Gå til innhold

Kollega med dårlig hygiene.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kollega som lukter forferdelig svette og stramt, fett og ustelt hår og går i samme klærne hele uken.

Jeg er arbeidslederen hans, når han kommer inn på mitt kontor må jeg gå ut fra kontoret til fellesområde for å få litt større avstand mellom oss pga lukten når vi prater eller åpne ett vindu. 

En ting er at jeg syntes han lukter forferdelig men han har mye med kunder å gjøre. Prøvd å si det noen ganger at han må vaske seg og skifte klær oftere men jeg får meg ikke til å gjøre det. Gitt han litt ekstra arbeidstøy i håp om at han skal skifte litt oftere og vaske klærne men det hjalp ikke noe. 

Noen som har forslag til hvordan jeg kan nevne det for han uten å såre han?  Er ganske personlig og direkte å si at han må ta seg en dusj og skifte klær før han kommer på jobb. 

Anonymkode: 5d24e...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg skjønner at dette kan være problematisk å ta opp med vedkommende. Hva med å sende ut en felles epost og minne om god hygiene og at arbeidsklær må skiftes og være nyvasket hver dag? Hvis det da ikke bedrer seg kan du jo minne han på eposten som ble sendt ut ang dette? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skjønner at dette kan være problematisk å ta opp med vedkommende. Hva med å sende ut en felles epost og minne om god hygiene og at arbeidsklær må skiftes og være nyvasket hver dag? Hvis det da ikke bedrer seg kan du jo minne han på eposten som ble sendt ut ang dette? :)

Synes ikke dette var et spesielt godt forslag, egentlig. Med mindre det er mange på denne arbeidsplassen som går rundt og lukter vondt, blir det skivebom å gjøre det på denne måten. Etter som TS er arbeidsleder til dette mennesket, må han/hun bare si direkte fra til vedkommende på en ålreit måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette var et spesielt godt forslag, egentlig. Med mindre det er mange på denne arbeidsplassen som går rundt og lukter vondt, blir det skivebom å gjøre det på denne måten. Etter som TS er arbeidsleder til dette mennesket, må han/hun bare si direkte fra til vedkommende på en ålreit måte.

Du har vell rett, det var bare et forslag. Jeg jobber i helsesektoren, vi blir stadig minnet om hygiene, kroppslukt, etc. uten at noen er spesielt uhygeniske, hehe. Kan være derfor jeg tenkte på dette som en løsning. :biggrin:

Men i så fall, ville jeg bare sagt det rett ut. "Jeg har lagt merke til at du går i samme arbeidsklær i lengre tid, og jeg legger merke til en lukt fra deg, er dette noe du kan gjøre noe med?" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det direkte.  Kanskje ikke så høflig eller hyggelig,  men har ikke vedkommende tatt hint til nå,  må det nok hardere skyts til :P 

Anonymkode: 4a7d5...24d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begge jobbene mine har jeg måttet ta opp dette med ansatte (jeg er også leder). Det gjelder bare å sette seg ned med personen, og si tydelig at du har oppdaget ustelt hår, svettelukt, sjelden bytte av klær osv. Fortell hvordan det er viktig med hygiene. Ja, det er litt kjipt. Men nettopp derfor pleier de å skjerpe seg etter en slik samtale. 

Anonymkode: 25eb0...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er dessverre en de kjipe oppgavene som en leder måtte kunne ta..Det er ikke lett og det er sikkert en del regler rundt dette- er det noe i arbeidsmiljøloven man kan vise til kanskje?

Anonymkode: 7caea...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tidligere arbeidsplass slet vi med det samme. Kollegaen min luktet ikke bra. Vi sa  fra til arbeidsleder om dette, hvor dette er lederens ansvar å ta opp... en av de mindre festlige oppgavene. 

Jeg vet ikke hva lederen sa, men det fungerte og han viste ingen tegn til å være flau eller at det hadde kommet fra de ansatte. 

Anonymkode: 92c4d...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du må ta en samtale med han og si det som det er. Gjør han en ellers god jobb så skryt av noe han har gjort i tillegg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er kjempeviktig at du tar det opp med han. Både for kundenes del, de andre ansatte men ikke minst for hans egen del. Får han orden på dette sparer det han sikkert for mye baktaling og skuling fra andre ansatte. Gjør som @mini-mio sier og ros han også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...