Gjest snoopy_93 Skrevet 30. oktober 2015 #1 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hei! Min bestevenninne ble lagt inn på psykriatisk nå på onsdagen som var. Det kom litt brått på meg, selv om jeg visste at hun ikke hadde det så bra. Vi snakket tidligere om at hun følte at hun var på vei inn i en depresjon og at hun skulle snakke med psykolog. Så faller hun plutselig inn i en psykose hvor hun mister kontroll over det aller meste av følelser og kunne gjort ting mot andre uten at hun selv var klar over det. Heldigvis tok noen tak i det og det var hun selv som ba sine nærmeste om å kontakte fastlegen, som da anbefalte innleggelse. Dette samtykte hun. Vi har vært nære venner i rundt 10år og hun er mer som en søster for meg enn en bestevenn. Jeg kan snakke med henne om ALT og hun støtter meg i de valgene jeg tar uansett om hun liker det eller ikke. For henne betyr det mer at jeg er lykkelig enn at jeg er ulykkelig fordi noen har valgt noe for meg. Så fikk jeg jo litt sjokk når hun ble lagt inn og jeg skal besøke henne i morgen. Jeg har kjøpt en liten oppmerksomhet til henne og skal skrive et kort med mange pene ord og hvor mye hun betyr for meg, at jeg håper hun blir frisk og får et fint opphold. (Siden hun ønsket innleggelsen selv) MEN så er jeg egentlig litt usikker igjen på om hun vil sette pris på det? Hun gleder seg til jeg kommer og hun får lov til å ha besøk så lenge det er venner som har en positiv innvirkning på henne, noe hun selv sier at jeg har. Jeg er en av få. Hva hadde du satt pris på å få dersom du var innlagt? Hva hadde du ønsket å lese hvis du fikk et fint kort? Føler det blir så kaldt å skrive noe sånt som "Get well soon!" siden vi er så nære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plotty Skrevet 30. oktober 2015 #2 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Synes det høres fint ut med et koselig kort med noen fine og oppmuntrende ord ord. Jeg gjorde det samme når en venninde av meg ble innlagt på ps.avd. Man trenger det. og et kort kan man jo lese mange ganger etter at du har gått hjem også.Det med å si "ha et fint opphold" syns jeg hørtes litt rart ut. hun er jo ikke der for kosen sin del. Høres ut som hun skal på spaopphold eller noe. Men å si at du håper hun blir fort frisk det kan du jo si for det er jo sant. men du kan jo legge til feks så skal vi .... (fyll inn noe dere bruker å gjøre sammen som er koselig)... sammen når du kommer hjem. Ta med noe å bite i. sjokolade eller noe annet du vet hun liker. Selvfølgelig så kan du ikke ta med noe hver gang. det viktigste er at du er der for henne og at du er veldig glad i henne. Så fint at hun har en så god venninde som deg som stiller opp når hun trenger deg Endret 30. oktober 2015 av Plotty 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #3 Del Skrevet 30. oktober 2015 Så godt for henne at du møter henne med så stor forståelse. Det setter hun pris på. Var innlagt av en annen grunn enn din venninne, men jeg følte veldig på det at jeg følte meg bitteliten da jeg bodde på lukket avd. Hadde helt mista grepet på kontrollen, og gud det kjente jeg på konstant, skammet meg grådig mye. Da var det godt at noen viste meg at jeg ikke var ubetydelig, at jeg betydde noe, og at de var glad i akkurat meg. Så lenge det er genuint og kommer fra hjertet. Anonymkode: 1237e...fa4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 30. oktober 2015 #4 Del Skrevet 30. oktober 2015 Jeg var innlagt på lukket avdeling og da var den en venninne som besøkte meg. Det at hun tok seg tid til å komme satte jeg utrolig pris på, mange av vennene mine holdt seg litt på avstand, var redd for å trå feil osv., men ikke hun. Hun kom på besøk, hadde med brus og godteri og et blad. Og så satt vi på rommet mitt og pratet bare, var utrolig koselig og jeg lo mye, var godt å snakke om "vanlige" ting og ikke bare det at jeg var syk og innlagt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #5 Del Skrevet 30. oktober 2015 Jeg satt pris på sjokolade og røyk, men nå vet jeg jo ikke om hun røyker eller liker sjokolade, da. Om hun ehar paranoide tanker i retning forgiftning kan det være uheldig med spiselige gaver, men om ikke setter hun kanskje pris på noe godt? Anonymkode: bdaac...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #6 Del Skrevet 30. oktober 2015 Heisann,jeg har vært innlagt så tenker at det passer at jeg svarer deg... Først, dropp å skriv at du håper hun får et fint opphold! Det høres ut som at hun er på ferie da.Jeg la meg også frivillig inn en av gangene (har vært tvangsinnlagt også etter selvmordsforsøk) og når bestevenninden min kom på besøk å sa "Hva er det dere egentlig gjør her? Bare slapper av og spiller spill og sånn?" så ble jeg utrolig lei meg og såra og sint på innsiden, for det er ikke sånn at man er der for å kose seg med å slappe av og spille spill som om man var på ferie. Det viste for meg at hun ikke på langt nær skjønte alvoret i dette, og det var sårende og skuffende, når jeg faktisk hadde vært så åpen å fortalt at jeg var innlagt og i nesten-desperasjon sagt ja til at hun kunne komme når jeg egentlig ikke klarte å snakke normalt med noen.Det er veldig koselig at du vil ta med en liten ting, men en fin bok, morsomt dikt, bilde med en morsom minnetekst med en hendelse dere har gjort sammen før, kryssord, sjokolade, kjekspakke eller sånne ting kommer mere til nytte enn for eksempel et armbånd eller noe sånt. Sånne ting er uinteressant og betyr ingenting (fordi ingenting betyr noe når man er så syk) egentlig..Jeg tenker også at uansett hvor mange fine ord og hvor mye du sier at hun betyr for deg, så er det viktig å ikke overdrive så mye, ikke la det bli overload, for da føler man at det bare er noe du sier, om du skjønner.. Man føler seg så verdiløs når man er så syk at man legger seg inn, så noen ekte gode ord og referanser til ting man setter pris på som den andre gjør eller man har gjort sammen er jo bra, men bare ikke FOR mye. Ikke øs på med "du er pen, kul , snill osv" men skriv heller "Jeg er så takknemmelig for at du er i livet mitt, du støtter meg alltid og jeg vil alltid støtte deg. Husker når vi var på xxxx og vi gjorde xxx og håper vi kan få mange sånne turer/hendelser igjen!"I en depresjon som er så dyp så blir det også feil å skrive at du håper hun blir frisk av oppholdet, for det er ikke sånn det fungerer, men å skrive "Håper du vil føle deg bedre snart, og en gang helt bra, det tror jeg du vil for du er sterk og jeg heier på deg og vil være her for deg hele veien" passer mye bedre i mine øyne.Mener ikke dette som kritikk til noe av det du skrev altså , bare vet hvor sårbar og nærtakende man kan være når man er så langt nede og da kan den minste feil setningen taes som en katastrofe. Samtidig så må du jo skrive fra hjertet og det du føler for, for som venner i ti år så vet hun jo innerst inne at du bare mener godt med alt sammen <3 Anonymkode: 0924b...19d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #7 Del Skrevet 30. oktober 2015 PS: Ja også røyk, som nevnt over fra noen andre. Det blir mye kjederøyking (for de som røyker) når man er innlagt, og røykeplassen er som regel der man bonder med de andre innlagte så det er på en måte den eneste normale plassen man kan henge der. Ta med en brus hun liker også, eller f.eks en takeaway rett dere pleier å spise sammen. Det hadde jeg satt kjempe pris på! Ene gangen jeg var tvangsinnlagt kom en jeg ble kjent med på en av mine tidligere innleggelser til meg med det, og vi koste oss gløgg i hjel og jeg greide å glemme en liten stund at jeg faktisk var innlagt og ved elendig mot opprinnelig. Anonymkode: 0924b...19d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #8 Del Skrevet 30. oktober 2015 Det beste rådet jeg kan gi deg er at du behandler henne akkurat slik som du pleier, ikke behandle henne som en skjør liten plante,da vil hun mest sannsynlig bare føle seg liten og skamfull. Hun har en dyp depresjon, men so what? Det er en sykdom som hun nå får behandling for, på samme måte som du ville blitt operert og gipset om du hadde vært uheldig og fått et stygt brudd i foten :-) . Prøv å tenk på den måten, for det er jo bare en sykdom, en smertefull sådan, men like fullt en sykdom :-) . Anonymkode: 91717...8d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #9 Del Skrevet 30. oktober 2015 Synes også det høres hyggelig ut:) Det å bli lagt inn på psykriatisk er ofte veldig stigmatiserende og mange mister derfor kontakten med nettverket sitt om de blir der over noe særlig tid. Og det å ha nettverk er så utrolig viktig! Det er en av de største bufferene vi har her i livet. Anonymkode: 98ee4...d20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 30. oktober 2015 #10 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hva hadde du satt pris på å få dersom du var innlagt? Hva hadde du ønsket å lese hvis du fikk et fint kort? Jeg hadde satt pris på selskapet i seg selv. Et kort er fint å få, men det viktige er selve samværet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 30. oktober 2015 #11 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hei igjen og tusen takk for så mange gode svar! Jeg kjøpte en liten, fin eske og et par veldig myke tøffel-sokker, som jeg vet hun liker. Jeg endte også opp med å skrive at jeg setter veldig stor pris på henne som venn og at jeg er der for henne på samme måte som hun alltid har vært der for meg. ^^ Hun blir der til litt ut i neste uke og mulig lengre også. Synes det dog er litt skremmende at de kjører på så hardt med beroligende.. Den første telefonsamtalen vi hadde etter at hun ble lagt inn, så kjente jeg nesten ikke igjen stemmen eller noe fordi det var så sløv tale og mye mumling. :/ Hun ser i hvertfall frem til at jeg kommer en tur til henne i morgen, og jeg ser frem til å være med henne. ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 31. oktober 2015 #12 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg tror det er lurt å prøve å ikke være så redd for å trå feil. En gave og kort og det at du kommer på besøk viser at du bryr deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 31. oktober 2015 #13 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg tror jeg hadde satt pris på et slikt kort i den situasjonen ja! Og bare det at venninnen min kom på besøk også. Du spør hva vi kunne tenke oss å lese i et slikt kort? Jeg tror jeg hadde likt hvis det stod noe om at venninnen min var glad i meg, og satt pris på meg, og hva som gjorde at jeg var bra for henne. Det er bra at du drar på besøk! Håper besøket gikk bra i dag, og at venninnen din blir fort bra igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 31. oktober 2015 #14 Del Skrevet 31. oktober 2015 Litt sent ute, du har sikkert vært der alt. Men, som andre har nevnt - prøv å oppfør deg normalt. Hun er fortsatt venninnen din, og det er nok fokus på sykdommen hennes ellers av døgnet, prøv å få det til å bli en koselig stund, som dere skulle ha møttes hvor som helst ellers. Ikke snakk bare sykdomsprat. Kortet du hadde skrevet hørtes veldig fint ut. Det er fint å få bøker og blader, om vedkommende er glad i å lese. Kan bli lange dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 31. oktober 2015 #15 Del Skrevet 31. oktober 2015 Takk alle sammen! Jeg har ikke vært der enda, skal være der kl fem. Det virker som at det går bedre med henne, hun har fått stilt diagnoser og har fri fra utredninger osv i helgen. Jeg kommer ikke til å være en fløtepus som tar på med silkehansker. Hun er jo fortsatt et vanlig menneske, bare at hun er i en litt kjip situasjon. Jeg hadde ikke satt pris på om mitt besøk behandlet meg som en døende rose kun fordi jeg var lagt inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #16 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg hadde ikke dratt på besøk, kun av den enkle grunn at når man er lagt inn er man så dårlig og ikke seg selv så ville heller ventet til personen var ute igjen så jeg ikke tok hennes problemer på egne skuldre. Men det er tøft gjort av deg TS. Anonymkode: 9dab6...659 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #17 Del Skrevet 31. oktober 2015 *psykiatrisk Anonymkode: 5b315...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #18 Del Skrevet 31. oktober 2015 Så heldig hun er! De gangene jeg var innlagt var besøk av venner noe å glede seg til i en ellers veldig kjip og grå tilværelse De få gangene det skjedde, mange er desverre redde for hvordan de skal forholde seg til situasjonen. Det er også ( mener jeg da) godt å føle at man har støtte fra dem man er glad i. Anonymkode: 41d53...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 31. oktober 2015 #19 Del Skrevet 31. oktober 2015 Da har jeg omsider funnet utgangen etter å ha leita igjennom hele bygget. skilting er de ikke så flinke på.. Vi snakket som vi pleier om alt mulig. Den eneste forskjellen er at hun var litt fjern i blikket, men hun var til stede. Rota litt og skiftet emner midt i setninger og sånt. Det viktigste er å være der. Hun ble kjempe glad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 31. oktober 2015 #20 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg ville gitt noe som hun kan bedrive tiden sin med. På en psykiatrisk avdeling kan det være lite å finne på. Det er gjerne TV der, men en på alle pasientene. Så begrenset hvilken mulighet en har til å se på det man interesserer seg for. Er gjerne spill, bøker og utdaterte blader også. Hva med et kryssord/sudokuhefte, en god bok, et par blader, noe hobbysaker hun driver med, fargeleggingsbok for voksne med farger, kanskje gode kroppspleieprodukter kan være fristende? Ellers så pynter jo en fin blomsterbukett opp hvilket som helst kjedelig rom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå