan fint være religiøs uten å være "kristen", "muslim", "hindu" o.s.v.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #3 Skrevet 30. oktober 2015 Nope. Antirasjonalist, er antirasjonaist. Om du følger en bestemt religion eller bare vaser rundt og det fondenes makt og tror på engler som Martha, spiller ingen stor rolle. Anonymkode: 2d10a...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 #4 Skrevet 1. november 2015 Ja det er det! Såklart ! Gud har nemlig ingenting med religion å gjøre.Religion er menneskeskap og prinsippene formet etter hva noen andre sier, mens et forhold med/tro på Gud er personlig og formet etter hva man selv føler og tenker.Hilsen sterkt troende men ikke religiøs (tilhører altså ingen religion men praktiserer bønn , ikke fordi noen har bedt meg om det, men fordi jeg har følt følelsen og effekten av det selv) Anonymkode: 8d348...339 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Gud har nemlig ingenting med religion å gjøre.Religion er menneskeskap og prinsippene formet etter hva noen andre sier, mens et forhold med/tro på Gud er personlig og formet etter hva man selv føler og tenker. Anonymkode: 8d348...339Religion betyr ikke bare organisert religion som kristendom, islam, jødedom etc. Det betyr, etter den helt klare og utvetydige språklige definisjonen, en eller annen form for gudstro. Ordet omfatter også flere ting, som "gudsdyrkelse" (som kanskje ikke er beskrivende for TS), men det omfatter også bare ren tro på at det finnes en eller annen makt eller kraft som man kaller for gud. Organisert religion er noe konkret, og man kan fint være religiøs uten å tilhøre noen organisert religion, men hvis man tror på en eller annen gud er man per definisjon religiøs. Udiskutabelt. Men det er selvsagt mulig å tro på en eller annen større kraft uten å tilhøre noen bestemt (organisert) religion. Man kan også tro at det finnes noe mer der ute helt å vite hva det er. Da vil "ikke-religiøs" naturlig nok være misvisende, men du kan for eksempel godt kalle deg en agnostisk teist. En som ikke vet sikkert, men som tror at det finnes noe mer, enten det er en personlig gud, en "kraft" eller noe annet. Dette til forskjell fra agnostiske ateister, som sier at de ikke vet, men samtidig ikke tror at det finnes noen gud.Samtidig lurer jeg litt på hva TS mener med "Gud" med stor G. Hvis du tror på Gud, som i en bestemt gud (f.eks .den kristne), hører du vel fort også til en organisert religion. Hvis du derimot bare mener "en gud" kan du godt stå utenfor organisert religion. Men ikke-religiøs er du ikke.Det spørs vel hvordan du definerer ordet "religiøs". I mitt vokabular betyr det å være "religiøs" bare at man har en eller annen form for gudstro, men ikke nødvendigvis at man stiller seg bak noen slags dogmatikk i forhold til det (les: organisert religion).Din definisjon er helt i tråd med den formelle definisjonen også, så jeg er helt enig med deg. TS tar kanskje ikke del i organisert religion, men det gjør henne (eller ham) ikke ikke-religiøs. Noe som selvsagt er helt i orden, det er jo lov det, men man kan ikke kalle seg ikke-religiøs når man beviselig er religiøs. Anonymkode: 69d70...e23 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Religiøse følger en bestemt religion. Spirituell/åndelig passer bedre for deg. Anonymkode: a8016...f48
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 Man kan fint være religiøs, selv om man ikke tror på Gud. Man kan tro på spaghettimonsteret for eksempel.http://lh6.ggpht.com/-P7SwVs5l6tA/UGqbPLWvtuI/AAAAAAAAoUk/K7-P67EIS2g/v5z_VwbJeS4_thumb%255B1%255D.jpg Anonymkode: 7c126...1b9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #9 Skrevet 4. november 2015 Uten Gud har vi intet. Anonymkode: 53b44...b62
soloyo Skrevet 9. november 2015 #10 Skrevet 9. november 2015 Jeg er ikke kristen. Tror ikke på bibelen. Allikevel hender det at jeg ber til "Gud", med foldede hender og alt. Sier også amen etterpå. Dette sier jeg ikke til noen. Tror det er mer en tvangstanke enn en tro. 1
pautina Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 Jeg er ikke kristen. Tror ikke på bibelen. Allikevel hender det at jeg ber til "Gud", med foldede hender og alt. Sier også amen etterpå. Dette sier jeg ikke til noen. Tror det er mer en tvangstanke enn en tro. "Dette er min barnetro, banket inn I meg med kjepp og ingen skal ta den I fra meg"Fritt husket fra "kristendommen, den tiende landeplage" 1
pautina Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 Ja. om en er sint på Gud. Hmmm var det til meg? Fiorsto ikke den, Er ikke sint på Gud jeg, det er litt vanskelig, skylder ikke på julenissen heller når jeg ikke får det jeg ønsker meg....
Gjest gjestvest Skrevet 12. november 2015 #14 Skrevet 12. november 2015 Hmmm var det til meg? Fiorsto ikke den, Er ikke sint på Gud jeg, det er litt vanskelig, skylder ikke på julenissen heller når jeg ikke får det jeg ønsker meg....Den var ikke skrevet som svar til noen.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #15 Skrevet 15. november 2015 Kan man tro på satan uten å være satanist? Anonymkode: 5d200...c3c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå